בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

אלטרנטיבה מעניינת ליום העצמאות

רעיונות לפעילות חינוכית עם הילדים בבית

  • ב' אייר תשע"ו - 16:24 10/05/2016
גודל: א א א
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

בתור אשה ואם בישראל אני מרשה לעצמי לרגע, לפרוש מהדיונים הסוערים, על ההנהגה והאירועים שעל סדר היום, על ציונות או פוסט ציונות, על יום העצמאות או יום העצבנות.

ולרדת עד למטה למטה, אל המציאות, ולדון בשאלה שהיא בעיקר פרקטית-

מה בכל זאת עושים ביום הזה, שהוא יום חופש עבורי ועבור תשעת הצאצאים שלנו??!

אומנם מוצעות לכל החפץ בכך חינם אין כסף פעילויות מגוונות ואטרקציות לכל המשפחה. ומחצרות השכנים עולים ניחוחות ערבים, של אלו המקיימים בהידור את מצוות החג.

אבל, אני בכל שנה, שואלת את עצמי, איך בכל זאת ניתן להכניס מעט תוכן אמיתי ולא פחות מזה עניין ביום החופש (עצמאות?!) הלאומי??!

זה לא שאני נגד מתנפחים וגם אין לי שום דבר נגד מנגל ביחוד שהגדולים למדו "לנפנף" ולוקחים חלק פעיל בטקס, אבל מבחינתי היום הזה יכול להיות יותר...

לאורך השנים, אספתי לי כמה רעיונות מה לעשות עם הילדים וחשבתי לשתף כאן, אשמח לתגובות וכמובן לרעיונות טובים נוספים:

מבחינתי יום העצמאות הוא יום של התחזקות באהבת הארץ, בתוך עמי אנוכי יושבת, במקום מגורינו העיר לובשת חג ורוב התושבים שותפים לחגיגות ובחוצות תלויות מודעות גדולות על הפעילויות השונות שמוצעות לקהל הרחב בכניסה חופשית, בתוך עמי אנוכי יושבת, אנחנו חלק ממשפחה מורחבת וכן חלק מהחברים שלנו ושל הילדים הם בעלי תפיסה שונה משלנו.

ואני מנסה לא רק לומר לילדים מה אנחנו לא אלא בעיקר מה כן.

אנחנו אוהבים מאד את ארץ ישראל, מאמינים בקדושת עם ישראל וארץ ישראל והחיבור המיוחד ביניהם. ואולי אפשר, שהיום הזה, יהווה הזדמנות מיוחדת להכיר את הארץ יותר ויתכן שלחלק מאתנו זו יכולה להיות הזדמנות ראשונה לדעת קצת יותר על מיקום והתמצאות במרחב בה מצפון לדרום, ממזרח למערב.

רציתי לשתף אתכם במשחק ופעילות, שהמצאנו יחד ליום העצמאות עבור הילדים. הפעילות מתחלקת לשני שלבים עבור הילדים הקטנים והגדולים:

מוצרים שצריך לדאוג להם מראש:

שלב א'- מפה חד פעמית או גיליונות של נייר שאותם אפשר להדביק על השולחן במקום מפה.

קופסת צבעים גדולה

שלב ב'- מפת ארץ ישראל גדולה ושעון חול (אם אין אפשר להסתפק בשעון רגיל).

קסמים ופלסטלינה צבעונית.

שלב א' לילדים הקטנים- הכנת 'מפת ארץ ישראל':

פעילות שבה אנו מכינים ביחד את המפה המיוחדת שעליה נאכל את הארוחה. (בזמן הארוחה אפשר לשים מעל מפת ניילון כמובן)- 'מפת ארץ ישראל'. אני מניחה על השולחן את המפה החד פעמית או מדביקה על השולחן את גיליונות הנייר. מסמנת על הגיליונות/המפה שטח עבור כל אחד מהילדים וכל ילד אחראי לקשט את חלקו במפת ארץ ישראל שלנו. תתפלאו לילדים יש הרבה רעיונות מה לעשות: שמש שמים כחולים, המון פרחים ועצים( אפשר לעבוד בסגנון השיר "אני בניתי בית בארץ ישראל..") ואפשר להוסיף כיתוב. תוך כדי היצירה נוצר זמן איכות שבו אפשר לספר כל מיני סיפורים על קדושתה של ארץ ישראל על המסירות של היהודים להגיע לארץ ישראל החל מרבנים גדולים וכלה בסיפור משפחתי אוטנטי של הסבא והסבתא הפרטיים שלהם. לנסות לצייר יחד איך עתידה ארץ ישראל להיות ועוד ועוד...

אחרי הארוחה מגיע שלב ב'- המשחק עם הגדולים יותר- ילדים שיודעים לקרוא:

מדביקים על השולחן או על הקיר מפת ארץ ישראל גדולה. המשחק מותאם לפי רמת הקושי שמתאימה לילד ואפשר לשלב כמה רמות לפי הגילאים של הילדים.

פותחים בהסבר קצר איך בנויה מפה- צורת הסימון של מקומות גדולים וחשובים שכתובים בכתב גדול לעומת סימון מקומות קטנים שכתובים בכתב קטן וכן חלוקת הארץ לאזורים במפה: גולן, שפלה וכו'

המטרה של המשחק: ידיעת הארץ מתוך הכרות עם המפה- זיהוי מקומות, אזורים וערים בארץ.

מהלך המשחק: כל משתתף בתורו צריך לחפש מקום אחר על המפה בזמן קצוב (עם שעון החול או תוך חצי דקה- דקה, זמן סביר בשביל למצוא אך עדין מאתגר).

בשלב ראשון- וביחוד עבור הילדים הקטנים יותר, המשימה תהיה למצוא אזורים בארץ או ערים גדולות אפשר גם מדינות סמוכות וכו' וכמובן דבר שהילדים מאד אוהבים למצוא- איפה המקום שאנחנו גרים ואיפה סבא וסבתא גרים.

בשלב שני- למתקדמים המשימה תהיה למצוא מקומות קטנים יותר על המפה.

ניתן לכוון את הילדים שמתקשים למצוא את המקום, ולומר להם באיזה חלק של המפה המקום נמצא- למעלה או מצד ימין וכו'.

זו גם הזדמנות מצוינת ללמד אותם להתמצא ולהכיר את ארבעת רוחות השמים צפון ודרום מזרח ומערב.

שלב שלישי -למתקדמים שאוהבים אתגרים במיוחד המשימה תהיה למצוא מקומות ממש קטנים על המפה בזמן קצוב, אפשר גם להכין מראש רשימה של מקומות לפי סדר הא'- ב'.

כל מקום שהצלחנו למצוא על המפה, תוקעים שם קיסם עם קצת פלסטלינה (אפשר שלכל ילד יהיה צבע אחר של פלסטלינה).

אם הילד לא הצליח למצוא את המקום בזמן הקצוב המשימה עוברת למשתתף הבא.

כמובן שאנו כהורים יכולים להיות שותפים מלאים במשחק ולשפר את הידיעות שלנו בעצמנו.

אפשר להפוך את המשחק להיות תחרותי והמנצח הוא זה שהצליח לתקוע הכי הרבה קיסמים.

אפשר לשדרג את המשחק עבור הילדים הגדולים ע"י שנכין מראש רשימה של שאלות על מקומות מסוימים מה העיר הגדולה ביותר בארץ, פירוט של מספר התושבים. איזה מפעלים חשובים נמצאים בעיר וכו'.

דבר נוסף שאנחנו מאד אוהבים לעשות לצאת לטייל למקום חדש, שעוד לא היינו בו. ולא פחות חשוב שיהיה מקום קרוב כדי לא להיתקע בפקקים ובכבישים העמוסים. אין דבר שמחזק את אהבת הארץ כמו לטייל בה ברגלים. לווא דווקא מסלול מסומן, אפשר סתם לעלות לאיזה הר להיכנס לסבך ביער וללכת..

רעיון נוסף וחשוב להקדיש זמן לתפילה על כל מה שאנחנו רוצים שיקרה כאן ועדין לא קרה..

שיהיה לכל בית ישראל יום חופשי שמח

ושנזכה במהרה למלכות יהודית ועצמאות אמתית!!

תגובות (6) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד