בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

כל המחלה...לא אשים עליך

על חכמה ורפואה מונעת • הבלוג של עמית גרון

  • עמית גרון
  • י"ג חשון תשע"ו - 16:54 26/10/2015
גודל: א א א
עמית גרון
עמית גרון פיזיותרפיסט מומחה בשיטת מקנזי לבעיות אורטופדיות
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

הרפואה המונעת אחראית במידה מכרעת להארכת חיי האדם בממוצע מארבעים שנה בשנת 1850 עד ל-75 שנה בדורות האחרונים, ולמשל פיסטור החלב בלבד הציל יותר חיים מאשר כל הטיפולים הרפואיים הידועים. גדול הרופאים היהודים, הרמב"ם, הקדיש ספר שלם בשם "הנהגת הבריאות" לנושא של רפואה מונעת וכן פרק שלם ביד החזקה. חכמינו בכל הדורות חיברו הדרכות בתחום שמירת הגוף והנפש, במובן של תזונה, שינה, הנהגות היום וסגולות שונות. ראוי לציין שהפירוש המילולי של המילה "דוקטור" הוא מורה. זה תפקידו העיקרי.

אין ספק שמערכות הבריאות בארץ ובעולם המערבי מתפקדות באופן מצוין בכל הקשור בסילוק סכנות מהציבור ולמשל באספקת מים נקיים, סילוק מי שופכין, נקיון המרחב הציבורי, השגחה על המזון המיוצר להמונים, זיהום אוויר ועוד.

עם זאת, ישנה מגמה ההולכת וגוברת של מתן תרופות כימיות למניעת מחלות שחלקן אף ניתנות לצריכה קבועה עד יומו האחרון של המטופל. כמעט כל אדם נתקל בהמלצה לקחת אנטיביוטיקה למניעה, כדורים נגד כולסטרול, יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס (דלדול עצמות) ועוד, וזאת למרות שכעת הוא בריא לחלוטין לכל הדעות. לעומת זאת, בכל העולם המערבי אין שום הכשרה לרופאים בתחום התזונה כמניעה וכמובן שלא כטיפול.

חז"ל במסכת פסחים קיג., מביאים שורה של המלצות בעניין שמירת הבריאות, וביניהן "אמר ליה רב לחייא בריה (רב הורה לבנו חייא): לא תשתי סמא (אל תשתה סמים)". רב מלמד אותנו שמי שיצרוך תרופות באופן קבוע, כבר לא יוכל להפסיק להשתמש בהם לעולם, וכך יפסיד את מעותיו, והסמים יזיקו לו בהיבטים אחרים של בריאותו (עפ"י רש"י ורשב"ם שם).

הגוף שלנו עובד בשיטת use it – or lose it, כלומר, אדם יכול לנצל יכולות מסוימות של גופו וכך הן נשמרות ואף מתפתחות, ואם יפסיק לנצל אותן, הוא יאבד אותן – לפחות באופן זמני. מחקרים הראו למשל, שמי שיהיה בחדר חשוך לחלוטין במשך שלושה ימים יאבד את יכולתו לראות, מי שלא יעמוד על רגליו תקופה מסוימת כבר לא יוכל ללכת וכן הלאה דוגמאות למכביר. באותו אופן, מערכת חיסון שלא מקבלת הזדמנות להילחם באויבי הגוף כי תמיד ישנה עזרה מבחוץ ע"י אנטיביוטיקה, תלך ותיחלש, ודווקא החיידקים יתחזקו כי גם הם עובדים באותה שיטה, וכאשר נלחמים בהם, זה מועיל לחזקם. כך גם בשאר מערכות הגוף. נתונים רשמיים מלמדים שבקרב תימנים ואתיופים שיעור מחלת הסכרת היה הנמוך בעולם 0.4%. לאחר שעלו לארץ, בתוך כעשרים שנה, השיעור גדל פי 30 (!!!) בקירוב. הגידול הדרמטי מיוחס בעיקר לשינוי תזונתי. הלבלב שלהם לא היה מאומן בהתמודדות מול צריכת כמויות אדירות של סוכר ולכן קרס. כל מי שאי פעם חיזק שריר בגופו, יודע שעל מנת לחזק איבר מוכרחים לאתגר אותו (וכמובן שהכל בתחום גבולות סבירים)

צריכת תרופות כימיות צריכה להישקל בזהירות המירבית כאשר כבר קיים חולי ח"ו, אך על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במטופל בריא כשהמטרה היא מניעה. איזהו חכם? הרואה את הנולד. בארה"ב בלבד, כ 250000 אנשים צורכים באופן קבוע סטרואידים כדי למנוע מחלות דלקתיות כגון ראומטיזם, אסטמה ועוד. ארגון הבריאות האמריקאי ממליץ שכל מטופל כזה יקבל תרופות לחיזוק העצמות על בסיס קבוע כדי למנוע את נזקי הסטרואידים...

בספירת החכמה (שם ממוקמת הרפואה המונעת) על הרופא לשקלל את כל ההיבטים העתידיים העלולים לנבוע כתוצאה משימוש תדיר בכימיקליים, וכפי שרמז לנו רש"י במסכת פסחים, מעורב כאן שיקול כלכלי של יצרני התרופות שהוא כנראה המנוע העיקרי.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד