בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הבחירה הטבעית

יש בורא לעולם, וממרומי אותה השגה כה מופלאה וכה פשוטה יתבונן ויבחין כי כול עניינו של העולם הזה הוא הבחירה בין טוב לרע. מהוא סודו של הבניין המקולל?

  • עודד מזרחי
  • י"ג חשון תשע"ה - 19:15 06/11/2014
גודל: א א א
עודד מזרחי
עודד מזרחי עודד מזרחי. סופר ומשורר בנושאי תשובה ואמונה
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

יום אחד הלכתי לסידורים בשעות הצהרים המוקדמות. באמצע רחוב אגריפס מול שוק מחנה יהודה בירושלים עמדה משאית שפינתה מכולה ענקית גדושה באשפה. נאלצתי לחכות מספר דקות, ואז הבחנתי בקבוצה גדולה של תיירים ישראלים שניצבה ליד בניין גדול ורחב ידיים שהיה כתוב עליו "בית עֵינִי". אמנם אין בירושלים ים וחופי רחצה, ובכל זאת היא עיר תיירות משגשגת. קבוצות של תיירים מהארץ ומחו"ל ממלאות את מרכזה ולא רק את אתרי הקודש. הפעם נראה לי הדבר מוזר מעט. מה פתאום להתעכב ליד בניין גדול, לא עתיק במיוחד ולא מיוחד למראה?!

רחוב אגריפס סמוך לשוק מחנה יהודה (גוגל מפות)

החלטתי לשמוע מה בפי המדריך.

המדריך סיפר כי כאשר החלו הבנאים לבנות את הבניין, פנה למתכננים המקובל הרב מרדכי שרעבי שהתגורר בסמוך וביקש שלא יחסמו בבנייתם את קרני השמש החודרות לחצר ביתו. הם לא שעו לבקשתו ומאז נפלה איזו קללה מסתורית על הבניין. דיירים בני העיר לא באו לאכלסו וכיום גרים בו בעיקר עובדים זרים שלא שמעו על הקללה הרובצת, ובמרומיו שוכנת לשכת הרווחה העירונית.

"כל החנויות שנפתחו בחזית הבניין לא הצליחו בעסקיהם למרות המיקום הכה מרכזי, ממש מול שוק מחנה יהודה, פרט לחנות אחת", אמר המדריך והצביע בידו לעבר חנות שמעליה התנוסס שלט - "הבחירה הטבעית" - דברי מאפה טבעיים.

ניצבתי מול הבניין הגדול מוקסם מהסיפור. נכנסתי לתוך הבניין כשאני מנסה להבין את סוד הקללה. יש הרבה רע בעולם, רחמנא ליצלן, אבל רק מעט בניינים "זוכים" להיות מקוללים על ידי מקובל אלוקי. עליתי במדרגות וראיתי אנשים שונים ומשונים עולים ויורדים בו. לאחר מכן סקרתי את החנויות הסגורות, שהיו בעבר בתי עסק כושלים.

לבסוף התקרבתי לחנות היחידה שהצליחה לשרוד בבניין המקולל: הבחירה הטבעית.

תהיתי: מדוע דווקא "הבחירה הטבעית" שרדה ואף שגשגה בבית המקולל?!

החידה לא הרפתה ממני. איני תר אחרי מקרים אזוטריים ומחפש רמזים דמיוניים, אבל כאשר אני חש שקופצת לנגדי חידה אמיתית, נולדת בי תשוקה לפותרה.

התחלתי לחשוב על שורש הקללה בעולם ונזכרתי בקללה הקדמונית שבה קולל האדם הראשון וכל צאצאיו מאז ועד עתה. החנות לדברי מאפה הזכירה לי את "בזעת אפיך תאכל לחם", תיקון הקללה הקדמונית. חשתי כי הבית המקולל מייצג את העולם הזה שקולל אחרי החטא הקדמון במוות, צער פרנסה, צער לידה וכל המרעין בישין, כולל ערמות האשפה עד ימינו.

כל נבוך שמחפש באמת את דרכו יגיע למסקנה טבעית: יש בורא לעולם, וממרומי אותה השגה כה מופלאה וכה פשוטה יתבונן ויבחין כי כול עניינו של העולם הזה הוא הבחירה בין טוב לרע, כמו שרבי נחמן אמר פעם לתלמידו רבי נתן בהצביעו על העולם: "כל מה שאתה רואה - האבנים, העצים, בעלי החיים והאנשים - נברא רק עבור הבחירה". הדרך האמיתית להצליח בעולם הזה היא לבחור בטוב, לבחור ברצונו של הקדוש ברוך הוא.

התיירים המשיכו לסקור את בניין הדירות הענקי. בני זוג מבוגרים מהקבוצה נכנסו לחנות שנמצאת בקצה הבניין. לאחר שיצאו, הקבוצה כולה המשיכה בדרכה ונבלעה בין הבתים עתיקי היומין. לאחר שמשאית האשפה עזבה את המקום בנהמה, המשכתי בדעת בדוחה לעבר החידה הבאה.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד