בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

כמה עולים דודאים?

גובה התשלום על הדודאים משפיע על יעילותם

  • עמית גרון
  • י"א כסלו תשע"ו - 09:23 23/11/2015
גודל: א א א
עמית גרון
עמית גרון פיזיותרפיסט מומחה בשיטת מקנזי לבעיות אורטופדיות
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

בפרשת ויצא, קראנו על רחל אמנו שיחלה לפרי בטן, ולכן קנתה צמח בשם דודאים מאחותה לאה, בתמורה לכך שיעקב יעבור באותו לילה לאהל לאה. מיד לאחר כמה פסוקים רחל מתעברת וזוכה ללדת את יוסף הצדיק, ובקריאה ראשונה נדמה שהדודאים פעלו את פעולתם. האמנם?

האבן עזרא אומר שכלל לא ברור מדוע דודאים מועילים להריון שהרי תולדתם קרה, והרד"ק אומר שזה היה בסך הכל שמועה בקרב ההמון, ורחל חשבה כי דברי ההמון אמת. הרמב"ן מוסיף ואומר שהשורש של צמח הדודאים הוא זה שההמון אומרים עליו שמועיל להריון, וגם זה רק באופן סגולי, אבל מה שראובן הביא לאמו היה ענף או פרי של דודאים שעליו אפילו אין סברה שיועיל להריון.

בזהר הקדוש (ח"א קנז., בתרגום עפ"י מתוק מדבש) הדברים מפורשים: "ואם תאמר שאלו הדודאים הם פתחו רחמה של רחל, אינו כן, שהרי כתוב "וישמע אליה אלקים ויפתח את רחמה", הקב"ה לבדו פתח את רחמה ולא דבר אחר, כי הדודאים שכוחם לסייע בהולדה נובע מהדודאים העליונים – אינם מסוגלים לפקידת עקרות, כי בנים תלויים במזל ולא בדבר אחר, ואם תאמר אם כן שהדודאים התחתונים נבראו לחינם, אינו כן, שהם מסייעים למעוכבות בנים שאינן עקרות לגמרי".

רבי נחמן, בתורה נפלאה (ח"א רסח), מסביר איך תרופות עובדות: "ומה שהאדם חוזר לבריאותו על ידי רפואות, הוא מחמת שהנפש רואה, שזה האדם יכול לכוף עצמו לעשות הפך תאוותו ורגילותו כי הוא מרוגל באכילת לחם ושאר מאכלים ועכשיו כופה תאוותו ומקבל רפואות וסמים מרים בשביל בריאותו. ומחמת שהנפש רואה שהוא יכול לכוף תאוותו בשביל איזה תכלית, על כן היא חוזרת אליו כי היא מצפה שיכוף תאוותו בשביל התכלית האמתי, לעשות רצון יוצרו יתברך."

בעולם הרפואה מוכרת כבר שנים רבות תופעה המכונה אפקט פלסבו (אפקט סגולי בלשון הרמב"ן). כאשר המטופל סבור שקיבל טיפול לחוליו, הוא אכן מתרפא - לפחות באופן חלקי – למרות שלא היה ערך רפואי לטיפול עצמו.

במרוצת השנים נערכו אינספור מחקרים שהוכיחו שחלק גדול מאוד מכל הטיפולים הרפואיים, הן ברפואה המכונה קונבנציונאלית, והן ברפואה המכונה משלימה או אלטרנטיבית, נסמכים בעיקר על אפקט פלסבו.

ידוע למשל, שתרופה בצבע אדום עוזרת יותר מאותה התרופה בצבע לבן, ואם רוצים לתת כדור אנטיביוטיקה 500 מ"ג, רצוי לתת שני כדורים של 250 מ"ג וכדאי שהקפסולות יהיו גדולות ככל האפשר. ככל שהתרופה או הטיפול יקר יותר, והרופא שהמליץ על התרופה נחשב יותר, או לבוש באופן יוקרתי יותר, כך אפקט פלסבו מתגבר. מעניין שלרוב גם יופיעו תופעות הלוואי של התרופה (בתנאי שהחולה מודע להן) כאשר ינתן טיפול פלסבו.

כל מחקר רפואי הרוצה לבדוק השפעה של תרופה או טיפול מסוים תמיד משווה את הממצאים לקבוצת חולים הסבורים שקיבלו את אותו הטיפול אך בעצם קיבלו פלסבו, כי ההנחה הבסיסית היא שלפלסבו ישנה השפעה גדולה מאוד.

מחקר מעניין שנערך בשנה האחרונה, בדק קבוצה גדולה של חולים שאובחנו כסובלים מתסמונת ה"מעי הרגיז" (IBS). הם חולקו לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה לא קיבלה שום טיפול, הקבוצה השניה קיבלה סידרה של 6 טיפולי דיקור סיני שבוצעו ללא מטרה אמתית לעזור, אך המטופלים סברו שהטיפול אמתי – כלומר פלסבו. הקבוצה השלישית גם היא קיבלה 6 טיפולי דיקור סיני באותו אופן, אך בנוסף, נערך ראיון ארוך ואמפטי, בו המטפל הקשיב בסבלנות לתלונות החולים, הביע אמפטיה והשתתפות אמתית במצוקתם.

שלושת הקבוצות נבדקו לאחר 3 שבועות. בקבוצה הראשונה נמצא רק אצל 28% מהחולים שיפור מסוים במצבם (המיוחס לתהליך החלמה טבעי), בקבוצה השניה אצל 44% חל שיפור- כלומר אפקט פלסבו שיפר את ההחלמה הטבעית פי יותר מ 1.5. בקבוצה השלישית חל שיפור אצל 62% מהחולים בתוך 3 שבועות. בקבוצה זו חל שיפור דרמטי ביחס לקבוצות האחרות כתוצאה מפלסבו המשולב עם הקשבה והתעניינות במטופל.

נחזור לדודאים. כמבואר לעיל, ההמון סבור שלדודאים ישנה השפעה על הריון ורחל האמינה להמון, ובנוסף, לדודאים יש ריח חזק כמבואר בשיר השירים. עובדות אלה מגדילות מאוד את אפקט הפלסבו, אך כמבואר בזוהר זה עדיין לא מספיק כדי לפקוד את העקרות. לשם כך דרוש "ויזכור אלקים את רחל" וכמאמר רז"ל (ר"ה יא.) "כתיב הכא ויזכור וכתיב בראש השנה זכרון תרועה, מכאן שבראש השנה (לשון שינוי) נפקדה רחל". רחל ויתרה על משכב הצדיק ואף יותר מזה – על קבורה במחיצתו, וקיימה את דברי רבי נחמן דלעיל. כאשר שומעים קול שופר, ומתעוררים לשיפור המעשים ולקשר חדש עם הקב"ה, אפשר להגיע לרפואה אמתית.

הרופא האמתי הוא זה היודע לעורר ואז להקשיב לקול השופר של המטופל שלו, ואז מספיק שירשום לו איזה תרופת פלסבו עם קפסולה גדולה ואדומה, כדי לזכות ברפואה שלמה.

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 7 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד