בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

בג"ץ - גיורים פרטיים יוכרו לעניין חוק השבות

בג"ץ קבע כי לעניין חוק השבות לא ינתן מונופול לבתי הדין הרשמיים. הרבנים הראשיים מתנגדים, הרפורמים מברכים. סמוטריץ - נתקן את התערבות בג"ץ בחקיקה

  • כ"א אדר ב תשע"ו - 21:42 31/03/2016
גודל: א א א
תעודת גיור, אילוסטרציה
תעודת גיור, אילוסטרציה

בפסק דין תקדימי, הכריע היום (חמישי) בג"ץ כי גם גיורים שלא נעשו בבתי הדין של המדינה יוכרו לעניין חוק השבות. לטענת השופטים"אין חוק מפורש המקנה לממשלה את הסמכות להעניק בלעדיות למערך הגיור הממלכתי".

פסק הדין ניתן לגבי אישה שהתגיירה בגיור אורתודוקסי בבית הדין של הרב ניסים קרליץ בבני ברק, שהינו בית דין פרטי. האישה ביקשה לקבל מכח גיור זה אזרחות ישראלית, אך נענתה בשלילה על ידי המדינה שטענה כי אזרחות ניתנת רק לאזרחים שגויירו בבתי הדין הרשמיים.

בפסק הדין שניתן התנו השופטים את ההכרה בגיור לצורך חוק השבות בכך שיהיה גיור אורתודוקסי. עם זאת יש לציין כי ההגדרה 'אורתודוקסי' אינה ברורה וישנם למשל את בתי הדין של רשת 'גיור כהלכה' הנמנים על הקהילה האורתודוקסית אך תנאי הגיור שלהם מקילים בהרבה מאלו של הרבנות.

הרבנים הראשיים יצאו כמובן בחריפות כנגד פסיקת בג"ץ. הראשון לציון הרב יצחק יוסף אמר כי "מדובר בשערוריה". לדברי הרב יוסף, "לא יעלה על הדעת שתעשיית הגיורים הפיראטיים שלא מפוקחים על ידי אף גורם ממשלתי יוכרו כרשמיים. מדינת ישראל מפעילה מערך גיור ממלכתי שפועל תחת סטנדרטים ראויים ומסבירי פנים שנועדו לתת מענה לכלל הציבור במדינת ישראל. הכרה שכזו מביאה הלכה למעשה לחיסול מערך הגיור הממלכתי של המדינה".

גם הרב הראשי האשכנזי הרב דוד לאו, התבטא כנגד פסק הדין, ואמר כי"בית המשפט העליון ושופטיו לא יקבעו מיהו יהודי אלא תורת ישראל, כך היה תמיד ונדאג בעזרת ה' שכך יהיה גם הלאה".

מנגד, בארגונים הרפורמים מברכים על ההחלטה. מנכ"ל התנועה הרפורמית גלעד קריב מסר, כי"החלטת בג"ץ קובעת באופן חד משמעי שיש יותר מדרך אחת להתגייר במדינת ישראל, ושגיור הנערך בקהילה יהודית מוכרת יוכר על ידי המדינה לעניין חוק השבות".

לדברי קריב "פסק הדין ניתן אמנם בעתירות שנגעו לגיור בקהילה אורתודוכסית אך הוא נשען על פסיקת בג"ץ בעתירות שהגישו התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית בשלושת העשורים האחרונים. אנו מצפים ממשלת ישראל, להודיע לאור פסק הדין על הכרתה המלאה בתוקף הגיורים הרפורמים הנערכים בישראל, כשם שהיא מכירה מזה שנים בתוקף גיורים אלו הנערכים בתפוצות".

גם חבר הכנסת אלעזר שטרן ברך על ההחלטה ואמר כי מדובר "בבשורה גדולה למדינת ישראל. עוד אמר שטרן, כי הוא "מקווה שמדינת ישראל תכיר בעתיד בגיורים אלו לא רק לצורך מרשם האוכלוסין אלא גם להענקת תעודות המרה והכרה בגיורים".

עם זאת בקרב חברי הכנסת קיימת גם התנגדות רחבה לפסיקה במפלגות הדתיות. חבר הכנסת בצלאל סומוטריץ אמר, כי"שוב בג"ץ מתערב בענייני מדיניות רגישים ולא מותיר למחוקק ברירה אלא לתקן את העיוות שנוצר בחקיקה".

סמוטריץ הודיע כי עם פתיחת מושב הקיץ תונח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתקבע הכרה רק בגיורים הממלכתיים. גם בקרב חברי הכנסת החרדים נשמעה התנגדות חריפה לפסיקת בג"ץ ושר הדתות דוד אזולאי (ש"ס) הודיע גם הוא כי בכוונתו לפעול לחקיקה בנושא.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד