בע"ה ח' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

עבודה עברית בביתר עילית

ליזה אלבלק מנהלת חברת ניקיון עם עובדים יהודים בלבד בביתר עילית. "אנחנו מסבירים למוסדות איתם אנו עובדים שיש פה אידיאל חשוב, ומי שרוצה להרים את הכפפה ולהשתתף בזה מוזמן"

  • טוביה אריאל
  • כ"ח חשון תשע"ו - 22:00 10/11/2015
גודל: א א א
ביתר עילית (Yoninah) צילום: Yoninah
ביתר עילית (Yoninah) צילום: Yoninah

בעיר ביתר עילית שבגוש עציון, התקבלה אתמול החלטה כי בעקבות הפיגועים לא תתאפשר כניסה של עובדים ערבים לעיר "עד להודעה חדשה". היום (שלישי) בוטלה ההחלטה ושוב הותרה כניסת עובדים ערבים לעיר.

למרות החלטת ראש העיר כי על אף המצב הבטחוני ייכנסו ערבים לעיר, ישנם תושבים המעדיפים להעסיק יהודים דווקא. שוחחנו עם ליזה אלבלק מנהלת חברת ניקיון 'עבודה עברית' בעיר, שסיפרה לנו על הקשיים וההצלחות בניהול חברה של עבודה עברית ב"עיר התורה והחסידות" ביתר עילית.

"הקמתי את החברה כדי לתת מענה של העסקת עובדים יהודים", מספרת אלבלק. "התעוררתי לנושא כי ספיציפית בביתר הנושא של העסקת יהודים נמצא בשפל ובמינון מאוד נמוך, רוב העובדים בעיר הם זרים, בבניה, בניקיון, בכל מיני תחומים".

אלבלק מסבירה שהיא החליטה ללכת על עבודה עברית "אפילו שלפעמים זה קשה כי אחרי הכל התעריף של היהודים גבוה יותר" כדבריה. אך יחד עם זאת, אומרת אלבלק כי "אנחנו עומדים מאחורי זה, אנחנו מסבירים לבעלי המוסדות איתם אנו עובדים שיש פה אידיאל חשוב, ומי שרוצה להרים את הכפפה ולהשתתף בזה מוזמן".

עבודות ניקיון בירושלים. ארכיון (יהודה פרל)

אלבלק מציינת לשבח את עיריית ביתר, ומספרת כי "בתחום הניקיון הם באמת עשו מהפך והוציאו את העובדים הלא יהודים מהעירייה, ברוך ה' היום העובדים שם הם עובדים יהודים שלנו, וזה באמת מהלך מאוד חשוב".

אישית, אלבלק אומרת כי הייתה שמחה לראות שגם בענף הבנייה יועסקו יהודים בלבד, אך היא מבינה את הקושי. לדבריה, "קשה למצא עובדים יהודים שמוכנים לעבוד בבניה, הלואי שהיו עובדים יהודים שהיו מוכנים לעבוד בסדר גודל שכזה".

אלבלק אף קוראת לציבור ליטול חלק בקידום העבודה עברית, במיוחד בתחום הניקיון. "יש המון משפחות שצריכות את הכסף הזה. אם בהשלמת הכנסה מעבודה בשעות הערב ואם בעבודה קבועה גם בשעות היום". אלבלק מאמינה, כי "אם הרבה אנשים יצטרפו לדבר הזה - אנחנו נעלה על הגל ובע"ה נעשה פה שינוי".

"אני לקחתי את תחום הניקיון בו אני מרגישה שיש ביכולתי לפעול", מסבירה אלבלק. "לגבי תחומים אחרים אני לא יודעת אם זה אפשרי, אבל ברור שהייתי מאוד שמחה שכל העובדים יהיו יהודים ולא יסתובבו בינינו זרים. אני מאוד מקווה שזה יהיה בתחום היישום בזמן הקרוב", היא אומרת.

אלבלק מספרת שאצלה אישית הפועלים הערבים לא מעוררים פחד - "לפעמים זעם אבל לא פחד. אבל אני בטוחה שאצל הרבה אנשים התגובה היא כן של פחד, כשילדים הולכים ברחוב ורואים ערבי הם נלחצים".

אלבלק רואה אצל הרבה מהתושבים פחד מפני הערבים שמסתובבים ברחובות "אחרי הפיגוע בכלל אנשים נכנסו לפרנויה. אני בטוחה שהרבה מהתושבים ישמחו לשמוע אם תתקבל פה החלטה שלא להעסיק פועלים ערבים".

"יש כמובן גם את הבעיה של ההתבוללות", מציינת אלבלק. "לא שמעתי על סיפורים מהתקופה האחרונה, אבל עובדים ערבים שמתחילים עם יהודיות זו בעיה נפוצה שלא פסחה גם על העיר ביתר".

אלבלק מציינת שדווקא הבעיה של הסופרים והמרכולים היא עניין שניתן לפתור יותר בקלות מאשר בעיית הבנייה, מאחר ומדובר בעבודה שיהודים כן ישמחו לעבוד בה. "דווקא בסופרים בעיית ההתבוללות קשה יותר וכולם רואים את הזוועה הזאת של ערבים שלוטשים עיניים אל בנות ישראל ולפעמים גם מתחילים איתן".

יהודים בעבודת בנייה. ארכיון (הקול היהודי)

עוד נקודה שמציינת אלבלק היא התחום של מוסדות חינוך, "אני כאמא לא הייתי מוכנה שעובדים ערבים יעבדו במוסדות החינוך של הילדים שלי. זה משהו שהורים יכולים לדרוש ממוסדות החינוך בהם לומדים הילדים שלהם, אין דבר יותר לגיטימי מזה".

לסיכום מספרת אלבלק כי במוסדות ועסקים שהחליטו להעסיק יהודים בלבד שמחים על ההחלטה. "אנחנו כל הזמן מקבלים פידבקים חיוביים. בטח שבעיר חרדית כמו ביתר אנשים מעדיפים שיסתובבו להם בעסק או במוסד אברכים ובני תורה שצריכים השלמת הכנסה, מאשר עובדים לא יהודים".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 8 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד