בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חוץ ופנים

  • מאיר אטינגר
  • י"ג אייר תשע"ז - 12:10 09/05/2017
גודל: א א א
מאיר אטינגר
מאיר אטינגר
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

בטורים הקודמים שרטטתי את המדינה היהודית שאליה אנחנו מתכוננים בהקשר של תהליך התיקון של ימי ספירת העומר, ימים בהם אנחנו צועדים לקראת חג השבועות – בדרכו של דוד מלך ישראל.

אחרי שעברנו שלושה שבועות שבהם עסקנו באהבת הארץ, במשרד הביטחון ובמשפט העברי אנחנו כבר נמצאים בין השבוע של הנצח לשבוע ההוד שבמרכזו ל"ג בעומר.

מורנו הבעש"ט לימד כי גאולת הפרט והכלל שזורים יחד, "קרבה אל נפשי גאלה", מתוך גאולת הפרט באה גם גאולת הכלל. מכאן נלמד גם שעבודת המידות האישית של כל אחד מאתנו ושל כולנו יחד מקבילה ומשפיעה גם על העבודה הדרושה לתיקון הלאומי בדרך אל גאולה שלמה ואמתית.

הנצח וההוד הם שני צדדים המשלימים זה את זה, לא לחינם הם מתוארים כשתי הרגליים המבססות את גוף כולו. גם בתיקון המדינה הנצח-עידוד העלייה, וההוד-סילוק הגורמים העוינים הם שני צירים המשלימים יחד את השמירה על זהותה של המדינה היהודית.

אם נרצה להתרחב טיפה, נתאים אל מידת הנצח את משרד החוץ, ולספירת ההוד את משרד הפנים. הנצח עסוק בפנייה החוצה, אל מחוץ לגבולות הארץ הקדושה - אם זה אל היהודים שעוד נותרו בגלות, או אל שאר אומות העולם. וההוד מכוון כלפי פנימה, לזהירות מפני התבוללות ושמירה על זהותה של המדינה היהודית.

חסד - הקשר בין היהודים לארץ ישראל נמשל לקשר אהבה של חתן וכלה, כמו שאהבה בין בני הזוג פורחת באמת רק לאחר החתונה, כך אורה הגדול של ארץ ישראל תגלה רק כאשר כל היהודים יעלו אל ארץ מולדתם [ חסד שבנצח] ונגאל את אדמתה מהידיים הזרות שבהם היא נתונה [חסד שבהוד]. כאשר עם ישראל יחזור בשלמותו אל ארץ ישראל ויקדש אותה לו באופן בלעדי, אז תפרח הארץ ותיתן פירותיה הגשמיים והרוחניים בעין יפה. אהבת הארץ היא שנותנת את הכוח והאור לעמוד במאבקים החיצוניים והפנימיים.

גבורה – על מנת שנוכל להילחם כפי שנדרש באויבי ישראל, אנחנו נדרשים להתמודד עם אויבים מבחוץ – אל מול הלחץ הבין לאומי [גבורה שבנצח] צריך לעמוד בעוז ובתוקף ולא להתקפל כלל. וגם מול אויבים מבפנים – תושבי הארץ, המשמשים כ'גיס חמישי' ותומכים באויבינו מבפנים [גבורה שבהוד] אותם צריך לגרש מיד וללא שהיות.

תפארת – תפארתו של עם ישראל הוא המשפט העברי, ממילא ברור שהוא צריך לעמוד במרכז מדיניות החוץ של מדינה יהודית באמת. אם נראה לכל העולם את יופייה וחכמתה של התורה הקדושה, נוכל להיות בטוחים שהם יהפכו מאויבים לידידים. [תפארת שבנצח] אמנם כאן בארץ ישראל – יוכלו להישאר רק אותם אינם יהודים שיקבלו עליהם את ז' מצוות בני נוח. [תפארת שבהוד].

נצח – כאן אנחנו מתחילים לצאת החוצה על מנת להפוך את העולם....להפסיק עם מדיניות החוץ המתגוננת ולהפוך את משרד החוץ למשרד הפצה באופן פעיל. שיקים שגרירויות בכל מקום ("בתי חב"ד ממשלתיים) שידאגו לכל יהודי ברחבי העולם בגשמיות וברוחניות ובעידוד העלייה. ובמקביל יפנו לאומות העולם ללמד אותם את התורה הקדושה לכל המעוניין. [נצח שבנצח] כדי שנוכל להשפיע על כל הגויים מבלי להתבלבל ולהדבק בהם, מוכרחת העלייה לארץ ישראל – ארץ היהודים. [נצח שבהוד].

הוד – ספירת ההוד מתרכזת בשמירה על הפעולות הטובות מפי ההתדרדרות למחוזות לא טובים, וניצול לרעה של הרצונות הקדוש על ידי כוחות הרע. כך גם נדרשת שמירה על זהותה של המדינה היהודית על מנת שלא תכרסם על ידי התבוללות שתביא לאובדן הרוב היהודי. על מנת לשמור על הרוב היהודי נדרשות שתי פעולות "עשה טוב" בעליית היהודים לארץ. [הוד שבנצח] ו"סור מרע" על ידי עידוד ההגירה של הזרים ומתן תמריצים ליציאתם מחוץ לגבולות ארץ ישראל. [הוד שבהוד].

אם נשים לב נראה כיצד תיקון המדינה תלוי בתהליך התיקון הפנימי- האישי שאנחנו עסוקים בו בימי הספירה. פנימיות ספירת הנצח היא מידת הביטחון, ואכן, מדיניות החוץ הקלוקלת שורשה בפחד וחוסר ביטחון בה', החשש מ"מה יאמרו הגויים" מונע מעם ישראל להגשים את חלומותיו. כדי לחולל מהפכה בתחום זה, צריך להתחזק (כל אחד בפני עצמו, וכולם יחד) בביטחון בה'.

כך גם פנימיות מידת ההוד היא התמימות, הצביון היהודי נשמר לכל אורך השנים בזכות תמימותם של היהודים הפשוטים, שבעומק תמימותם הבחינו בהבדל העמוק שבין יהודי לגוי. מובן שגם השמירה על הזהות היהודית תלויה בתיקון התמימות שלנו.

ולסיום יסוד ומלכות:

יסוד - חלקם היחסי הגדול של היהודים במחקר ובמדע, חכמתו של עם ישראל ניתנה לו כדי שישתמש בה לגלות את האמונה הפשוטה בבורא יתברך. כדי להחזיר חזרה את 'בריחת המוחות' נהפוך את ארץ ישראל למרכז העולמי שלאיחוד התורה והמדע, כן בארץ ישראל יגלה המדע כי כל הטבע אינו אלא כיסוי והסתרה לאלוקות [יסוד שבנצח], הצד השני של המטבע הוא ששמירה מהתבוללות אינה יכולה להתחיל רק מהתבוללות פיזית, שורש ההתבוללות הוא במה שהתורה הזהירה אותנו להתרחק מחוקותיהם של אומות העולם, רק כאשר נדע להתרחק מחכמתם ולשונותיהם של אומות העולם, נגלה את הייחודיות שלנו כעם הכי חכם ונבון [יסוד שבהוד].

ואחרונה חביבה ספירת המלכות – כי הרי מוקד של התיירות הבין לאומית לשם נזמין את כל העמים להצטרף לאמונה בה' ולעבדו שכם אחד האו בית המקדש שנועד להיות "בית תפילה לכל העמים, [ולא לכל הדתות!] [מלכות שבנצח] וכמובן שם יהיה ניכר מעלתו הייחודית של העם היהודי, שרק הוא נכנס פנימה אל העזרה המקודשת. [מלכות שבהוד]

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד