בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

התורה האקולוגית

ר' משה וישנפסקי מספר על התקרבותו לתורה ולחסידות ועל פעילותו ב'גל עיני' בראשית דרכה

  • ד' תשרי תשע"ז - 08:37 06/10/2016
גודל: א א א
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

גרתי בילדותי בלוס אנג'לס בתקופה שאחרי מלחמת וייטנאם, שבה צעירים רבים באמריקה חיפשו את משמעות החיים. זה היה סוף הגל של שנות הששים. כיון שהייתי די צעיר באותן שנים, לא חוויתי ממש את המרד שהיה אז, רק את ה"אחרי". היו צעירים שהחיפוש נגמר אצלם בסמים, היו שהגיעו לכתות מזרחיות, היו כאלה שזה נגמר אצלם ברדיפה אחרי הכסף, והיו גם כאלה שנעשו בעלי תשובה, כמוני.

במקביל ללימודים הכלליים בבית הספר הכללי, הגעתי לבית הכנסת הרפורמי פעמיים בשבוע עבור "לימודים דתיים". הרב של בית הכנסת שם דגש חזק על ענין החינוך והידע היהודי. בדרכו ניסה להעביר את היהדות לדור הבא. וכך קיבלתי הצצה לתנ"ך, לתלמוד, להיסטוריה היהודית ולאוצרות היהדות בכלל, והבנתי שיש דברים בגו. התחלתי לחפש יותר יהדות, בהתחלה בבית הכנסת הקונסרבטיבי באזור. אחרי שנה ראיתי שגם זה לא זה, ובדיוק אז מַכַּרָה אחת מבית הכנסת הרפורמי שבינתיים חזרה בתשובה, שמעה שאני מתעניין ביהדות, והזמינה אותי לבית חב"ד.

| העומק של היהדות

הגעתי לבית חב"ד מול הקמפוס של UCLA. חמש הפעמים הראשונות נגמרו בהחלטה שלעולם לא אחזור לשם, כי היו כמה דברים שהרגיזו אותי. קודם כל, ראיתי בהפרדה בין גברים לנשים נסיון לדחוק את האשה למעמד נמוך יותר. גם העובדה שהשאירו אור דולק כל השבת בבית הכנסת הרגיזה אותי כאחד שדגל באקולוגיה. נוכחתי שיש לכל בני זוג שם קרוב לעשרה ילדים ואפילו יותר, ואילו אני סברתי שצריך שני ילדים מקסימום, גם כן משיקולים אקולוגיים...

בכל זאת דברתי איתם, הקשבתי לטיעונים שלהם, ונשארתי במקום. כשראו אחרי זמן קצר שאני רציני, סידרו לי חברותא בגמרא וגם בחסידות, וכך נחשפתי לעומק האינטלקטואלי, הרגשי והתיאולוגי של היהדות. אחרי כשנה עלתה עבורי על הפרק אפשרות של לימוד בישיבה לחוזרים בתשובה. היו שלוש ישיבות חב"דיות עבור בעלי תשובה דוברי אנגלית באותם ימים: 'הדר תורה' בקראון הייטס, 'תפארת בחורים' במוריסטאון בניו גרסי, והישיבה של הרב גפני בכפר חב"ד.

חשבתי שאוכל להתרכז בלימוד דווקא במקום הכי מרוחק מהבית, לכן החלטתי ללמוד בכפר חב"ד. למרות שהורי לא היו כל כך מרוצים מהתקרבותי ליהדות האורתודוקסית, בכל זאת תמכו בי ועזרו לי להגיע לישראל.

| יהודי שכדאי להכיר

וכך הגעתי בשנת תשל"ח לארץ ולישיבה בכפר חב"ד. נכנסתי ללימודי גמרא, 'שולחן ערוך' וחסידות. בשלב מסוים אחד מחברי, שלמה ריפקיינד, אמר לי שיש יהודי בכפר שכדאי לי להכיר ושמו הרב יצחק גינזבורג. הרב מסר אז שיעורים בספריה ב'בית שז"ר'. היו שם 4-5 תלמידים והרב לימד 'כתר שם טוב', 'קונטרס ההתפעלות' ועוד. הגעתי כמה פעמים לשיעורים האלה בין הסדרים של הישיבה. פגשתי יהודי עדין, מעמיק, מרשים ותלמיד חכם. שמחתי לדעת שאוכל להתייעץ עמו.

כיון שמאוד העיקה עלי בעיית הריסת העולם והטבע שנגרמת בגלל חוסר מודעות אקולוגית, התייעצתי עם הרב, האם יותר טוב שאמשיך בישיבה או שאחזור לארצות הברית כדי להשתלם בלימודי באוניברסיטה על מנת לתרום תרומתי להצלת העולם מהסכנות האקולוגיות. לא זכור לי שהרב התייחס כל כך לעצם השאלה, אלא בעיקר הסביר לי שכיון שיש לי נטייה להיבט האקולוגי - שהוא בעצם נסיון לראות איך כל הגורמים קשורים זה בזה - שאנסה להסתכל בתורה באותו אופן, דהיינו לראות איך שבתורה כל דבר קשור ליתר הדברים. ככלל, הוא אמר שצריך להשתקע בארץ, ורק אם יש שליחות חשובה אפשר לנסוע לחו"ל, אבל בו-זמנית להרגיש שחבל לעזוב את הארץ.

| צפת עיר המיסטיקה

אחרי שנה וחצי בכפר עברתי עם כמה תלמידים לישיבה בצפת. הרב יוסף יצחק וילישנסקי פתח אז מחלקה לדוברי אנגלית. לא היה לי באותה תקופה כמעט קשר עם הרב יצחק.

אחרי שנתיים נסעתי ללוס אנג'לס כדי להתחתן, ואז חזרתי עם רעייתי לצפת ולמדתי בכולל חב"ד. התחברתי עם שאול לייטר וירחמיאל טילס וביחד הקמנו את מכון 'אסנט' ('עלייה' באנגלית) - להכרת היהדות בדרך החסידות והקבלה. כידוע צפת היא עיר המיסטיקה. באים אליה תיירים רבים ומדריכי התיירות מנסים להסביר להם על המיסטיקה היהודית, אבל חסר המון ידע. ראינו שיש מקום למוסד שימלא את החלל הזה. שאול שלח אותי להתייעץ עם משפיעים חשובים בחב"ד, וכך נסעתי לרב עדין שטיינזלץ, הרב גפני, הרב גינזבורג, וגיסו אורי קפלון, ובהצעתם הוקם המכון וקיבל את צביונו. אחרי כמה חדשים של פעילות קבלנו ברכה מאוד יפה מהרבי, שמודפסת גם בהוספות ל'לקוטי שיחות'.

אחרי חמש שנים בצפת, אשתי, שגדלה בלוס אנג'לס כמוני, רצתה לעבור למקום פחות שקט (צריך לזכור שבאותם ימים צפת היתה מאוד קטנה, עד שהיה אפשר לומר למישהו: "ניפגש בעוד שעה ברמזור"...). כתבנו על כך לרבי והוא אמר לעשות כעצת ידידים מבינים. התייעצנו ולבסוף החלטנו לעבור לירושלים.

| כתיבה וחתימה

בשנת תשמ"ה עברנו לירושלים. באותם ימים היתה לרב יצחק ישיבה שהקים ר' יוסף דייטש ברחוב יואל בשכונת מאה שערים - 'שובה ישראל'. התחלתי להגיע לישיבה כמה פעמים בשבוע. המשכתי להכין תוכניות עבור 'אסנט', אבל חיפשתי פעילות אחרת. ואז הרב יצחק נתן לי ערימה של חוברות וספרים באנגלית שכתב וביקש ממני לעזור לו להכינם להוצאה לאור.

זה היה בתחילת תקופת המחשבים. התחלתי להכיר את העבודה במחשב כדי לעבוד על ספרי הרב. עבדתי גם על הקלטות של שיעורים שהרב יצחק מסר על ספר 'שער היחוד' של ר' הלל מפאריטש. תוך כדי העבודה התמקצעתי קצת, גם בשימוש במחשב וגם בתרגום וליטוש לשון אנגלית ספרותית.

באותה תקופה מנכ"ל 'גל עיני' - המוסד של מערכת השיעורים וההוצאה לאור של הרב יצחק - הפסיק לעבוד והרב הפציר בי שאכנס במקומו לעבודת הניהול בנוסף לעבודת הכתיבה.

לא היה לי שום רקע בעסקים או ניהול, אני ומנכ"לות זה תרתי דסתרי, וגיוס כספים היה רחוק ממני לחלוטין, אבל בגלל שלא היה אז לרב מועמד אחר, הסכמתי. התחלתי ללמוד מה ההבדל בין מנהל חשבונות לרואה חשבון, מה זה מלכ"ר וכל היתר. ניסיתי לעזור ל'גל עיני' לא לטבוע באותה תקופה. התייעצתי הרבה עם שאול לייטר, שמאז הקמת מכון 'אסנט' הספיק לרכוש הרבה ניסיון בניהול. כך גם הוקמה עמותת 'גל עיני' בארה"ב כדי לעזור ל'גל עיני' בארץ, ולארגן לרב שיעורים שם. נסעתי עם הרב לארצות הברית כמה פעמים.

כמובן שכל זה היה על חשבון הכתיבה. תלמידים אחרים של הרב יצחק התחילו למלא את החלל הזה. ר' אברהם טרוגמן ממבוא מודיעים החל לעבוד על 'אותיות לשון הקודש' באנגלית, ור' יחזקאל אניס שיכתב את שיעורי הרב יצחק ב'חמישים שערי בינה'. כאשר ר' אברהם טרוגמן יצא לשליחות בדנבר בקולורדו, מטעם 'ארגון הצעירים האורתודוקסים בארה"ב' (NCSY), סיימתי עם הרב את עבודתו על הספר 'אותיות לשון הקודש', שהיה ספרו הראשון של הרב שיצא לאור באנגלית.

אחר כך עבדתי עם הרב על הספר 'סוד הנישואין'. זה הפך במשך העבודה לספר של 500 עמודים ולקח בסך הכל כמעט עשר שנים.

בשלב מסוים ר' משה שלאס קישר את הרב עם הנדיב יעקב (ג'קי) ספרא, שתמך בו בגדול, בפרט לאחר שאביו אליהו ז"ל הלך לעולמו. בזכות תמיכתו, הרב יצחק הקים או הרחיב ישיבות בכמה מקומות קדושים ביהודה ושומרון - 'עוד יוסף חי' בשכם, 'מנוחה רחל' בחברון ו'שלום על ישראל' ביריחו. הרב מסר שיעורים ב'עין יעקב' לעילוי נשמת אביו של ספרא אליהו ז"ל, כאשר קשר כדרכו את שם הנדיב יעקב לשם אביו אליהו וחיברם ל'עין יעקב'. (יעקב בגימטריא 182, אליהו בגימטריא 52, אז יעקב מינוס אליהו שווה 130, שהוא הגימטריה של עין. לפיכך צמד המילים עין יעקב מסמל את הרצון למלא את העדר אליהו שנרגש על ידי בנו יעקב).

בכל אופן, לפתע נהייתי מנכ"ל לא רק של 'גל עיני', אלא של כמה ישיבות ומערכי שיעורים הפרושים על פני כל הארץ וגם מחוצה לה.

| חזרה לכתיבה

במשך השנים שבהן שמשתי כמנכ"ל 'גל עיני', הרב איציק והלנה ערד מרחובות הזמינו את הרב יצחק להרצות בכמה וכמה סמינרים שארגנו תחת השם 'דעת'. לאט לאט הם נידבו יותר ויותר מהכושר האירגוני שלהם, עד שלקראת שנת תש"ס הצעתי להם לנהל את 'גל עיני' במקומי. משרד 'גל עיני' עבר לרחובות, ואני המשכתי לעבוד עם הרב על כתיבת ספרים באנגלית - עריכת ספרים ששכתבתי בעצמי או שכתבו אחרים. כך יצאו לאור הספרים 'להפוך את החשך לאור' על פסיכולוגיה, 'תיקון המדינה', 'לעורר את הניצוץ הקדוש' על מנהיגות, 'לחיות במרחב האלוקי' על מדיטציה, 'אמנות החינוך' ועוד.

אחר כך הציע לי הרב שלמה קונין, שליח חב"ד בקליפורניה, פרויקט ספרותי חסידי. התחלתי לעבוד על תרגום חמישה חומשי תורה, כאשר משולב בתוך התרגום הסבר הפשט לפי פירוש רש"י כפי שמוסבר על ידי הרבי. כידוע הרבי הקדיש הרבה שיחות להבנת דברי רש"י ולהשלכותיו על הבנת המקרא בכלל. לקח לי יותר מעשור לעבוד על זה. וכך נוצר החומש של 'קה"ת' באנגלית.

במקביל, ביקש רב בית חב"ד במאליבו, קליפורניה, להכין עבורם כל שבוע תרגום של קטע מדברי האריז"ל על פרשת השבוע יחד עם ביאור על פי חסידות. רצו להוכיח לדוברי אנגלית, שהחסידות היא המפתח האמיתי לקבלה. עשיתי זאת במשך חמש שנים, ויצא מזה ספר של אלף דפים, שכבר הודפס שלש פעמים. בהקדמה לספר הודיתי לרב יצחק על כל הידע החסידי שרכשתי אצלו שמאוד סייע לי לכתוב את הספר הזה.

ועם כל זה, אני חושב שהדבר שהרב יצחק העריך ביותר מכל הפעילות שלי ב'גל עיני', יותר מהניהול ואפילו יותר מעבודת העריכה והתרגום, היתה העובדה שאני בדחן... הרגשתי שהתפקיד החשוב שלי היה להצחיק את הרב והשתדלתי למלאו בהצלחה.

כך למשל בתקופה מסוימת הייתי מנסח תשובות של שאלות ששלחו לרב יצחק בדוא"ל, והרב היה עובר עליהן לאשר אותן. פעם אחת כתבתי תשובה די מצחיקה, וסיפרו לי אחר כך, שכאשר הרב יצחק קרא את התשובה, הוא כל כך צחק עד שירדו לו דמעות...

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד