בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

קנסות הכשרות מעוכבים למעלה מעשור

מאות בתי עסק מתחמקים מתשלום קנסות על עבירת הונאה בכשרות. 'חותם': "משרד המשפטים מתעלם במפגיע מרמיסת החוק ומפגיעה בצרכני הכשרות"

  • יח"צ
  • כ"ד סיון תשע"ו - 15:55 30/06/2016
גודל: א א א
הרב עמיטל בר אלי בכנס (ארגון חותם)
הרב עמיטל בר אלי בכנס (ארגון חותם)

שערורייה חדשה שנחשפה בימים האחרונים, מעמידה את מחלקת ההונאה בכשרות ברבנות במבוכה גדולה. משרד המשפטים מעכב את הליכי הענישה כנגד העוברים על החוק ובכך ממסמס אותו כליל.

הדבר נחשף במסגרת כנס בנושא חיזוק מערך הכשרות הממלכתית שערך ארגון חותם, במהלך הכנס נחשף ע"י אחד המשתתפים, שגם לאחר פסיקת בג"צ כי בתי עסק המעונינים להחזיק בתעודת כשרות יחויבו לעשות זאת אך ורק דרך הרבנות הראשית לישראל, המצב לא בהכרח ישתפר, מכיוון שהקנסות הם בעיקר על הנייר.

לדבריו עסקים אשר הגישו בקשה לשפיטה על הקנס, אינם מקבלים מענה כיוון שטרם הוסדר ע"י משרד המשפטים מי הגורם הממונה על הטיפול בבקשות אלו, ובכך נתקע ההליך והעסקים מתחמקים מתשלום הקנס. מדובר במאות רבות של קנסות, ככל הנראה מעל 1000 קנסות שמעולם לא מומשו. אבסורד נוסף הוא שחלקם הגדול אף נמחק בעקבות התיישנות של מעל 5 שנים הקבועה בחוק.

כבר בשנת 2007, לפני כעשור, הוחלט בפרקליטות כי תיקי הונאה בכשרות יועברו לטיפול של עורכי דין פרטיים לצורך הגשת כתבי אישום בפיקוח הפרקליטות. אך כאמור, עד היום טרם יצא פתרון זה לפועל. למעשה בהעדר הגשת כתבי אישום נסללת הדרך בפני עוברי עבירות מנהליות לחמוק מלתת את הדין על מעשיהם.

בארגון חותם אשר פועל להשבת היהדות למרכז סדר היום הציבורי במדינה מסרו כי מדובר בשערורייה "מדובר בשערורייה של ממש. לא יתכן שמשרד המשפטים, שהוא האמון על מדיניות אכיפת החוק, יזניח במשך שנים, טיפול בפורעי חוק בתחום שבו ישנה הונאה כה משמעותית לציבור רחב ומגוון במדינת ישראל. מדיניות אי השפיטה של משרד המשפטים הביאה לכך שבתי עסק המשיכו להונות אזרחים תמימים בנושא הכשרות, תוך קריצת עין מהמשרד שמתעלם במפגיע מרמיסת החוק ופגיעה בצרכני הכשרות." מסרו.

בחותם מתחו ביקורת על התנהלות משרד המשפטים "התנהלותו הלקויה של משרד המשפטים, הנה עקבית ביחס למערך הכשרות, רק לאחרונה שלל ביהמ"ש העליון את הוראתו של היועמ"ש לשעבר, לאפשר לעסקים שאינם מחזיקים בתעודת כשרות מטעם הרבנות הראשית להמשיך ולהציג מצג שווא של החזקה בתעודת כשרות.

בנוסף משרד המשפטים, בקדנציה הקודמת, מנע רפורמה בנושא הכשרות, אשר הייתה בה בכדי לפתור את הפגמים אשר הועלו בפס"ד של בימ"ש העליון, בעניין ניגוד האינטרסים של המשגיחים ובתי העסק, ובכך פגע שוב במערך הכשרות."

לסיום בירכו בחותם על הודעת הרבנות "אנו בחותם מברכים על ההתקדמות בפתרון הבעיה באכיפת חוק הכשרות וקוראים לכלל הגופים הנוגעים בדבר לפעול למען חיזוקה של הכשרות הממלכתית. חותם תמשיך לפעול לחיזוק הזהות היהודית במדינה, ולחיזוקה של הרבנות הראשית, ולאפשר לצרכני הכשרות לשמור על זכויותם ע"פ חוק".

נזכיר כי ארגון 'חותם' וארגון 'כושרות' יצאו לאחרונה באזהרה לציבור מפני תעודות כשרות ללא פיקוח. בבדיקות שערכו שני הארגונים הם גילו כי ישנם סוגי גופים שונים הנהנים מפרשנותו של היועץ המשפטי לממשלה שנדחתה ע"י בג"צ, ובהם גופים כלכליים אשר בפועל אינם מפעילים כלל פיקוח, גופים המצהירים כי האישור שלהם כולל השגחה מינימלית שאינה עומדת בסטנדרטים בסיסיים למעוניינים לשמור כשרות כראוי.

ב'וואלה' פורסמה תגובה שנתנה לעניין ממשרד המשפטים: "בשל עומס העבודה הרב בפרקליטות המחוז ובשים לב למדיניות תעדוף התיקים בפרקליטות, הוחלט בעבר במשרד המשפטים לקדם את הטיפול בהגשת כתבי אישום בנושא זה על ידי מיקור חוץ. בימים אלה, החלטה זו נבחנת מחדש".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד