בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שני סוגי התעשרות

במאמרים הקודמים דיברנו על שלש הקומות בנפש שבונות התשובות של ר' יהושע לאנשי אלכסנדריה. ר' הלל מפאריטש מתבונן קצת אחרת. הוא רואה בשתי התשובות מפתח לשני טיפוסים, שני סוגי נשמות. מה הם שני הסוגים, ולאן שייכת הנשמה שלי? - על כך במאמר שלפנינו. מאמר אחרון בסדרה הזו.

  • יהושע הס
  • י"ג תשרי תשע"ה - 19:12 07/10/2014
גודל: א א א
יהושע הס
יהושע הס יהושע הס - מלווה עסקי במגזר הדתי והחרדי
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

במאמרים הקודמים דיברנו על שלש הקומות בתוך הנפש שנבנות מהתשובות שנתן ר' יהושע לאנשי אלכסנדריה כיצד להתעשר. שלש התשובות נותנות בעצם שלש הסתכלויות שונות, שדרכן אנו יכולים לראות את העיסוק שלנו במסחר, ובעצם – שלשה קשרים שיש לנו: עם עצמנו, עם השאיפה שלנו להתעשר; עם הזולת – במסגרת המשא ומתן; ועם ה' – בשיוך שני הקודמים לתפילה "למי שהעושר שלו".

למה שני חלקים בתשובה?

התייחסנו בדברים גם לשאלה, מדוע חילק ר' יהושע את תשובותיו לשני חלקים: ריבוי סחורה ומשא ומתן באמונה – בשלב הראשון, ובקשת רחמים – בשלב השני.

ועדיין, השאלה הזו, מה ההבדל המהותי בין השנים הראשונים לבין השלישי, הטרידה גם אחד מגדולי החסידות – ר' הלל מפאריטש, מגדולי חסידי חב"ד בדור השני והשלישי ומחנכם של רוב החסידים שבדורו, תלמידם של האדמו"ר האמצעי והאדמו"ר הצמח צדק מליובאוויטש.

את ביאורו לגמרא הזו, ולחלוקה בין שני החלקים, הוא סומך על ביאור של רבו האדמו"ר האמצעי, בהקדמת הספר "דרך חיים" – ספר שעוסק בענייני תשובה בכלל, ובתחילתו מבאר את הקשר בין עיסוק מתוקן בפרנסה ליכולת לעשות תשובה כראוי.

הוא מציע דרך אחרת לגמרי להבין את החלוקה בין שתי האפשרויות. לפי הסברו, הנשען כאמור על דברי האדמו"ר האמצעי, מדובר בשני סוגי נשמות. האחת – זו שמתאים לה להרבות בסחורה, והשניה – זו שמתאים לה לבקש רחמים. שני הטיפוסים האלו יכולים להיות עובדי ה' בקדושה, אבל לכל אחד מהם יש יחוד משלו. אחד מהם נהנה דווקא מהצלחה שבאה בדמות כלים רבים, ריבוי סחורה, והשני נהנה דווקא מברכה השורה במעט עשיה, באמצעות תפילה.

אמנם, חשוב לומר – אין כאן סתירה למה שכתבנו קודם. בודאי שכל שלשה החלקים בעבודת האדם שייכים לכולם. ועדיין, יש מי שאצלו ריבוי הסחורה עיקר ויש מי שאצלו בקשת הרחמים, והברכה שתשרה במעשה ידיו מעל לטבע יהיו העיקר.

שתי צורות של התעשרות

ההבדל בין סוגי הנשמות, או הטיפוסים השונים, מתבטא גם בדרך שבה יעבוד כל אחד מהם. אחד מהם, זה שירבה בסחורה, יהפוך להיות העשיר הקלאסי – זה שיש לו הרבה עסקים, ואת הצלחתו הוא שואב מהתרחבות והסתעפות של עסקיו. השני – זה שמבקש רחמים, יגיע לתוצאה דומה, אבל בלי להתעסק עם הרבה עסקים. הברכה תשרה במעשה ידיו, והוא ירוויח כמה שהוא צריך – וזה יכול גם להגיע לעושר גדול, בלי להתאמץ בסחורה.

שתי צורות של חיות פנימית

את ההבדל בין הנשמות תולה ר' הלל בהבדל הרוחני ביניהן. הבנת ההבדל הרוחני תעזור לנו גם להבין טוב יותר מהו ההבדל הגשמי, ותעזור לנו גם לדעת איך לשייך את עצמנו לאחד משני הסוגים.

כשלומדים סוגיה, אומר ר' הלל, אפשר ליהנות מכמה דברים בלימוד. יש מי שנהנה מאיך שהסוגיה מתלבשת בתוך העולם – לפרטי פרטים. השמחה שלו מגיעה מהתחושה שהוא מחבר כל פרט ופרט בעולם עם ה'. עיקר החידוש שלו, השיעורים שהוא אוהב לשמוע מרבנים, מה שגורם לו תחושה של התחדשות ושמחה – זה לשמוע על עוד משהו בתוך העולם, איך הוא קשור לה'. מזה יש לו התפעלות גדולה. למשל, חידושים בתחום של תורה ומדע, מהסוג שמסביר איך המדע מגלה את האור של ה' בעולם. או ניתוחים היסטוריים, איך ה' מתגלה בתוך העולם דרך ההיסטוריה או הפוליטיקה. לקחת תחום של חיים ולגלות בו את ה' – זה עיקר חיותו.

לעומת זאת, יש מי שכל זה לא כל כך משנה לו, אין לו כל כך "חוש" ושמחה מחידושים שמפגישים את התורה עם המציאות. לעומת זאת, בכל סוגיה שהוא לומד, הוא מחפש להבין מה ה' רצה כאן. מה העיקר, מה ה"נקודה" שאותה לומדים מכאן. איך ה' לימד אותנו עוד איזה מבט עליו. המציאות היא כלי הכרחי כדי להגיע אל ה', זה שדה הפעולה שה' ברא כדי שנכיר אותו, אבל המטרה היא לבקוע אותה כמה שיותר מהר, לדלג מעליה ולהגיע לנקודה הפנימית שם כבר מרגישים את ה' מופיע. אז המציאות מסתדרת סביבו בדרך ממילא. הכל כבר מתאים, בודאי – הן ה' מתגלה כאן! אבל השמחה הפנימית שלו מגיעה מהחשיפה של נקודת ההתבוננות האלוקית בתוך כל זה. אחד כזה יעדיף שיעורי חסידות מעמיקים, ימעט בהתבוננות במציאות וילמד תורה כמו שהיא.

כמו בתורה – גם בעסקים

בדיוק כמו בלימוד התורה – כך גם בעסקים. מי שנהנה מהדרך שבה ה' מחיה את העולם לפרטיו – הוא זה שמתאים לו להרבות בסחורה. הוא יהנה מהתלבשות של ה' בעוד מסחר ובעוד מסחר, מהרבה השגחה פרטית על הרבה פרטים, ומזה הוא ישאב את תחושת השמחה וההצלחה שלו.

לעומתו, מי שנהנה מההארה של ה' כפי שהיא, עם מה שפחות התעסקות במציאות – הוא זה שיבקש רחמים, ואצלו ה' ישלח את פרנסתו מן השמים בצורה של ברכה מרובה, "ברכת ה' היא תעשיר", מעבר לעבודה שעבד.

גם להרבות בסחורה זה ברכת ה'

את הדברים מרחיב ר' הלל מאד בביאורו להקדמת "דרך חיים", וכדאי מאד לראות אותם במקור.

כאן נוסיף אולי רק אזהרה אחת שהוא מבאר שם. כאשר אנחנו מציעים להרבות בסחורה, כדרך שונה מאשר בקשת רחמים – יש כאן סיכוי שנחשוב בטעות שריבוי הסחורה הוא "כוחי ועוצם ידי". אבל אם נתבונן שוב במה שאומר ר' הלל נראה שגם בריבוי הסחורה אנחנו מנסים ואמורים להרגיש את יד ה' המאירה בכל סחורה וסחורה. ההיפך, ר' הלל מזהיר שם – מי שיחשוב שהוא זה שפועל, יחסום בכך את אורו של ה' מלהתגלות בתוך המסחר, וכשאור ה' לא מופיע גם הברכה לא שורה (אלא אם היא מגיעה ממקורות לא טובים, ואת זה – אומר ר' הלל – שום יהודי לא רוצה בודאי).

ולסיכום – ממה אתה נהנה בלימוד? לפי זה תדע גם מה הדרך המתאימה לך במסחר. וכך או כך, תזכור שהכל מאת ה' יתברך.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד