בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

אור חדש

המתנות המיוחדות של חודש אייר מקופלות בשמו

  • י"א אייר תשע"ז - 08:31 07/05/2017
גודל: א א א
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

יש הרבה מתנות טובות שקבלנו בחודש אייר, כפי שידוע ביהדות, ישנה חשיבות מיוחדת לשם, המתנות המיוחדות של חודש אייר מקופלות בשמו של החודש כפי שמופיע בתנ"ך - חודש זיו- אור. חודש אייר ממשיך את חודש האביב, הקיץ עדין לא הגיע במלוא עוזו ותוקפו וכולנו נהנים מאוויר טוב ומלא באור של שמש אביבית.

הרבי מלובביץ היה מעודד שכל יהודי ויהודי ינסה להדמות לשמש. אפילו שיש גרמי שמים רבים שלצידם השמש נראית כננסית, הרי שייחודה של השמש הוא בכך שהיא מספקת אור ויוצרת חום.

ישנה ביקום, תופעה נוספת, הקרויה בשם 'חורים שחורים'. גם החורים השחורים הם מקורות אדירים של אנרגיה, אבל במקרה הזה – האנרגיה מופנית אל תוכם פנימה. הם שואבים אל תוכם הכל, אפילו את כוח האנרגיה שהם בעצמם מחוללים.

השמש, לעומת זאת, מקרינה מעצמה על כל הסובב אותה, כך בדיוק צריך היהודי לנהוג- להקרין אור לכל המציאות הסובבת אותו.

בחיים יש עליות וירידות, הפגישה עם ה'חורים השחורים' בחיינו היא בלתי נמנעת ולא פעם, גוברת התחושה, שהמציאות שלנו נבלעת בתוך ה'חור השחור', שנקלענו אליו. בזמנים אלה צריך להתחזק ולקבל עידוד מהשמש שבכל יום זורחת מחדש ואפילו בסופו של הלילה הכי ארוך זורחת השמש.

זה מזכיר לנו, עוד תופעה מאד מיוחדת שמופיעה בחודש אייר – ציווי לחגוג פסח שני- התורה נותנת הזדמנות שניה למי שלא עלה בידו (הטמא או בדרך רחוקה) לחגוג את הפסח, מכאן אנחנו לומדים לדורות, שבחיים יש תמיד הזדמנות שניה. זה גם קשור לתופעה, בהשגחה פרטית, שהשמש זורחת בכל יום מחדש (כדי שנחוש את זה, ביתר שאת, הקב"ה דאג שיהיה מקום בכדור ששם היום והלילה נמשכים חודשים שלמים).

הזריחה של השמש מבטאת את היכולת להתחיל מחדש בצורה יומיומית.

בהקשר לכך, נוסיף סיפור מעניין על רבי מנחם מנדל מויטבסק, שההילולא שלו היא בא' אייר, (בתוך כך, נוסיף בסוגרים, שדמותו המיוחדת קשורה לעניינים השונים של חודש אייר). האדמו"ר מויטבסק, היה ידוע כאוהב צדיקים והיה נוסע לבקר את כל הצדיקים בדורו. פעם אחת, עוד בצעירותו, בא לבקר את האדמו"ר מפולנא- בעל התולדות, שהיה זקן מופלג. בעל תולדות היה ידוע כקפדן גדול, והוא, שהיה זקן תלמידי הבעל שם טוב וגדול בדורו, בקש עצה מהויטבסקר איך להינצל מהקפדנות. הויטבסקר שמע ושתק, לא ענה לו דבר. (אפשר שזו הייתה העצה בשבילו, "מלה בסלע משתוקא בתרין", "תלה ארץ על בלימה", על מי שבולם פיו בשעת מריבה). וכך הם נפרדו והויטבסקר נסע לדרכו. כעבור זמן מה, בעל התולדות נסע במרכבה שלו, בדרך ראה איזה הלך עני הולך רגלי, מדובר היה בעני הגון ובעל התולדות הזמין אותו שיעלה ויסעו יחד. אותו אחד עלה, ותוך כדי הנסיעה פנה העני לבעל התולדות ובקש לומר לו דבר תורה. הדבר תורה היה פירוש על הפסוק "אשרי העם שככה לו".(שאותו אומרים שלש פעמים ביום ב"אשרי"),הסביר לו את פירוש המילים, הכוונה היא שאשרי מי שלא אכפת לו, ועל כל מה שקורה איתו ,הוא מרגיש עם זה הכי בסדר בעולם- "ככה לו". בתוך כך הגיעו ליעדם ונפרדו זה מזה. זמן קצר לאחר מכן קבל בעל התולדות מכתב מהויטבסקר ובו נכתב – בקשת איזה דבר תורה, איך לתקן את מדת הקפידא, אז הנה שלחתי לך את אליהו הנביא והוא אמר לך בשמי, צריך להיות "שככה לו". עוד עצה מיוחדת לחודש אייר איך להיות אנשים מאירים.

בחודש אייר, ישנם ימים מיוחדים, שנקבעו כימים של חגים מדיניים ימי תשועה. בלי להיכנס לוויכוח על מהות החגיגות ועניינם, נראה שאין חולק שעלינו לתקן את המציאות המדינית וממלכתית בעם ולצערנו היום עדין לא הגענו אל המנוחה והנחלה. הבעל שם טוב, היה מלמד, שאת החושך לא מגרשים במקל. אלא יש לפזר את חושך שבמציאות על ידי השפעת אור דווקא. במקום להילחם בחושך בתחומו שלו, ובכך לייחס לו ממשות, יש להאיר לעומתו את אור האמת, ואזי הוא יתפוגג ויימוג מאליו – "מעט אור דוחה הרבה מן החושך". וכל שכן ריבוי אור, הדוחה את החושך לגמרי ואף הופך את החושך עצמו לאור גדול ("לאהפכא חשוכא לנהורא", שאזי יש בו יתרון "כיתרון האור [הבא] מן החשך [עצמו]").

בחודש אייר , חודש זיו, יש סגולה מיוחדת להאיר ולגרש את החושך בכל התחומים, גם בתחומים שנראה לנו שכבר נפלנו, שכבר נכשלנו ניתנת לנו הזדמנות שניה לתקן ולמלא את המציאות שלנו הפרטית והכללית באור.

ולסיום, אייר- ראשי תיבות אני ד' רופאך, יש בחודש זה, סגולה מיוחדת להתרפאות מכל המחלות הגופניות והנפשיות הפרטיות והכלליות, שד' יזכה את כולנו להיות בריאים ומאירים כל אחד בתחומו את המציאות ומתוך כך נזכה שאור חדש יאיר על כל המציאות!

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 20 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד