בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מענה רפואי מיידי -היתכן?

אם נשכיל לפעול ברפואה טבעית ולהימנע מאגרסיביות, נגלה כי ישנם יותר מידי רופאים...

  • עמית גרון
  • ב' ניסן תשע"ה - 19:49 22/03/2015
גודל: א א א
עמית גרון
עמית גרון פיזיותרפיסט מומחה בשיטת מקנזי לבעיות אורטופדיות
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

במאמר הקודם הוצג נסיון להתחיל ולשרטט קוים כלליים להתנהלותו המתוקנת של משרד הבריאות במדינה היהודית שבדרך. הדברים סודרו על פי סדר הדינים בשולחן ערוך. מהדין הראשון למדנו שכל העיסוק ברפואה צריך להיות זהיר, ויש להימנע ככל האפשר מהתערבות רפואית אגרסיבית. גם אם מערכת הבריאות תאמץ אך ורק את העקרון הזה, יהיה חסכון אדיר בהוצאות רפואיות מיותרות, הן ברמה הכלכלית והן ברמת כח האדם.

השו"ע ממשיך: "ואם מונע עצמו, הרי זה שופך דמים - ואפילו יש לו מי שירפאנו, שלא מן הכל אדם זוכה להתרפאות". נמצאנו למדים שכאשר לרופא ישנה היכולת לרפא, יש עליו איסור חמור של שפיכות דמים במידה והוא מונע את עצמו. הירושלמי במסכת נדרים הוא המקור לדין בשו"ע. מוסבר שם שאם ישנו חולה שהדיר הנאה מרופא מסוים, למרות שישנו שם רופא אחר, מותר לרופא המסוים הזה לרפא את החולה, מפני הכלל ש"לא מכל אדם זוכה להתרפאות".

במערכת הבריאות בארץ הקודש, בהרבה מקרים, הרופא המומחה זמין באופן מידי רק לבעלי אמצעים או קשרים, אחרת נדרשים להמתין לו תקופה ארוכה שעשויה להגיע גם לשנה (!).

בדרך כלל, המענה לטענה הזו יהיה שהמציאות היא האשמה. תקציב הבריאות קטן מדי, ולכן אין מספיק רופאים (ובכלל כח אדם), אין מספיק מיטות אשפוז וכדומה. כאשר נתבונן ברישא של דברינו, נמצא שהאמת הפוכה לחלוטין. ישנם הרבה יותר מדי רופאים ומיטות אשפוז, ותקציב הבריאות יכול להיות מקוצץ בחצי לפחות... אם היו מאשפזים רק את מי שבאמת צריך אשפוז, לא היתה שום בעיה. במשרד הבריאות היהודי, החולה יקבל מענה מיידי מהרופא המסוים שליבו חפץ להתרפא על ידו. הרופא לא ירצה וגם לא תהיה לו אפשרות ל"התחבא" מאחורי המערכת המסורבלת. האחריות תהיה רק שלו.

מופיעה בלוח ה"יום יום" של חב"ד, אמרתו של רבי זושא מאניפולי, שישנם שבעה דברים שניתן ללמוד מגנב. בספירת החסד זוהי תכונת הזריזות (שהרי גנב שאינו זריז סופו להיכשל). הרב גינזבורג הסביר שמכך שהתורה הסמיכה את דיני הגנב לדין הרופא, אפשר להקביל את התכונות של הגנב לאלה של הרופא המתוקן. ממילא יוצא שבספירת החסד הרופא צריך להיות זריז, כלומר לתת מענה מיידי למטופל.

בהזדמנות אחרת הרב דרש את כפל הלשון "ורפא ירפא" על פי ספירות הלב, והפירוש ששייך לחסד הינו: "ורפא" – להתחיל עם טיפול טבעי וקל מאד, ורק אם אין ברירה אזי "ירפא" – התערבות אגרסיבית. כך אפשר לכוון את שני הדינים הראשונים בשו"ע כנגד ספירת החסד.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד