בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"אחרי בלתי היתה לי עדנה"?

בלות ועדנה הם גם מצבים נפשיים ולא רק פיזיולוגיים

  • עמית גרון
  • כ"ב חשון תשע"ו - 21:36 04/11/2015
גודל: א א א
עמית גרון
עמית גרון פיזיותרפיסט מומחה בשיטת מקנזי לבעיות אורטופדיות
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

נושא הפריון וההולדה בישראל הוא בעל חשיבות חברתית ותרבותית עצומה. הביטוי הברור ביותר לכך הוא שישראל היא המדינה המובילה בעולם בשיעור טיפולי ההפריה לנפש, וכך ראוי לעם ה' לשים בראש סדר העדיפויות נושא מרכזי זה.

לזוג בריא, הסיכוי להרות תוך חודש עומד על 57%, תוך חצי שנה על 72%, תוך שנה 85%, ותוך שנתיים 93%.

בקרב היהודים בישראל חלה ירידה מתמדת בכמות הילדים לכל משפחה, כאשר בשנות החמשים למניינם היו 3.64 ילדים במשפחה, בשנות הששים 3.47 ובשנות התשעים 2.6 ילדים למשפחה בלבד. בעולם המערבי השיעור הממוצע נמוך בהרבה, ולמשל באנגליה עמד ב 2012 על 1.7 ילדים למשפחה.

במקביל חלה עלייה מתמדת בשיעור טיפולי הפוריות בישראל, כאשר עפ"י נתוני משרד הבריאות בשנת 2002 למניינם שיעור מחזורי טיפולי הפריה חוץ גופית עמד על 20,882 ואילו בשנת 2010 זינק ל - 34,538 (!). אחוז לידת תינוק חי כתוצאה מטיפולים אלה עמד על 16.2% בלבד (אחוז הצלחת טיפולי הפוריות נשאר זהה לאורך הרבה מאוד שנים), כאשר עלותו של מחזור טיפול נאמדת בכ-12,000-15,000 ש"ח, וההוצאה הלאומית הכוללת על טיפולי הפריה חוץ-גופית נאמדת בכחצי מיליארד ש"ח בשנה, והיא צפויה אף לעלות. הסכום המוצג אינו כולל תשלום עבור ימי אשפוז של האם ואת העלויות הגבוהות של הטיפול ביילודים במשקל של 1,500 גרם או פחות מכך, שכ-20% מהם נולדים עקב טיפולי הפריה חוץ-גופית. ההוצאה הלאומית צפויה אף לעלות בין היתר מכיוון שחוק תרומת ביציות, התש"ע-2010, העלה את גיל הזכאות לקבלת תרומת ביצית מ-51 שנים ל-54 שנים.

אם מתבוננים מעט בנתונים אלה, מתקבלת תמונה מעניינת. ליהודים בארץ ישראל יש פחות ופחות ילדים עם השנים, ובמקביל הם פונים הרבה יותר מבעבר לעזרה רפואית ע"מ להרות. חשוב להדגיש שמידת הצלחת טיפולי ההפרייה אכן משתפרת עם השנים אך במקביל ישנן הרבה יותר נשים בעלות סיכוי נמוך להרות המקבלות את הטיפולים הללו ולכן אחוז ההצלחה הכללי נותר ללא שינוי. מבין כל הנתונים הסטטיסטיים היבשים מתגלה תופעה מעניינת. כאשר חלה ירידה ברצון להקים משפחות גדולות כבעבר, או דחיית גיל ההורות ו"תכנון משפחה" קפדני יותר, לפתע מתעוררים גם קשיים אובייקטיביים הרבה יותר מבעבר.

עפ"י הספרות הרפואית הסיבות לעלייה בשיעורי העקרים והעקרות בשנים האחרונות הן כנראה מרובות וכוללות חשיפה לגורמים סביבתיים ותעסוקתיים שונים, עישון, שימוש בסמים, ושינויים באורח החיים המעודד קריירה נשית ודחיית גיל הנישואין. קיימת שכיחות יתר של בעיית פוריות בנשים המשתתפות בפעילות ספורטיבית נמרצת וכן בקרב חיילות קרביות.

לעיל ראינו שבמהלך שני הדורות האחרונים חלה ירידה בכמות הילדים במשפחה היהודית, עם נתונים שהולכים ומתקרבים לאלה שבעולם המערבי. יהיה מתבקש לומר לאור כל הסיבות לאי פריון שמנינו, שאצלנו הסיבה העיקרית תהיה אימוץ אורח חיים זר למסורת ישראל מדורי דורות. נשים יהודיות כיום, נוטות יותר לשאוף לקריירה תובענית, לדחיית גיל הנישואין, לעיסוק במקצועות "גבריים" כגון ספורט וצבא, וערך המשפחה המסורתית נמצא בדעיכה מתמדת.

מחקרים רבים מצביעים על קשר בין מצב נפשי, של אחד ההורים או טיב החיבור הנפשי ביניהם, לבין אי פריון. החברה המערבית משדרת מושגים כגון "העצמה אישית" וכדומה, המשפיעים באופן ישיר על סדרי העדיפויות של הזוגות הצעירים. ילדים נתפסים כגורם מעכב ומצמצם את חופש הפעולה וההתפתחות האישית של הוריהם, דבר הגורם לצמצום התא המשפחתי.

בשבת קראנו על שרה אמנו שלמרות שנולדה ללא רחם הצליחה להרות בגיל מופלג, ופירושו המופלא של בעל התולדות יעקב יוסף שופך אור חדש לענייננו:

"ובזה יובן ואברהם ושרה זקנים באים בימים, רצה לומר כי שניהם החומר והצורה זכו בהזדכך חומרים - ובאים בימים למדרגות צורה ונשמה הנקראת ימים, נגד הגוף והחומר הנקרא לילה כנודע חדל להיות לשרה ארח כנשים, שהוא מדרגות חומר תאווה גשמיות בחינת נשים, רק עלו למדרגה הנקרא נשמה דכורא לכסוף לרוחניות, ואחר שבאו בימים ונאמר להם שיחזרו להוליד בסוד הנפש אשר עשו וגו, וזהו הולדת הבן, והיא בלתי אפשרי כי אם שחוזר לירד ממדרגתו, כדי שיהיה לו התחברות עם מדרגות תחתונים להעלותן, וזה ותצחק שרה בקרבה לאמר אחרי בלתי היתה לי עדנה, כי הגוף תמה ואינו מאמין בזה אחר שעלה למדרגות צורה וביטול תאוות החומר והיצר הרע, איך אפשר שאחרי בלתי היתה לי עדנה להתעדן בתענוגי הגוף, ואדני זקן הוא היצר הרע אדון הגוף והחומר שכבר תם כחו ותאוותו, אבל באמת אל תאמין בעצמך גם שתש יצר הרע שלו וכו, וזה שאמר הקב"ה למה זה צחקה שרה כאילו הוא מהנמנע וכו'. וק"ל."

טיפולי הפוריות עצמם יוצרים מתח נפשי גדול אצל בני הזוג, ולטיפולים ההורמונאליים המסיביים ישנם תופעות לוואי בדרגות חומרה שונות, ואם יושג הריון, הוא יהיה מוגדר בסיכון גבוה, וכאמור רק כ 16% מהטיפולים מסתיימים בלידת תינוק חי. חשוב להדגיש שאין בדברים הללו כדי לשלול את טיפולי ההפרייה שסייעו ומסייעים ביד רבבות לזכות לפרי בטן, אלא רק להציע דרך הסתכלות שונה על הנושא, כמפורש אצל בעל ה'תולדות' שהמושגים בלות ועדנה שייכים בנפשם של כל זוג ובכל גיל.

ע"מ להגדיל באופן משמעותי את אחוזי ההצלחה הללו, על המערכת להציע לזוגות המגיעים לטיפולי פוריות אפשרות של טיפול פרטני עמוק יותר, אשר יסייע להם להבין את שורש הקושי שלהם בהבאת ילדים. הסתכלות רחבה יותר, המתייחסת למערכת הזוגית ולתפיסת ההורות בעיני כל אחד מבני הזוג, תוכל להביא בעז"ה לפתיחת החסימות הפיזיולוגיות (שאגב, במקרים רבים לא נמצאות בבדיקות, והחסידות מסבירה שהסיבה לכך היא שמקור הפוריות הוא בגילוי כח האינסוף שבנפש האדם) ולהגדלת הסיכוי הן להריון טבעי והן להצלחה של טיפולי הפוריות במידה ויהיה צורך בהם.

בנוסף - וזהו רווח גדול וחשוב מאד- זוגות רבים אשר כן צלחו את טיפולי הפוריות ואוחזים ילד בשעה טובה, חווים קשיים אחרים במהלך גידול הילד מכיוון שהשורש שהביא לקשיים בכניסה להריון מלווה אותם מהותית אף במהלך ההורות. טיפול פוריות אשר יתייחס לפן המהותי הכולל של משמעות ה'פרי המשותף' יסייע לבני הזוג בהתמודדות גם עם התוצאה המשמחת שלו.

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד