בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

השכונה ישנה – נעשה לה השכמה

למה אני לא חפץ בשקט ש'המחלקה היהודית-לשקט' מנסים להנחיל?

  • מאיר אטינגר
  • ט"ו אייר תשע"ה - 19:51 04/05/2015
גודל: א א א
מאיר אטינגר
מאיר אטינגר
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

לפני כשבועיים ביקרתי בתחנת המשטרה בעיר הקודש צפת בה אני מתגורר בתקופת גלותי מהשומרון. שם נחקרתי בחשד להפרת צו אלוף (!) בכך שלא פתחתי לקצין המודיעין של תחנת צפת – דודו דהן, שהחליט לדפוק על דלת ביתי ביחד עם חבר נוסף שלא הזדהה (מעניין מי זה היה?) על מנת לשוחח איתי, הסברתי בחקירה שמאחר שהביקור הידידותי ארע לפני השעות שבהם תקף המעצר בית שלי, אפילו לפי החוק שלהם, אני לא מחוייב לפתוח את הדלת, ולכן לא התחשק לי לשוחח עם אדון דודו דהן וחברו סתם כך על חשבון ארוחת הערב שלי.

החקירה הסתיימה בלא כלום, אבל לאחריה העלו אותי לחדר המודיעין ושם דודו דהן וחבר נוסף שכינה את עצמו מני משירות הביטחון הכללי שוחחו איתי בנעימות. כלומר – אני עצמתי עיניים וקראתי תהילים והם איימו צעקו וקיללו עד שהתעייפו.

מאז רציתי לכתוב מכתב גלוי למני, היה לי רושם שהוא מאד לחוץ מכך שבחרתי לגור בצפת, ושהוא היה שמח שאני יבהיר לו יותר לשם מה באתי ומה אני מאד רוצה להצליח לעשות כאן. גם אני אשמח לבחור בדרך של ה"כנות" ולהשתדל להסביר ככל שהוא יאפשר... אבל מני לא השאיר לי כתובת או פרטים מזהים. אני לא יודע ממה הוא כל כך מפחד ומדוע הוא מתבייש בעצמו, אבל בכל אופן אני מקוה שהוא יקרא את המכתב כאן.

מני שלום.

את תחילת ה"שיחה" שלך פתחת במשפט שהמטרה שלך היא שיהיה שקט בצפת, והוספת שמן הסתם שגם אני רוצה שקט. ולכן אם אני רוצה שיהיה לי שקט בחיים כדאי לי גם להיות בשקט. כדאי לציין שלא התחלתם עם שקט, דפיקות על דלתות ביתי בכל לילה זה לא מעיד על שקט נפשי מצידכם, אבל לי זה לא מפריע מכיוון שכפי שאסביר, בשונה ממך שקט אינו המטרה הנעלה אצלנו בחיים. אולי אפילו להפך, יהודי הוא תמיד מהלך, מתמודד ונלחם. וכאשר שקט לו אז הוא צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו.

על שני ציונים שנמצאים לא הרחק מכאן אני רוצה לספר לך, אחד הוא משלכם, והשני משלנו. לא הרחק מכאן בראש פינה קבור שלמה בן יוסף השם יקום דמו, שנרצח ע"י האנגלים ימ"ש לאחר ששבר את ההבלגה בפעולת 'תג מחיר' כנגד אוטובוס של ערבים חפים מפשע. שלמה בן יוסף עלה לגרדום כשהוא שר את שיר בית"ר "כי שקט הוא רפש, הפקר דם ונפש..." לא אינני חסיד של הציונות, וזאב ז'בוטינסקי אינו מגיבורי. אבל זה כל כך הצטלצל באוזני כשאמרת שמטרתך בחיים היא השקט...

הציון השני הוא של בעל ההילולא – ר' שמעון בר יוחאי. כאשר הכניסו את מיטתו של ר' שמעון אל המערה במירון שמעו בת קול כזו "זה האיש מרעיש הארץ. מרגיז ממלכות". חשוב שניה מני! ר' שמעון פעל כה רבות בימיו מדוע נבחר דווקא התואר המוזר הזה – "מרעיש הארץ". להכתיר את ר' שמעון ברגע האחרון רגע לפני סגירת הגולל על קברו.

ישנם ממלכות כאלו שכל עניינם שיהיה שקט באיזור. שהמטרה הנעלה והמקודשת אצלם היא השקט והסדר הציבורי, אותם ממלכות עלולות להקים מחלקה שלמה בשירותי הביטחון שלהם, שכל ענינה להשקיט ולהשתיק. להשתיק פיגועים, להשקיט את הפשיעה הלאומנית, לשתק את ההתעוררות הלאומית ולעצום עיניים מלראות קצת יותר רחוק. אבל בעיקר להשתיק את הבת קול, בת קול שמכרזת בקול יום "שובו בנים שובבים", שמעת פעם מני את בת הקול הזו? שקוראת כל יום לך ולכל היהודים לשוב אל ה'? אם לא שמעת זה קשור למחלקה היהודית למען השקט בשירותי הביטחון...

לכן התרגשה כל כך בת הקול הזו לבואו של ר' שמעון שהיה "מרעיש הארץ", ולא נתן לאף אחד לחיות בשקט ובשלווה, תוך התעלמות מהנשמה היהודית שבתוכו.

עכשיו אני רוצה לך לספר לך מני למה באתי לצפת ולגליל, אבל תחילה אקדים - החלומות שלי נשמעים קצת יהירים, באמת שבא לי להפוך את העולם, ואני יודע שלא בטוח שאצליח בהכל. אולי אפילו רק אנסה לעורר כאן משהו בצפון, ובפועל אעלה חרס בידי, ואולי אתחיל לזרוע שורשים, אבל אני מספר לך כאן על מה בא לי לעשות מה החלומות הגדולים שלי והלוואי שנצליח... אם לא, אפשר לסמוך על ממשיכי דרכו של ניצן אלון שימשיכו לשלוח יהודים מהשומרון לכל רחבי הארץ – להרעיש את כל הארץ.

אז ככה – אתה בטח יודע מני שהגעתי לצפת לאחר שהורחקתי בידי חבריך למחלקה מהשומרון. אבל אצלנו יודעים שאתם בסך הכל המקל, בלון נפוח שהוא בסך הכל כלי משחק בידי המושך בחוטים, ולכן מי שמקבל הרחקה צריך לשאול את עצמו - מה ה' רוצה ממני?

כבר הרבה שנים יש לי חלום בלב שכשאקבל הרחקה, אעלה לצפון... הרי מדוע שהפעילות שלנו תתרכז רק ביהודה ושומרון? הרי בעיית הגויים בארץ ישראל מצויה בצפון לא פחות מביהודה ושומרון. להפך, ביהודה ושומרון ישנה מלחמה ניכרת לעין, אמנם לא חסרה עבודה, חבריך הצליחו לייאש את עם ישראל ממלחמה אמיתית, אבל בגליל ישנה בעיה חמורה פי כמה – בעיית ההתבוללות.

בעיית התתבוללות איננה רק התבוללות פיזית באמצעות נישואי תערובת, ישנה גם בעיית התבוללות של זהות שהיא חמורה בהרבה. בעיית ההתבוללות של הזהות היא הימצאות של רוב גויים בחלקים מארץ ישראל, גורמים לטשטוש של הגדרה של שם "ישראל" יהודים רבים כמוך חוששים לדבר או אפילו לחשוב על הבדלה בין יהודי לגוי. בין השכן היהודי לרופא השיניים מנצרת, או לקבלן מתמרה.

כאשר אין הבדלה בין יהודי לגוי, אין שום סיכוי למדינה יהודית, אין שום סיכוי לחוקי התורה, ולא לגאווה לאומית. הזהות היהודית של אנשים כמוך נשארת רק מן השפה ולחוץ, ויוצרת חלל ריק מבפנים, ככה אנחנו מתקדמים לשואה שניה – שואה רוחנית, של המרת דת מ"יהדות" ל"ישראליות". כל זה כמובן ניתוח הסכנה על קצה המזלג, אולי בפעמים הבאות אני יסביר לך קצת יותר בהרחבה.

כאן בגליל, "ממלכת הערבים הישראליים" זה המקום הבולט ביותר והמסוכן ביותר לסכנה הזו, קודם כל ברמה הפיזית – מבחנה טריטוריאלית כאשר אנחנו מפסידים את שטחי הארץ האהובה, ומבחינה בטחונית כאשר יום אחד הערבים שמשטרת צפת מפחדת להתעסק עם הפשיעה שלהם ולכן רצה להתדפק על דלתי ביתי, יפסיקו להסכים להיות סוג ב', ואז או שכבר לא תהיה מדינה יהודית, או שכאן תהיה אינתיפאדה. וכמובן גם ברמה הרוחנית – ב"ה לא חסר קול תורה ותפילה בגליל, אבל זה גם היה בגלות וכדי לשוב לבית המקדש צריכים אנחנו קודם כל להגדיר את זהותנו.

הסכנה הזו בעצם ידועה לכל, ובמיוחד לך. לא סתם מיהרת לקרוא אותי לשיחת אזהרה, בודאי מבין אתה את הנפיצות שיש ביחסים בין יהודים לערבים בגליל, רק שבמחלקה היהודית לשקט, מעדיפים כמה שיותר להשתיק ולאטום אוזנים ועיניים. להרגיע ולהרגיע, לוותר ולוותר כמה שיותר, לא לעצור את סוחרי הסמים בעכברה, לא להרוס בניות בלתי חוקיות, ולא לתפוס את מאגרי הנשק כאן בטובא-זנגריה.

אבל עם עיניים פקוחות ניתן להבין שעדיף שלא לחכות, במקום שנחכה לכך שהיחס בין היהודים לערבים יהיה 70% 30%. עדיף להתמודד עם הבעיה עכשיו וכמה שיותר מהר! להציף את הנושא באומץ וגבורה, ולא לטמון את הראש בחול. זאת הסיבה בגינה בעוד אתה מחפש את השקט, אני הגעתי לכאן כדי להשתדל כמה שיותר להרעיש את הארץ, לזעוק ולהתריע כנגד ההתבוללות ולעורר את היהודים למהפכה של מדינה יהודית.

ומה אני הייתי רוצה לעשות בפועל? קודם כל באמת העיקר לעשות כמה שיותר רעש ו'שטורעם' על הזהות והגאווה היהודית, לפרסם כמה שיותר על ההבדל בין היהודים לגויים ועל המטרה של ישיבתנו כאן – הקמת מלכות ובניין המקדש.

זה יכול להיות בצעדות של זהות יהודית, או במודעות ופרסומות שיבהירו שמקומה של היהדות ושל החסידות אינו רק בבית המדרש ובשקט, להפך - כקבלתה של תורה - בקולות וברקים.

כמובן שכחלק מזה היא גם הסברה בהירה על הממסד השולט כיום, זה שמפעיל אתכם על מנת לשמור את השקט, כדי שבשווקים ובקניונים יוכלו להמשיך להעמיד פרסומות של זנות, ובגשרים ובפיתוח הכלכלי לא יושעם אלא להנאת עצמן, ככל שנסביר את ההבדל בין מדינה יהודית אמיתית, ונעורר ונעשה רעש על עוולות שבממסד הקיים, ככה יתעוררו יהודים רבים יותר (בתקווה שתהיה ביניהם) ברעש חיובי, לשוב בתשובה ולהעמיד שלטון של צדיקים.

זה בקצרה ממש מה שאני ממש רוצה לעשות כאן, ועכשיו בטח אתה מבין שבשונה ממך חוסר השקט אינו מפחיד אותי, להפך להרעיש את הארץ באנו, להעיר ולעורר, לשכנע את כולם שלשבת בשקט זהו רק מזיק. בגילוי לב אני יכול להגיד לך על האיומים שלך, כחסיד וסתם כיהודי מאמין אני יודע שאין ביכולתך להזיק לי מאומה מה שה' לא רוצה, זה דבר שפשוט לכל יהודי. אמנם לא תמיד אני ב'מוחין דגדלות' לפעמים אנחנו שוכחים שכל העולם בידיים של ה' בלבד, ואז האיומים יכולים להפחיד לשניה... אבל אז הצדיקים שאנחנו מקושרים אליהם מזכירים בדבריהם וספריהם ותורתם את האמת. שאין לאף אדם בעולם כוח להזיק בלי רשות מה' ואז שוב יש כוח לעמוד מולכם בלי פחד – ולהגיד אנחנו נעשה את שלנו, ואתם... בואו והצטרפו אלינו.

זהו מני, זה בקצרה מה שרציתי לענות לך, בגלל שחשובה לי הדרך של "להיות ככנים ולא כמרגלים". אבל חשוב לי להוסיף עוד דבר בפסוק המקורי שנאמר על נבוכדנצר נאמר שהוא היה "מרגיז הארץ מרעיש ממלכות" אמנם בת הקול שינתה והפכה את הפסוק ל"מרעיש הארץ, מרגיז ממלכות" המהפכה שלנו – הרעש וה'בלאגן' השמחה וההתלהבות על בחירת עם ישראל, ומלחמת התנופה היא רעש חיובי שבו כל היהודים "הארץ" אמורים להצטרף בכיף ובשמחה. לכך שאנחנו מתעוררים להיות בני חורין באמת ולהמליך את ה' בעולם. זהו הרעש של רבי שמעון, אליו נוהרים יהודים כה רבים, היחידים שנרגזים מה"רעש" אותו באנו לעשות הם ה"ממלכות" מי שמתעקש להיות חלק מהממסד הישן והרקוב שמשתיק את הבערה הפנימית והעזה שבלב היהודים לאביהם שבשמים. ומרגיש שה"מהפכה" שאוטוטו פורצת מאיימת על קיומו הוא נרגז וכועס רודף ומשתולל.

אני מקווה בשבילך – המכנה את עצמך מני – שתבחר להיות מאנשי ה"ארץ" שנהנים ושמחים מהרעש ומהחגיגה. ולא מאנשי הממלכות שנרגזים ועייפים. ככה תוכל לישון הרבה הרבה יותר בשקט בידיעה שבאנו באמת כדי לעשות יותר טוב ליהודים.

אם תרצה להגיב – אני לא נוהג לתקשר עם אנשי השב"כ שפועלים כנגד יהודים, אבל נדמה לי שתוכל לפרסם כאן מאמר תגובה, לא נראה לי שהמערכת תתנגד...

תגובות (35) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד