בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

המתנה תמלא - חג השבועות

בלוג של חיה לוי

  • ב' סיון תשע"ו - 08:13 08/06/2016
גודל: א א א
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

כשהיינו ילדים ספרנו את ספירת הגומר. מעל המיטה היה תלוי דף גדול ובכל יום היינו מסמנים בחגיגיות איקס גדול על כל יום שעבר לקראת המטרה הנכספת החופש הגדול.

כיהודים אנו נדרשים לספירה אחרת – ספירת העומר. את העומר מלקטים אחד אחד, כך גם הימים החולפים מחג הפסח, נספרים אחד אחד וכל יום הוא חשוב ומשמעותי. חלק ממערכת נפשית שנבנית בתוכנו עכשיו.

ספירה מבטאת איזה תהליך ומעבר מהנקודה שבה התחלנו למקום חדש- מעבר לספרה אחרת, למקום איכותי יותר עד לנקודת הסיום של הספירה, החג המשמעותי של קבלת התורה– חג השבועות.

חג זה זכה לכמה וכמה שמות: חג הקציר, חג הביכורים, חג השבועות, עצרת וחג מתן תורה. היום עיקר החגיגה ביום הזה היא סביב לימוד התורה והמשמר של ליל שבועות. זאת למרות שכל ענינו של יום זה כיום שבו נערך מעמד הר סיני לא מופיע בתורה בפירוש אלא רק בדברי חכמים. כמובן שכל אחד מהשמות של החג בא לתאר ולציין צד מסוים מהמהות המיוחדת והתכנים של החג אך כאן נתמקד מהי המהות המיוחד שנלמדת משמו המקובל של החג - שבועות.

בדר"כ שמו של החג מספר לנו על העניין או המצווה המיוחדת של החג, לדוגמא בפסח ד' פסח על היהודים והציל אותנו ממצרים ,בסוכות ד' הושיב אותנו בסוכות וכו' -מה המשמעות של השם שבועות?

בשם זה, אין התייחסות אל היום עצמו אלא הפניה להסתכלות אחורה על השבועות שעברו כבר. השבועות שאותם ספרנו לקראת מתן תורה. הדגש הוא על הדרך שאותה עוברים כדי להגיע אל היעד. בכל שנה כל יהודי/ה נצבים בקו ההתחלה של המסלול ומתחילים לצעוד אל היעד וכל שנה מחדש אנחנו בוחרים איך להגיע שם.

על תהליכים, אנו קוראים גם במגילת רות, (המגילה שאותה קוראים בחג) אצל הגיבורה הראשית במגילה היא רות המואבייה, שהפכה להיות אמה של מלכות שממנה יצא דוד המלך.

סיפורה של רות מתחיל בירידת משפחת אלימלך למואב בשנות הרעב, שם שני בניהם נושאים נשים מואביות- רות וערפה. הבעל ושני הבנים מתים והחמות נעמי מתכוננת לשוב אל מקומה, אל בית לחם. באופן מפתיע שלא כדרך העולם שבו לרב מערכת היחסים בין הכלה והחמות היא מורכבת ומסובכת, כאן הכלות של נעמי מתקשות להיפרד ממנה ומתכוונות להצטרף אליה במסעה, עד שנעמי ממש מנסה לשכנע אותן לעזוב אותה, באחד הפסוקים שמובא שם כתוב: "למה תלכנה עימי העוד לי בנים במעי... כי אמרתי יש לי תקוה גם הייתי הלילה לאיש וגם ילדתי בנים הלהם תשברנה עד אשר יגדלו..?"

הטענה של נעמי היא למה יש לכן לחכות? והרי אין לי בן להציע לכן להתחתן עימו??! ערפה משתכנעת בסוף ונפרדת בצער מנעמי אך רות מתעקשת להישאר עימה, אפילו אחרי לכתה של ערפה. אומנם אין לה חתן לחכות לו מזרעה של נעמי והיא מותירה מאחור את מעמדה וייחוסה כבת של מלך. כל זאת, בתחושה עמוקה שיש לה חיים שלמים לחכות להם מתוך החיבור לנעמי. ורות דבקה בה כדבריה הנרגשים: "עמך עמי אלוקיך אלוקי.. כי המוות יפריד ביני ובינך" שמה של רות מעיד עליה, רות בהיפוך אותיות תור, שמה מבטא את העניין המיוחד שלה. היא יודעת לחכות בתור, מוכנה להמתין ולצפות בתור מתוך החיבור לתורה. היא מלאת אמונה שמשהו יקרה ויתרחש לטובה. וכך אכן מתרחש במציאות, רות שמתחילה היה מעמדה נחות כגרה (קשים גרים כספחת) חסרת כל, ללא מעמד וללא רכוש בניגוד למצופה בזכות האמונה שלה והציפיה שלה זוכה להפוך את המציאות ולהוליד את השושלת שממנה יצא דוד המלך.

היהודי במהות שלו הוא בהמתנה, בציפייה מתמדת, אבל לא כעומד מן הצד חסר ענין, אלא מתוך מבט חדור ומאמין בתחושה שהנה הנה בכל רגע עתידה להיות פריצה משמעותית וכל המציאות תתהפך לטובה.

המילה תור היא חלק מהמילה תורה. התורה מציבה לנו יעד להגיע אליו אך כדי להגיע אליו אנו צריכים לעבור תהליך, לסגל לעצמנו את היכולת לחכות ולהמתין "וקובץ על יד ירבה" אמרו חז"ל בגמרא- הטיפש אומר מי יכול ללמוד את [כל] התורה כולה? נזיקין [ב"ק, ב"מ, ב"ב] שלושים פרקים, מסכת כלים שלושים פרקים מתייאש ולא לומד כלל. הפיקח מה אומר? הריני שונה שתי הלכות היום, שתי הלכות למחר עד שאני שונה את כל התורה כולה. לאט לאט קונה בליבו את לימוד התורה ואת ההדרכות הכתובות בה ובזכות ההתמדה זוכה בה.

מוסבר בחסידות שעיקר ההכנה לדבר, הוא זמן ממושך של המתנה וגעגועים. כל מצוה דורשת הכנה וככל שהדבר חשוב יותר כך דרושה הכנה רבה יותר – כמו הכנות לשבת ויום טוב. המילה "המתנה "היא אחת המילים היוצאות מהשער ' מן' (=שער הוא צרוף של שתי אותיות והוא מבטא את ראשית המשמעות של המילה בלשון הקודש) מאותו שער יוצאת מילה נוספת- 'אמונה'.

ומזה לומדים עד כמה הציפיה לדבר היא בעצמה סוג של מתנה עבורנו!

שנזכה שקול התור (התורה) ישמע בארצנו, תורה חדשה ונזכה לקבל את התורה בשמחה ובפנימיות!

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד