בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

כאשר פונים לרופא בגלל שערות שיבה...

עצמות, ששורשם בחסד, מתחזקות מכוח אהבה והנתינה

  • עמית גרון
  • כ"ח טבת תשע"ה - 11:40 19/01/2015
גודל: א א א
עמית גרון
עמית גרון פיזיותרפיסט מומחה בשיטת מקנזי לבעיות אורטופדיות
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

"ועצמותיך יחליץ"

הגמרא במסכת יבמות קב, ב מביאה את מאמר רבי אלעזר שהברכה של הנביא ישעיה "ועצמותיך יחליץ" הינה המעולה שבברכות, ומסביר המהרש"א שהעצמות הן עיקר גופו של האדם ולכן כאשר ה' מחזק אותן זוהי המעולה שבברכות.

העצמות בגופנו עוברות תהליך שיחלוף-עצם מתמיד ובמהלכו מסולקים אזורי עצם ישנים או בלתי תקינים באמצעות תאים הורסי עצם, ובאותם אזורים מופיעים בד בבד תאים בוני עצם, והם האחראים לייצור עצם חדשה ובריאה במקום זו שסולקה. תהליך זה חיוני לשמירת תקינותה של העצם בגופנו.

כל עוד משתווים תהליך הורס העצם ותהליך בונה העצם, נשמרת מסת העצם. ואולם בתקופות מסוימות גובר אחד התהליכים על משנהו: בילדותנו, בתקופת הגדילה, גובר תהליך בניית העצם על תהליך הורס העצם, והתוצאה היא בניית עצם, המתבטאת בהגדלת מסת העצם בגופנו. לעומת זאת, בגיל זיקנה גובר תהליך הורס העצם על תהליך בונה העצם, והתוצאה היא איבוד מוגבר של מסת העצם; עד גיל 20 נבנית כ-90% ממסת העצם הסופית שבגופנו, ועד גיל 35 מושלמת הבנייה. בגיל זה מושגת מסת העצם המרבית.

הנתינה מחזקת את העצמות

בקרב נשים בסביבות גיל 50 (גיל הבלות),עם הפסקת פעילות השחלות והפסקת ייצור האסטרוגנים (ההורמון הנשי) והפרשתם, חל תהליך מואץ של איבוד מסת העצם. תהליך דומה מתרחש גם אצל גברים אך באופן איטי יותר. זוהי אחת התופעות השכיחות ביותר באוכלוסייה המבוגרת הנקראת בימינו "אוסטאופורוזיס", אוסטאו = עצם, פורוזיס = שבירות.

מערכת הבריאות בימינו, רואה בתהליך הזה מחלה לכל דבר ועניין, וכך מומלץ לכל אשה מעל גיל 50 לעבור בדיקת צפיפות עצם ובמידה שהתוצאה נמוכה מערך של 2.5 היא נדרשת להתחיל טיפול תרופתי. חשיבה זו משולה להגדרה של קמטים המופיעים בפנים בגיל מבוגר כ"קמטת" או לשערות שיבה כמחלה הדורשת טיפול...

הסטטיסטיקה מראה שלרוב הגדול של הנשים ואחוז גדול מהגברים עד גיל 80 יהיה דלדול עצמות במידה כזו או אחרת. אוכלוסייה זו מתחילה לצרוך תרופות כימיקליות המכילות ביספוספונטאים שרשימת תופעות הלוואי שלהן מסמרת שיער, ולמרבה האירוניה אחת מהן היא שכיחות יתר לשבר בעצם הירך...

גם תוספי התזונה כגון סידן וויטמין D עלולים להזיק יותר מאשר להועיל, וכמו שאמר פעם רופא חכם: "במקום לשתות חלב, קח את הפרה שלך לטיול...". אכן, פעילות גופנית הכוללת עומס על העצמות הינה העצה הגשמית המועילה ביותר על מנת לחזק את השלד שלנו.

אהבה ורצון לתת - יש בהם לחזק העצמות

מורנו הרב גינזבורג מסביר שמערכת העצמות נמצאת בספירת החסד שפנימיותה אהבה. זוהי הראשונה מבין מידות הרגש-הלב. החשק הפנימי לתת ולהעניק לכל אחד. בשורשה מידה זו נובעת מכך שהקב"ה אוהב את יצוריו ורוצה להעניק להם והנפש האלוקית היא חלק ממנו ממש. בכדי שילד יגדל ויתפתח באופן בריא, הוא חייב להרגיש שאוהבים אותו. האהבה מאפשרת לו לחיות בבטחון בעולם ומזינה את השלד שלו. יותר מכל, האהבה היא כח של הגשמה עצמית. ניתן לומר שכל דבר שאדם רוצה לממש ולהוציא מן הכח אל הפועל, תלוי באהבה. אם לאדם חסרה אהבה כשרונותיו וכוחותיו הנפשיים יישארו בצמצום והוא לא יהיה מסוגל לגלות שום דבר כלפי חוץ.

כאשר אנו מזדקנים, עלולה להתפתח תחושה פנימית של חוסר יכולת להגשים את עצמנו. כך גם בגיל הבלות. תהליך ההריון הוא החסד בדרגה הגבוהה ביותר שיש בטבע שהרי העובר חי על חשבון אמו במלוא מובן המילה. כאשר אשה מאבדת את היכולת להרות, מערכת החסד שלה עלולה להיפגע וממילא המערכת השלדית.

יתכן שכאן טמון סוד חיזוק העצמות. כאשר נשכיל לגלות את כוחות האהבה הטמונים בנו בכל גיל, ובכל מצב הורמונאלי, נזכה בעז"ה למעולה שבברכות!

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד