בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

התאגדות ארבעת המינים

הנה הגיע הרגע הגדול, אנו מחזיקים בידינו את ארבעת המינים ו..

  • בעז אלברט
  • י"ד תשרי תשע"ו - 13:05 27/09/2015
גודל: א א א
בעז אלברט
בעז אלברט בעז אלברט, תושב יצהר בשומרון
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

"ולקחתם לכם.."

התורה מצווה אותנו לקחת ארבעה מינים.

לקחת ארבעה מינים ו..

אז בסדר, הלכנו לשוק, בחנו בדקדקנות דוכן אחר דוכן עד שמצאנו את האתרוג היפה ביותר, את ההדסים שממש משולשים, ואת הלולב הכי ישר (או שפשוט קנינו סטים סגורים..). שילמנו במיטב כספינו, ואז ביום טוב הראשון של סוכות הנה מגיע הרגע הגדול. אנו לוקחים בידינו את ארבעת המינים אחרי כל ההכנות וההתרגשות, בדיוק כמו שהתורה ציוותה ו.. עוד לפני שהספקנו לעשות משהו, כבר קיימנו למעשה את המצווה.

כעת אפשר להחזיר את האתרוג לקופסתו ואת הערבות וההדסים לאגרטל. שכוייח.

רגע, מה היה לנו פה? רק הרמנו לשניה, עוד לא עשינו כלום..

בדרך כלל לוקחים משהו כדי לעשות בו פעולה. כל כלי או חפץ נלקח כדי לבצע בו משימה מוגדרת. נטילת החפץ אין לה ערך עצמי, המטרה היא המעשה.

כך גם במצוות המעשיות. אתה לוקח תפילין כדי להניח אותם, אתה לוקח שופר כדי לתקוע בו ולשמוע אותו, אתה לוקח מצה כדי לאכול אותה, וכן הלאה. נטילת החפץ אין לה ערך עצמי מבלי לבצע בו את המעשה שהוא הוא המצוה.

כאן המצווה היא רק לקחת, ליטול. בזה מסתיים העניין.

התאגדות למען איזו מטרה?

אין ספור דרשות עוסקות בדימוי של ארבעת המינים לכל סוגי היהודים, ובעניין חשיבות אגידתם יחד.

בסדר, חשוב להתאגד כולנו יחד, אחדות זה תמיד נשמע נהדר, אבל תכליס, את איזו מטרה העניין משרת? התאגדות לשם מה ובעיקר על בסיס מה?

אנו רגילים להתאגדויות שנועדו לצבור כוח למען מטרות פוליטיות או חברתיות. מהתאגדויות לשמירת זכויות עובדים או מעמדות חברתיים, ועד להבדיל, לקריאות קודש משותפות של רבנים בענייני שמירת השבת, לימוד התורה או שלמות הארץ. ההתאגדות משרתת מטרה מוגדרת, ומשמשת כלי עבורה.

התאגדות שאינה מונחית מטרה נשמעת כדבר די מופרך.

הואיל והתאגדות אמורה לשרת מטרה, צריך שתהיה הסכמה ראשונית על קווי יסוד של המטרה. אבל אנחנו, היהודים, הרי לא מסכימים כמעט על כלום.. זה לא רק שהאתרוגים והלולבים לא ממש מתואמים ביניהם, אפילו בתוך האתרוגים יש כל כך הרבה שיטות וגוונים..

אם כן, מה משמעות הביחד שלנו אם אנו לא מסכימים כמעט על כלום?

כולנו רוצים שתהיה אחדות, אבל כל אחד בטוח שהאחדות הזו חשובה וקריטית רק בתנאי שתהיה מסביב לשיטתו שרק היא הצודקת כמובן. כל עוד זה לא קורה, כל עוד לא נפתחו עיני כולם לראות את האמת שקיימת רק אצלי כמובן, המצב אכן די תקוע..

התאגדות יהודים 'לשם מצוה'

התורה אומרת משהו אחר.

התורה אומרת "ולקחתם". התורה אומרת שצריך לקחת את ארבעת המינים המאוגדים, וזהו.

המצווה היא ההתאגדות עצמה, אין הגדרה מה יהיו קווי היסוד של ההתאגדות, מה בדיוק ייצא מזה, ומה האמירות שתיאמרנה על ידי ההתאגדות הזו.

באמת, קשה לדעת. זה תלוי בך, בי, בכולנו.

הכל פתוח. ובלבד שעצם ההתאגדות נעשה לשם מצוה, כי כך ה' רוצה.

עם כל חוסר הוודאות מה תהיינה משמעויות התאגדות כזו, בטוח שזה יקדם אותנו מאוד, ובהשוואה לאפשרויות האחרות שעינינו הרואות את כשלונותיהן, זו גם נראית הדרך הראויה ביותר.

אם נשכיל להתעלות מעל כל מטרות המשנה החשובות מאוד מאוד, שכל אחד לשיטתו תולה בהן את כל מפתחות הגאולה, ונתאגד כל היהודים 'לשם מצוה' כי זהו רצון ה', יקרו כאן בוודאות דברים נפלאים.

הכותב חבר בתנועת דרך חיים

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 17 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד