בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

לידה על רקע של ניגוד

  • ט"ו כסלו תשע"ו - 11:08 27/11/2015
גודל: א א א
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

כמובן שהשאיפה של כל איש ואישה היא שבבית שהם מקימים ישרור השלום ותפרח האהבה. אך האם זה אומר שאין מקום לוויכוחים, האם זה אומר שתמיד צריכים להגיע להסכמה על כל דבר?? איש ואישה הם שני אנשים שונים ובמפגש ביניהם אין צורך לטשטש את הייחודיות של כל אחד, זו מערכת שלימה שנבנית ומתפתחת דווקא מתוך ההבדלים והליבון של מגוון הדעות. בנוסף החסידות מלמדת אותנו – חידוש חשוב שזהו תנאי שבני הזוג יזכו ללדת יחד תינוק.

עזרכנגדו

כאשר ה' ברא את האשה מאדם הראשון הוא אמר "אעשה לו עזר כנגדו". כתוצאה מהחיבור בין האיש והאשה נולדים ילדים. האשה עוזרת לאדם להביא ילדים לעולם ובלעדיה הוא לא יכול להוליד.

בחסידות מסבירים רובד נוסף - מה הכוונה "עזר כנגדו"? 'כנגדו' לשון ניגוד, בשביל להוליד חייב להיות משהו מנגד באשה.

ה' ברא את האשה כי צריך ניגוד. אם אין ניגוד בין האיש והאישה (כמובן לא צריך שילחמו אחד בשני, אבל איזה ניגוד) לא יכולה להתרחש לידה, זה פוגע בפוריות.

כמו שרואים בסיפור האהבה בין יעקב ורחל. בהתחלה מתוארת מערכת היחסים ביניהם כמערכת אחדותית לגמרי. רחל רואה את המציאות 'עין בעין' עם יעקב, הם חיו יחד באהבה עזה ואהבתם הפכה לסמל. אין ויכוחים, חיכוכים וכו וכך חולפות להן 20 שנה, ו.... רחל עקרה אין לה ילדים.

כשרחל מביאה ליעקב את בלהה שפחתה, היא מתרגזת על יעקב – כנראה בפעם הראשונה בחיים! - יעקב מתרגז עליה בחזרה, ואז הספור מתחיל להתקדם והלידה מתרחשת מתוך מריבה עמו. עד אז, כך מוסבר, הכל היה כל כך חלק ומתואם – בלי התבוננות ובלי קושיות.

את התופעה הזו רואים גם בבית מדרש או בכל מכון מחקר אם אין ויכוחים ודיונים דברים לא מתלבנים. כשיש התרחשות, ויכוחים, דעות שונות, נולדות תובנות חדשות, פרויקטים חדשים וכו'.

§


* על פי שיחה של הרב יצחק גינזבורג- ה׳ כסלו ע"ג – שיעור שבועי פרשת 'ויצא'.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד