בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

האם כניסת יהודים ליריחו על סף סיום?

פרסום ראשון: צה"ל מעביר את הסמכויות ביריחו לידי הערבים והסיורים של יהודים ביריחו נתקלים בקשיים חמורים. סיור שתוכנן למחר כבר בוטל וברגע האחרון אושר מחדש בתנאים מגבילים

  • כ"ז ניסן תשע"ו - 17:12 05/05/2016
גודל: א א א
יהודים ביריחו (יחצ)
יהודים ביריחו (יחצ)

באחרונה פורסם כי במערכת הביטחון נבדקת האפשרות להפסקת פעילות צה"ל בשטחי A באופן סופי, והעברת כלל הסמכויות בשטחים אלו לידי מנגנוני הביטחון של הרשות ה"פלסטינית". הדיונים על כך בדרג הפוליטי אמנם עוררו מחלוקות עזות בין נתניהו, יעלון ובנט, אך נראה שבשטח המהלך כבר הולך ומתבצע באופן מדורג ושקט.

מתברר שלמהלך זה ישנן השלכות נוספות מלבד ההיבטים הבטחוניים, וייתכן כי כניסות של יהודים לשטחי A שנעשות מעת לעת בתיאום עם צה"ל תיפסקנה. כך ארע כמעט בנוגע לכניסה של יהודים שתתקיים מחר לעיר יריחו, לרגל יום כיבוש יריחו בידי יהושע בנון בכ"ח בניסן.

ארנה קובוס, תושבת בית חגלה, מ"המרכז לתרבות ומורשת יריחו" ספרה לקול היהודי כי אתמול היא קבלה טלפון מחמ"ל צה"ל ונאמר לה שהכניסה בוטלה.

לפני כמה ימים היא קבלה טלפון מהמח"ט שהסביר לה על ההתפתחויות בנוגע להעברת הסמכויות הבטחוניות ביריחו לידי הערבים. "המח"ט אמר לי שהם חושבים להעביר לערבים ביריחו את העצמאות הביטחונית. זה אומר שיריחו תיהפך להיות עזה ומחר אמצא ליד הבית שלי מחילה של ערבים שחדרו לכאן", אומרת קובוס, ומוסיפה: "צה"ל מרים ידיים ודורש ממני להרים ידיים ביחד איתו לגבי הכניסות ליריחו. זה דבר חמור מאוד. ברגע שהאחריות הביטחונית עוברת לערבים אז אנחנו במצב של פיקוח נפש. מדיניות כזאת לא מקדמת אותנו היא רק מקדמת מלחמה".

כוחות צה"ל והמשטרה "הפלסטינית" ביריחו. ארכיון
המח"ט אמנם לא מסר לה את ההודעה על ביטול הכניסה מחר, אך ההודעה שקבלה אתמול מהחמ"ל על ביטול הכניסה קשורה בעיניה באופן ברור למדיניות הבטחונית החדשה ביריחו. "אני מחברת את ביטול הכניסה לשיחת המח"ט. אני מסיקה שיש קשר בין השניים. לא מאשרים כי צה"ל לא רוצה להיות ביריחו. זוהי ממש שערורייה, אבל אני חייבת להגיד שזו בעיה חברתית שלנו. לדעתי אין מספיק גיבוי מהעם לשמור על השטחים האלו ולא ברור שאנחנו רוצים את המקום הזה".
הבוקר (ה') פנינו בקול היהודי לדובר צה"ל לקבלת התייחסות לטענותיה של קובוס ובאופן מפתיע קובוס קבלה שיחת טלפון מהחמ"ל הצה"לי בה הודיעו לה כי בסופו של דבר הסיור מחר כן יתקיים, אך בהגבלות שלא היו בעבר, כך שעליה להגיש לצבא מראש רשימת אנשים עם תעודות הזהות שלהם.
לטענת קובוס, חוסר שיתוף הפעולה של צה"ל עם יהודים המעוניינים להכנס ולסייר ביריחו אינו מביא להפסקת הביקורים שם, אלא להיפך. לדבריה מטיילים יהודים רבים נכנסים ליריחו ללא תיאום עם הצבא, ובעיניה יש בכך בעיה, לא רק במישור הבטחוני. "הם מקבלים את יריחו הנוצרית והמוסלמית במקום את היהודית".
תגובת דובר צה"ל שהתקבלה בקול היהודי: "צה"ל פועל בכל מקום שנדרש על מנת להבטיח את משימת הביטחון. הכניסות לשטחי A נבחנות בהתאם להערכת המצב ונציין כי אין שינוי במדיניות הכניסה לאתרי הקודש בשטחי A".
תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד