בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"חולין על טהרת הקודש"

מכון רקיע מפתח חומרי לימוד פורצי דרך העונים להגדרה של 'חולין על טהרת הקודש'. חומרי הלימוד שמייצר מכון רקיע באים להציע חלופה תורנית לכתחילה עבור לימודי החול בתלמודי התורה ואף בבתי הספר החילוניים

  • אביב מויאל
  • כ"ד אלול תשע"ה - 20:05 08/09/2015
גודל: א א א

"הכל החל לפני 20 שנה", פותח את סיפורו הרב משה גנוט, "בעת שעבדתי עם הרב יצחק גינזבורג על ספר החושף את צפונותיה של ברכת כהנים, אותה הרב גינזבורג מגדיר כ'הפנינה המתמטית של כל חמישה חומשי תורה'". "למרות שבאתי עם רקע אוניברסיטאי במתמטיקה והנדסת אלקטרוניקה, מצאתי את עצמי נפעם לנוכח העולמות המתמטיים החדשים אליהם חשף אותי הרב. העבודה עם הרב הביאה אותי להכרה שחבל מאוד שאותי לא לימדו באופן כזה את המתמטיקה בבית הספר היסודי ובתיכון. ספרתי את מחשבתי לרב, ובעצם שם הכל התחיל", הוא משחזר.

היום מנהל הרב גנוט, בן 44 תושב ירושלים, נשוי ואב לארבעה ילדים, את 'מכון רקיע', מכון האחראי לפיתוח ויישום של תכני לימוד תורניים-מדעיים. תכנים אלה נכנסים ומשתלבים בתלמודי תורה ובבתי ספר בארץ ובחו"ל. המכון פועל תחת המטריה הארגונית של רשת 'נטיעות' המאגדת תחתיה קהילות משימתיות של בעלי תשובה בכל רחבי הארץ. "אנחנו לא מנפים את מה שלא מתאים ל'אג'נדה התורנית' שלנו, זו לא צנזורה", מסביר הרב גנוט את יסוד השיטה, "המגמה היא לחשוף את הידע והחכמה המדעיים שבתורה עצמה ולהשתמש בהם כבסיס ללימוד מקצועות החול".

בשנה האחרונה כבר רץ פיילוט ראשון במתמטיקה לילדי כתה א' בתלמודי תורה". את ההחלטה להתחיל עם לימוד המתמטיקה מנמק הרב גנוט בכך שזה המקצוע שנותן את הכלים היסודיים ביותר להכרת הטבע וכמו כן, היוצא בטבעיות הרבה ביותר מתוך התורה. "כבר אצל חז"ל אנחנו מוצאים שימוש נרחב בחשבון ובפרט בגימטריאות בכדי לדרוש את התורה שבכתב, זאת מלבד מקומות רבים בהם עוסקת התורה שבעל פה בחישובים מורכבים", הוא מטעים וממשיך בסקירה, "בהמשך גם הראשונים התעסקו רבות בחשבון ובגמטריאות, דרך המקובלים ובפרט האריז"ל שהיסוד לתורתם נעוץ בדרשה וחשיבה מתמטית, ועד לדורנו זה בתורתו של הרב גינזבורג".

"המדע כפי שהוא נלמד כיום מסתיר על מציאות הקב"ה". משה גנוט

מה בעצם החידוש בתורתו המתמטית של הרב גינזבורג?

"הרב חידש את מה שאפשר לכנות המתמטיזציה של הגימטריה והתורה. הוא הרחיב והעמיק את הגימטריא לכיוונים של פונקציות וסדרות, שמסתבר שהם אולי שני הכלים החשובים ביותר בהוראת החשבון בכלל", מסביר הרב גנוט, ומוסיף לבאר את הפן הפדגוגי: "גילינו שצורת החשיבה המתמטית של התורה הרבה יותר מותאמת לשימוש המעשי של המתמטיקה בעולם המודרני שהוא למעשה עולם דיגיטלי, מאשר נושאי ההוראה הקלאסיים במתמטיקה. התורה עושה שימוש בעיקר במתמטיקה דיסקרטיתdiscrete mathematics) ) ופחות במתמטיקה רציפה continuous) mathematics ). בהעדפה זו של התורה יש קריאת כיוון אפשרית לכל מערכת החינוך בארץ ובעולם".

| מהלכה למעשה

את יישום השיטה החל המכון לפני כ-13 שנים באולפנת 'לבונה' שבשומרון. "המסקנה שעלתה מהניסיון היתה שאת הדרך החינוכית הזו צריכים להתחיל מכיתה א' ", מנמק באזננו הרב גנוט. בשנת תשס"ח, עם פתיחת תלמוד תורה 'תורת חיים' וביה"ס לבנות 'יעלת חן' – מוסדות אשר הרב גינזבורג עומד בראשם – החל יישום מסודר של השיטה. לדברי הרב גנוט, 4 בתי ספר השתתפו בשנה שעברה ומשתתפים בשנה זו בפיילוט ובשנה הבאה הוא כבר מצפה לאישור רשמי ממשרד החינוךעל חומר הלימוד. כמובן שהשער פתוח בפני כל ת"ת או בי"ס שמעוניין להצטרף, או ללמוד עוד על השיטה וחומרי הלימוד שלנו.

מלבד הכנת המורים והמלמדים בתחילת שנה, מספק המכון ליווי לאורך שנת הלימודים ואף מקיים מבדקים בקרב התלמידים. "במבחני המחצית שערכו בבתי הספר המשתתפים בתוכנית, מאוד שמחנו לגלות שהציון הממוצע עמד על 89 ובמבחני סוף השנה עמד הציון הממוצע על 91", הוא מספר בסיפוק.

דברנו בעיקר על מתמטיקה, באילו נושאים עוד עוסק כיום המכון?

"כרגע סיימנו את כל חוברות הלימוד למתמטיקה לכתה א', ואנחנו עובדים במרץ על החוברות של כתות ב' ו-ג'. הצפי הוא שתוך שנתיים נסיים להוציא את כל חומר הלימוד במתמטיקה לבית הספר היסודי, דהיינו, כתות א עד ו. במקביל אנו עובדים על פיתוח המשך החומר לכתות חטיבת הביניים וגילאי התיכון.

ללמוד תורה דרך המתמטיקה. חוברת חשבון לכיתה א'ומה עוד צופן לנו בחובו העתיד? בשנה הקרובה יתחיל המכון לבנות מערכי לימוד במדעים לתלמידי היסודי. גם במתמטיקה עדיין לא מוצו האופקים, "עם השנים הכרתי יותר ויותר את עומק החשיבה המתמטית של הרב והבנתי שאפשר ללמד לפיה גם מתמטיקה ברמה של תיכון ואף תואר ראשון מתוך התורה". הוא אומר ומתנצל על 'קוצר השגתו' כלשונו, "אני משער שאצל הרב יש תוכן שמתאים גם לתואר שני ושלישי במתמטיקה ו'עוד חזון למועד' ".

| מדע מגלה מול מדע מסתיר

"חשוב להסביר שאוירה העכורה שנוצרה סביב המדע מנקודת המבט של העולם החרדי אינה גזירה משמים", הוא פותח את שיעור ההסטוריה. "התפיסה המוטעית לפיה ישנה סתירה מובנית בין התורה למדע מחד, והנסיון לכפות על הת"תים לימודי חול מאידך, הם שמבעירים את השטח עד כדי התחושה הקשה של גזירת 'עקירת התורה', ח"ו".

לדברי הרב גנוט, המדע כפי שהוא נלמד כיום מסתיר על מציאות הקב"ה, ואילו הלימוד באופן של 'חולין על טהרת הקודש', מגלה ומעמיק את הכרותינו עם הקב"ה והבנתנו את התורה. "ישנו כלל מאוד חשוב בחסידות חב"ד, לפיו על כל עניין שבתורה יש להמשיל שני משלים, האחד מנפש האדם ואילו השני מהטבע".

אז מה הבשורה שלכם בתחום התלמודי תורה החרדים?

"לפני מספר חודשים קיימנו יום עיון למפקחים מהחינוך העצמאי, היה מוצלח מאוד", הוא מספר. "חשוב להבין שבפועל כמעט אצל כולם לומדים חשבון, אלא שתכנית הלימודים כפי שנכתבה על ידי משרד החינוך דורשת מינימום של 6-7 שעות שבועיות. מאידך בת"תים לא מוכנים לכ"כ הרבה 'ביטול תורה', מה שמוליד את החיכוכים התמידיים. ב'חולין על טהרת הקודש' אין את הבעיה הזו, מה שהילדים לומדים בפועל זה תורה, וכך כולם מרוצים".

אבל, החרדים אינם קהל היעד הבלעדי של 'מכון רקיע'. "אנחנו צופים ומעוניינים להכניס את החומרים שלנו גם לחינוך הממלכתי-דתי. אמנם שם לא מדובר בשאלה של ללמוד או לא ללמוד חשבון, אבל עדיין עבור כולם זו בשורה". "בחנוכה אשתקד נפגשנו עם ראש מנהל החמ"ד, ד"ר אברהם ליפשיץ", מספר הרב גנוט, "ד"ר ליפשיץ שמע אודות השיטה והביע התפעלות. לדבריו לא די במה שהידע המדעי נשאב מהתורה, אלא שבכוחם של הדברים לפתח ולחזק את אהבת התורה אצל התלמידים". ומה עם החינוך הממלכתי אתם שואלים? ב'מכון רקיע' רוצים להגיע גם לשם, "לא מן הנמנע שתוכניות הלימוד שלנו יוכלו להכנס גם לתחומי החינוך הממלכתי, לכל הפחות בתוך העשרה יהודית-תורנית".

| מעבר לים

את השיחה שלנו מסיים הרב גנוט בקריצה אל מעבר לים. לדבריו, בפגישות שקיימו אנשי המכון עם ארגוני הגג של יהדות ארה"ב, נאמר להם כי ישנה סכנה ברורה ומידית שתוך מספר שנים עלולה מערכת החינוך היהודית בארה"ב לקרוס, פשוטו כמשמעו. "המציאות היום היא שתלמודי התורה ובתי הספר לא מקבלים תמיכה ממשלתית, מה שמפיל את העול הכלכלי על ההורים והקהילות. מדובר בסדר גודל של 7,000 דולר לשנה לתלמיד יסודי ועד 25,000 דולר לחינוך על יסודי בבתי הספר הטובים". לדבריהם מדובר במצב בלתי אפשרי העומד כבר כעת על כרעי התרנגולת. "הפתרון חייב יהיה לבוא בצורת תמיכה מצד הממשלה המקומית והפדרלית, וזו לא תגיע בלי לימוד רציני של מקצועות החול. ובהקשר זה למכון רקיע יש בהחלט מה להציע לבתי ספר דתיים" הוא אומר, ומסיים במעבר לשלב המעשה: "כבר קבלנו פניות מארצות הברית לתרגם את תוכנית הלימודים לאנגלית ולאידיש".

פורסם לראשונה בעלון גל עיני(עם שינויים קלים)

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד