בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

יש דין

תפארתו של עם ישראל היא המשפט העברי

  • מאיר אטינגר
  • א' אייר תשע"ז - 08:30 27/04/2017
גודל: א א א
מאיר אטינגר
מאיר אטינגר
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

ואשיבה שופטייך כבראשונה.

השבוע השלישי של ימי ספירת העומר הוא שבוע התפארת – תפארתו של עם ישראל היא המשפט העברי – חוקי התורה אשר "מי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת". בשבוע זה נעסוק בתהליך התיקון של חידוש המשפט העברי.

הצעד הראשון הוא חסד שבתפארת – הקמת בתי דין על פי המשפט העברי בכל מקום יישוב בארץ ישראל, וכצעד ראשון - בתי דין לממונות הנוגעים לחיי הפרט. שלמות מצוות יישוב הארץ הוא בקיום המצווה "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך". בתי הדין מאפשרים את קיום יישובו של עולם, ודואגים לתיקון חיי האזרחים כדי להפוך את החיים בארץ לנעימים ומתוקנים.

לאחר צד החסד שבחידוש מערכת המשפט העברית כדי לבסס אותה זקוקים גם לגבורה שבתפארת. הגבורה נדרשת גם לצורך אכיפת פסקי הדין, אך כיום נדרשת לה גם יכולת עמידה אל מול מערכת המשפט הזרה (והנוכרית), ואל מול המשפט הבין לאומי. כדי שנוכל לעמוד על שלנו נדרשת תקיפות ו/או חוסן צבאי שיאפשרו לנו שלא לשנות את ציווי התורה הקדושה מפני שום איום או הפחדה.

התפארת שבתפארת היא למעשה ה'פנים' של מערכת המשפט התורנית, כאשר בעם ישראל ישנו דימוי שלילי על מדינה הנוהגת על פי המשפט העברי, תיקון התפארת שבתפארת הוא הפצת פנימיות התורה בדגש על פנימיות ההלכה כך שנוכל להראות לכל עם ישראל את תפארתם ורחמנותם של משפטי התורה, המבוססים על רחמנות אמתית "אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם".

הצעד הבא הדורש תיקון הוא הנצח שתפארת. הקריאה לעליית כל היהודים מארצות הנכר באה במקביל לפעילות 'משרד החוץ' העוסק בבירור הניצוצות המפוזרים ברחבי תבל. תקון הנצח שבתפארת היא יציאה החוצה – ללמד את התורה לכל הגויים, ולהזמין אותם לטעום מחכמתה של התורה.

במקביל לשלב הקודם נדרש בירור וזיכוך פנימי שמתבטא בתיקון פגם ההוד שבתפארת. על פי הוראת התורה "לא תוכל לתת עליך איש נוכרי" - בפרט במערכת המשפט. וקיום ההלכה הקובעת "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" ולא בפני ערכאות של נוכרים (או יהודים השופטים כמו בערכאות של נוכרים.

ונסיים את שני השלבים האחרונים של תיקון מערכת המשפט בזריזות:

יסוד שבתפארת – קשור כמובן ללימודי המשפטים באקדמיה, תיקון האקדמיה יהפוך פקולטות מיותרות אלו לבתי מדרש שיעסקו בסוגיות המתחדשות על פי התורה הקדושה.

ומלכות שבתפארת – שהרי שלמות תיקון המשפט הא בבית המקדש, בלשכת הגזית "שמשם יוצאת הוראה לישראל" זהו בית המשפט העליון שלנו, כאשר נזכה לכנס את חכמי ישראל ולכונן מחדש את הסנהדרין אז יתקייים בנו שלמות הייעוד של "ואשיבה שופטייך כבראשונה".

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד