בע"ה ח' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ה-BDS מקבל רוח גבית ממשרד הכלכלה?

החרם של ארגון ה-BDS מקבל רוח גבית דווקא מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה של משרד הכלכלה, שמסרבת לפתוח בהליכים נגד ארגון שמאל קיצוני

  • יח"צ
  • ט"ו אלול תשע"ו - 15:45 18/09/2016
גודל: א א א
מודעות דרושים לא מעבר לקו הירוק (צילום מסך. אתר שתיל)
מודעות דרושים לא מעבר לקו הירוק (צילום מסך. אתר שתיל)

מדינת ישראל משקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים במאבק בחרם על ישראל ועל עסקים מיהודה ושומרון. פעילויות הסברה, חוקים ואף צעדים משפטיים במטרה להביא לצמצום הקריאות לחרם על העסקים. אולם נראה כי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, זרוע של משרד הכלכלה, דווקא מעניקה גיבוי לגישה הדוגלת בהחרמת ואפליית עסקים מיהודה ושומרון, תוך שהיא מסרבת לפתוח בהליכים נגד ארגון שמאל קיצוני שנטען כי הפלה עסקים מיהודה ושומרון.

לפני כשמונה חודשים פנה עו"ד אורי צפורי, ראש התא המשפטי בתנועת "דרך חיים", בתלונה לנציבות על ארגון השמאל הקיצוני שתי"ל. באתר ארגון שתי"ל קיים לוח דרושים ומחפשי עבודה, אך בארגון הבהירו כי מודעות הנוגעות למשרות מעבר לקו הירוק לא יפורסמו.

עו"ד צפורי מכיר מקרוב את עמדת נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בנוגע לחשד לאפלייה. במסגרת תביעה של ארגוני שמאל כנגד אתר האינטרנט לוח "עבודה עברית", ביקשה הנציבות להצטרף כצד בעניין, בטענה שלתביעה ישנן השלכות רוחב על שוק העבודה. עו"ד צפורי, המייצג מטעם תנועת "דרך חיים" – הפועלת לביסוס החיים הציבוריים של עם ישראל על פי התורה, את אתר לוח עבודה עברית, ביקש כי גם במקרה זה תפתח הנציבות בטיפול אל מול ארגון שתי"ל המפלה את תושבי יהודה ושומרון.

עו"ד אורי צפורי (דרך חיים)

אולם בתשובה שהתקבלה לאחרונה, טוענים בנציבות כי לא קיימת אפלייה מצד שתי"ל, זאת ככל הנראה בשל כך שהאפליה מכוונת באופן כללי יותר כלפי עסקים מיהודה ושומרון ולא כלפי העובדים עצמם, ממש כפי שקוראים תומכי החרם על ישראל ואנשי הBDS. נראה כי בנציבות מתעלמים מכך שמאחורי העסקים עומדים אנשים וכותבים כי "עמדתנו היא כי ההגבלה באתר אינה תורמת או גורמת לאפלייה בשוק העבודה בישראל...".

בנוסף, ציינו בנציבות כי לאור פנייתם הבהירו בשתי"ל כי הם מסירים את הכיתוב הסמוך ללוח הדרושים ותחת זאת הוסיפו כיתוב כי המודעות יפורסמו על פי קריטריונים השמורים עם הנהלת הארגון.

התשובה לא הניחה את דעתו של עו"ד צפורי שפנה לראש הממשלה בנימין נתניהו המכהן גם כשר הכלכלה, וכן לשרת המשפטים אילת שקד ולח"כ בצלאל סמוטריץ'. סמוטריץ' כבר ביקש הבהרות בנושא מהיועצת המשפטית של משרד הכלכלה.

לדברי עו"ד צפורי, הדבר דומה לחלוטין למגמה שמתנהלת במאבק ישראל נגד החרם. "מעבר לעובדה שמשפטית ניתוח זה של הנציבות נראה לנו מוטעה ומעוות, תשובה זו מקוממת ביותר. בשעה שמדינת ישראל נלחמת בכל העולם נגד תנועת הBDS ,המבקשת להחרים עסקים מיו"ש, אצלנו כאן במדינת ישראל, ממש מתחת לאף, מוחרמים עסקים מיו"ש תחת חסותה של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, שהיא גוף ממשלתי", כתב עו"ד צפורי לנתניהו.

"לא למותר לציין כי המאבק המשפטי בתנועת הBDSברחבי העולם מתבסס, בין השאר, על חוקים מקומיים, המקבילים לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחוק איסור הפליה במוצרים ושירותים. תמוה בעיננו שדווקא במדינת ישראל מבקשת נציבות השוויון להעניק פרשנות מצמצמת לחוק כך שתאפשר החרמת עסקים, החרמה שפוגעת בפרנסתם של אנשים רבים, רק בשל מיקומם מעבר לקו הירוק".

משרד המשפטים השיב בנתיים כי הנושא הופנה לקבלת עמדתו של משרד הכלכלה.

"לצערינו נראה שהנציבות הממהרת לפעול כנגד תומכי 'עבודה עברית', חוששת להתעמת עם ארגוני שמאל קיצוני הפועלים לחרם על יהודה ושומרון, ובכך מכשירה את תנועת החרם העולמית נגד ישראל", אומר עו"ד צפורי. "אסור להשלים עם מצב בו רשות ממשלתית נותנת רוח גבית לאנשי החרם, ואנו מקווים כי שרת המשפטים וראש הממשלה ידרשו לסוגיה".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 9 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד