בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

יוצאים לחופש הגדול!

קצת מחשבות על סדר בתוך הבלאגן

  • כ"ה סיון תשע"ו - 12:27 01/07/2016
גודל: א א א
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

ביום האחרון של שנת הלימודים חשבתי לשתף אתכן בהתארגנות אצלנו בבית לקראת החופש הגדול. מילת המפתח כאן היא ארגון וסדר - קודם כל במחשבה.

חופש גדול זהו זמן, שבו המורים והמורות מפסיקים לעבוד כמחנכים את ילדינו והילדים חוזרים לבלות את זמנם בבית. ועלינו מוטל לבנות ביחד איתם את סדר היום (רצוי בכתב בטבלה על הקיר). המטרה בחופש היא לעשות כמה שיותר דברים טובים במתכונת פחות לוחצת ובעיקר להיות יחד כל המשפחה, להכיר יותר אחד את השני וללמוד להסתדר יחד.

אנחנו משתדלים לנהל שיחה פתוחה עם כל ילד איך נבנה עבורו תוכנית לחופש, כשאנחנו מנחים את השיחה- המטרה שלנו שכולנו נהנה בחופש ונעשה דברים טובים שכיף לנו לעשות.

לימודים - לימודים אצלנו זו לא מילה גסה ובמשך החופש (ביחוד בחודש הראשון) יש זמן קבוע, שמוקדש ללמידה. משתדלים למצוא עם כל ילד נושא שמעניין אותו ללמוד וכמובן לעמוד אתו על הצורך בהשלמת פערים לימודיים שנוצרו במשך השנה. הילד לא פחות מאתנו רוצה לחוות הצלחה בלימודים ומבין את הצורך להתכונן לשנה הבאה וגם את הצורך שיכריחו אותו לעשות את זה... אופן הלימוד יכול להיות שונה וחוויתי כמו למשל: חוברות עבודה מעניינות יותר או סרטים ושיעורים דרך המחשב יש הרבה דברים מעניינים. וכן לשלב תגמול של צופרים ייחודיים וכמובן זמן קצוב ללמידה ולא לימוד לאורך כל היום.

איך יוצרים אווירה טובה בבית? עבודת המידות- יושבים עם הילדים הגדולים יותר (ועם הילדים הקטנים לפי רמתם) מתוך ניסיון לברר איזה תחום הם היו רוצים לעבוד עליו בתחום עבודת המידות- זה חלק מההתארגנות לחופש הגדול. החופש זהו זמן א-ר-ו-ך, שבו אנו שוהים יחד. זמן שיכול להיות כיפי ושמח, אך לא פחות מכך, מאתגר ועלינו לעמוד באתגר לשמור על האווירה הנעימה בבית. במה כל אחד יכול לתרום לאווירה עם התכונות הטובות שלו ואם יש איזה דבר בהתנהגות שמפר את האווירה הטובה שכדאי לשים לב לשפר. זה עוזר גם לי כהורה וגם לילד בעצמו כשמתרכזים באיזה תחום ספציפי, וכך אנו כהורים יכולים לשים לב לצ'פר כשהילד מתגבר.

פיתוח כישרונות- השקעה בתחום שמענין את הילד, פיתוח של תחביב. כמו לימוד נגינה סוגים שונים של יצירה, סריגה, תפירה בניה והרכבה של דברים, כלי עבודה, גינון וכו'

חסד- לנסות לראות אם מעניין אותם לשלב התנדבויות פעילות של חסד. איזה דברים מועילים הם אוהבים לעשות למשל: התנדבות אצל יולדות, ילדים מיוחדים וכו'

זמן לעזרה בבית- מאד חשוב לדאוג לעזרה בבית מהילדים בעצמם!! וגם הילדים הקטנים יכולים לעזור ועלינו ללמוד לשלב אותם במערך. יש כאלה שפשוט עושות טבלה של המשימות השונות בבית ומשבצות לפי סדר, אבל אני אוהבת לשתף אותם גם בזה. פשוט אני שואלת את הילדים לפני החופשה במה הם היו רוצים לעזור בבית ואיזה סוג של עזרה הם היו מעדיפים לא לעשות. תמיד אני מופתעת מהתשובות, איך לכל ילד יש העדפה בתחום אחר. כל פעם חשוב להתעדכן מחדש כי אחרי תקופה כבר נמאס לעשות כל הזמן את אותו דבר. אני לא מתחיבת להם שתמיד הם יקבלו את המלאכה שהם אוהבים ולהיפך אבל, הם יודעים שאני אשתדל בזה וזה מאד מקל על ההתנהלות.

כמו כן, אני קובעת איתם זמנים מסוימים ביום, שבהם אני מעוניינת שהבית יהיה מסודר, כדי שלא נאלץ לסדר כל היום. לדוגמא לפני ארוחת ערב מסדרים את כל הבית ורק מי שסיים את העבודה שלו יכול להגיע לשולחן. כמו כן אחרי כל ארוחה צריך סדר את המטבח.

עבודה- הילדים הגדולים שרוצים גם לבלות ולנסוע לכל מיני מקומות חושבים תמיד איך להרוויח כסף בחופש. אנחנו יושבים לדבר ולברר איזה סוג של עבודה הם היו מעוניינים להשיג, מה הכישרונות שלהם. המטרה מצד אחד לעודד את העצמאות של הילד והחריצות ומצד שני לתחום גם את העבודה בחופש ולתת מקום לעוד דברים.

בילויים ונסיעות- לאן רוצים לנסוע בחופש, ביקורים אצל סבא וסבתא/ דודים / חברות. נסיעות לאתרים וטיולים. כמובן להחליט מראש על מספר סביר של יציאות כאלו, שהם יכולים לבחור.

אחרי שאספנו את הנתונים והצרכים אנחנו יושבים יחד בני הזוג לישיבת הנהלת הבית, מסכמים את שנת הלימודים שחלפה בבתי הספר והגנים עבור כל אחד מהילדים.

מבחינה לימודית -במה כל אחד מהילדים התפתח והצליח ומה טעון שיפור וצריך לשים אליו. אצל הילדים הקטנים זה יכול להיות סוגים שונים של מיומנויות כמו: להחזיק מספרים, להחזיק את העיפרון. ואצל הילדים הגדולים מקצועות מסוימים שהם צריכים להשתפר בהם.

מבחינה אישית האם יש דברים שכדאי לטפח אצל הילד צורת התנהגות דיבור בסבלנות, איזה תחום שבו הוא יצירתי ואפשר לפתח אותו.

טיולים ובילויים שנערוך השנה וכו'

עורכים רשימה של קניות של דברים שיעזרו לנו לעבור את החופש בצורה שלווה יותר חומרי יצירה שונים, 2 משחקים חדשים וכן הערכה של התקציב הכללי של החופש הגדול.

ההגדרה של החופש הוא זמן של חזרה הביתה לקשר הורי מסיבי יותר אבל בלי המתח והריצה סביב הלימודים.

נקודה ראשונה חשובה קימה בבקר בזמן סביר. אצלנו בבית שעת הקימה המאוחרת ביותר היא סביב שבע וחצי. הקימה בבקר היא נקודה שמאד משפיעה איך המשך היום שלנו יראה, הקימה בשעה סבירה בבקר נוגעת גם לשאלה מתי מסתיים היום. כשקמים בזמן אפשר בצורה טבעית ללכת לישון בשעה סבירה.

ארוחות-יש זמן קבוע לארוחות אבל מסביב לארוחה הכל בנחת. בדר"כ הארוחות נמשכות הרבה זמן ומהוות נקודת מפגש משפחתית לדבר ולקשקש יחד, זה זמן מיוחד גם ליצירתיות של הילדים. לא פעם הם מחפשים גיוון וטעמים חדשים אז אני נותנת לילדים הגדולים יותר להתנסות בכל מיני בישולים או שאני קונה דברים מיוחדים שבדר"כ אנחנו לא מכינים.

אם דיברנו על גיוון, אפשר לגוון גם במקום שבו אוכלים, לאכול בחוץ בחצר או במרפסת לאכול בגני משחקים, זה גם מקל מאד על הצורך התמידי לנקות אחריהם.

עוד דבר שקשור לאוכל, שעוזר לגוון את התפריט הביתי ומתאים גם לקטנים וגם לגדולים- הגשת האוכל בצורה מעניינת ויצירתית. אני חותכת( או שאני נותנת לילדים לחתוך) ירקות בכל מיני צורות: מלפפון בצורת עיגולים/ קווים, פלפל בצורת פרח, ושאר ירקות זיתים, חתיכות של גבינה צהובה ועוד כיד הדמיון הטובה שלכם וכל אחד יוצר על הצלחת שלו יצירה- פרצוף שמח, בית, צורות של בעלי חיים. זה משעשע ומצחיק את הילדים ומאד עוזר להם לאכול ולאכול בריא.

המשך יבוא!

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד