בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

טוב שברופאים לגיהנם

בספירת היסוד נמצא הקשר בין בצע כסף, לגאווה וחוסר צניעות אצל הרופא הלא מתוקן • דעה

  • עמית גרון
  • כ"ח סיון תשע"ה - 17:43 15/06/2015
גודל: א א א
עמית גרון
עמית גרון פיזיותרפיסט מומחה בשיטת מקנזי לבעיות אורטופדיות
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

במאמר הקודם הייתה התייחסות לנושא שכר הרופא והמציאות הבעייתית בכל הקשור לתשלום עבור שירותי רפואה בארץ. מיקום הנושא הזה בספירת היסוד כפי שהתבאר שם. עניין זה מתקשר לתכונה נוספת הנדרשת מהרופא היהודי – צניעות. בהקבלה לשבעת הדברים שרופא יכול ללמוד מגנב, כנגד ספירת היסוד, נמצא "הצנע לכת". תכונה זו כמובן קשורה גם לנושא ההימנעות מבצע כסף כדלקמן.

הגמרא (תענית כ"א ב) מספרת על אבא אומנא שהיה רופא, והיה מקבל מעין "דרישת שלום" בכל יום מהישיבה של מעלה. ומפני מה זכה לכך? שהיה מטפל בגברים ובנשים בנפרד ובצניעות המרבית, וכן שהיה לו מקום נסתר שבו היה ניתן לשלם עבור הטיפול. מי שהיה מסוגל היה משלם, ומי שלא – לא שילם וגם לא בא לידי בושה, כי אף אחד - כולל אבא אומנא בעצמו - לא ידע על כך.

המשנה המפורסמת בסוף מסכת קידושין אומרת: "טוב שברופאים לגיהנם". אחד הפירושים שרש"י מביא הוא "שיש בידו לרפאות העני ואינו מרפא". המהרש"א מסביר : "דהיינו שמחזיק את עצמו לטוב ולמומחה שברופאים, שאין כמוהו, וסומך ביותר על המחאתו מתוך גאוותו ולפעמים הוא טועה בטבע זה החולה וממית את החולהברפואותיו, אבל יש לולישאוליתן עם שאר הרופאים כיון שהוא סכנת נפשות".

במערכת הבריאות בארץ כולנו נתקלים ברופאים בעלי גאווה, המאבחנים ומציעים דרכי טיפול אגרסיביות מתוך בטחון מופרז בהבנתם המקצועית. מעניין שברוב המקרים כאשר פונים לחוות דעת מקצועית נוספת, שומעים דעה אחרת לחלוטין... פעם אמר לי איזה רופא נחמד שההגדרה המילונית של המושג "נס רפואי" זה כאשר שני רופאים אומרים אותו הדבר...

בהקשר הזה, צריך לציין גם את בעיית הצניעות במערכת הבריאות. כמדומה שנוצרה אווירה שכיוון שמדובר בבדיקה רפואית, כבר אין שום כללי צניעות, ודוגמא פשוטה לדבר היא בדיקת אולטראסאונד לנשים מעוברות שבדר"כ אין בה שום מימד של פיקוח נפש, ובכל זאת נשים רבות נבדקות ע"י רופאים גברים ללא הצדקה, ואצל רופאי עור המצב עוד חמור בהרבה. (עוד העמקה נפלאה על הקשר בין מגע אסור לגאווה מומלץ לקרוא בקונטרס "איסור נגיעה ותיקונו" למו"ר הרב גינזבורג).

עניינה של ספירת היסוד היא זיווגים. מו"ר הרב גינזבורג הסביר איך הרופא המתוקן מתנהג: "הרפואה תבוא מזיווג. רופא אמתי הוא שליח של ה'. יש אפילו בדיחה על כך שיש רופא ויש דוקטור. דוקטור הוא אחד שלא יודע שהוא שליח של הקב"ה, אבל רופא יודע שהוא בא מכוחו של "רופא כל בשר ומפליא לעשות". רופא הוא מי שמרגיש כל הזמן שיש ממד שבו ה' נותן מלמעלה ויש ממד שבו מתחברים מלמטה עם מה שה' נותן. כדי שאהיה שליח נדרש ממני ליצור משהו בדומה. כמו אדם מלשון "אדמה לעליון". על מנת להתחבר ולקבל את הכח מה' עלי לעשות למטה משהו דומה למה שה' נותן מלמעלה. זאת אומרת שאני צריך להיות אשה מול איש כדי לקבל את הכח של השליחות. השליחות היא כמו זרע חי וקים, שעלי להעבירו, כשליח, לחולה על מנת לרפאו. אבל כדי להיות שליח נאמן עלי להיות כמו אשה, להתעורר מלמטה למעלה באותה מדה שה' מצוה מלמעלה למטה. היהודי הוא שותף עם הקב"ה, גם כמו איש ואשה. השפע עובר כשהוא בבטול מלמטה למעלה. כלומר, הוא נותן את החלק שלו מול החלק שנותנים לו. ומתוך הזיווג יוצא הפרי הטוב, ובמקרה שלנו זאת הרפואה."

על רופא כזה ניתן לומר שהוא "טוב שברופאים" שמוכן אפילו לרדת לגיהנם כדי לרפא שם את החולים הקשים ביותר.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד