בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

קוצצו סמכויותיה של עו"ד זילבר

היועץ המשפטי לממשלה, החליט על שינויי סמכות בפרקליטות המדינה

  • כלב אליהו
  • ו' טבת תשע"ז - 17:37 04/01/2017
גודל: א א א
אביחי מנדלבליט (דובר צהל)
אביחי מנדלבליט (דובר צהל)

ביום שני האחרון, החליט היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט לקצץ את סמכויותיה של המשנה ליועץ המשפטי לענייני ייעוץ, בכל הנוגע לאכיפת החוק בגדה המערבית. ההחלטה נעשתה בדעה אחת עם שרת המשפטים איילת שקד, וזאת על רקע הביקורת הנוקבת בקרב אנשי הימין על תפקודה של עורכת-הדין דינה זילבר.

השינוי המדובר גורר בעקבותיו שינויים מספר: מעתה, תהיה אחראית עו"ד זילבר אך ורק על התחום הביטחוני, ואילו שאר התחומים האזרחיים שהיו נתונים בידיה, יעברו לשלושה משנים אחרים של היועץ. שלושת המשנים הם רז נזרי, המשנה ליועץ לענייני משפט חוקתי-ציבורי, שיטפל בסוגיות החקיקה הקשורות הנוגעות ליהודה ושומרון מתוך מטרה להשוותם לחקיקה הנהוגה בתחומי הקו הירוק. עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ לעניינים אזרחיים, יטפל בכל הנושאים הנוגעים לתכנון ולבנייה, ולמקרקעין, ואילו ד"ר רועי שיינדורף, המשנה ליועץ למשפט בינלאומי, ירכז את הטיפול בסוגיות בינלאומיות.

היסטוריית הפעילות של עו"ד דינה זילבר כוללת בין השאר את התנגדותה למתווה נכסי נפקדים שהוצע כפתרון ליישוב עמונה. בנוסף, עו"ד זילבר כתבה חוות-דעת מקצועית עבור ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), המתנגדת להצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שביקשה להסדיר את מעמדה של 'החטיבה להתיישבות'. בשל כך היא זומנה, לפני כשנה וחצי, לשיחת נזיפה על-ידי שרת המשפטים איילת שקד.

לפני כחצי שנה, ביקשה עו"ד זילבר למנוע את התמיכות לגרעינים התורניים. גרעינים אלו העוסקים בתחומי החינוך, הרווחה והחברה, מקבלים תקציבים שונים ממשרדים ממשלתיים שונים. עו"ד זילבר, כתבה חוות-דעת שבה הביעה את עמדתה כי קבלת תקציבי תמיכה מיותר ממשרד ממשלתי אחד, היא בעלת פוטנציאל גבוה לאי-סדרים כספיים, תמיכת יתר, וחוסר פיקוח אפקטיבי. כמו-כן, זילבר התנגדה להעברת הניהול של הגן הארכיאולוגי בירושלים לידי עמותת אלע"ד, מכתב ששלחה לפני כשלוש שנים לשר השיכון, אורי אריאל, היא נימקה זאת בכך שלדעתה זה עלול לסכן את המתווה להסדרי התפילה החדשים בכותל המערבי, ואת המו"מ עם הרפורמים – שכזכור טרם הסתיים עד היום הזה.

היועץ המשפטי לממשלה, פרסם מכתב שבו הוא מסביר את החלטתו: "החלטתי לאחרונה, בתיאום עם עו"ד דינה זילבר, כי הנושאים המשפטיים הקשורים לאזורי יו"ש לא יטופלו עוד במחלקת ייעוץ. כן החלטתי כי הנושאים המשפטיים הנוגעים לאזורי יו"ש לא יטופלו עוד כמקשה אחת, אלא יטופלו על ידי המחלקות השונות לפי תחום העניין המשפטי הרלוונטי, ולא כנושא העומד בפני עצמו". במכתבו הודה מנדלבליט לעו"ד זילבר על עבודתה עד כה, "אבקש בהזדמנות זו להביע את תודתי והערכתי הרבה לעבודתן המקצועית והמסורה של עו"ד דינה זילבר, עו"ד ענת אסיף ועו"ד תהילה רוט, ולקודמיהן בתפקיד, אשר נשאו במשך שנים בנטל הכבד של הטיפול בנושאי אזורי יו"ש תוך הקפדה על מצוינות ויושרה מקצועית".

בשמאל מיהרו לתקוף את ההחלטה ולהגדירה כ'חיסול' של שומרי הסף במדינת ישראל. ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) הגיבה ואמרה: ""הפחתת הסמכויות של דינה זילבר, שפעלה באומץ רב נגד שחיתות מלוכלכת בכספי ציבור, הוא למעשה סחיטה באיומים של כל פקיד ציבור שעובד למען הציבור, ולא משחק לאינטרסים הפוליטיים של ביבי ובנט".

ח"כ נחמן שי, החרה אחריה ותקף את שרת המשפטים, "שעל אחר שעל, מוצב אחר מוצב, משלימה השרה שקד את כיבוש משרד המשפטים, ושיבוץ נאמניה בעמדות מפתח. היועץ המשפטי לממשלה נגרר אחריה והוא שותף מלא לתהליך הפוליטיזציה של משרד המשפטים. משרד המשפטים בדרג הבכיר מתקרנף, ומכוון את חוות דעתו המשפטיות לפי רצון הממונים. לא היה כדבר הזה בהיסטוריה של המשרד הזה".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד