בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"איסור מפגש עם עו"ד עלול להביא להודאות שווא"

בתגובה להתרת הפרסום בדבר מעצרם של חשודים בפעולות תגמול כנגד ערבים באזור נחליאל, מגיבים עורכי דינם של העצורים ותוקפים את איסור המפגש עם עורך דין והתנאים בהם הוחזקו העצורים בידי השב"כ

  • י"ב ניסן תשע"ו - 12:00 20/04/2016
גודל: א א א
הבית אליו הושלכו רימוני גז (אהוד אמיתון TPS)
הבית אליו הושלכו רימוני גז (אהוד אמיתון TPS)

בתגובה להתרת הפרסום בדבר מעצרם של חשודים בפעולות כנגד ערבים באזור נחליאל, מגיבים עורכי דינם של העצורים ותוקפים את איסור המפגש עם עורך דין והתנאים בהם הוחזקו העצורים בידי השב"כ.

במסגרת הפרשה נעצרו עשרה חשודים, מתוכם שלושה לוחמי צה"ל וקצין צה"ל. אחד החיילים עדיין במעצר, כמו גם ארבעה חשודים נוספים אשר נאסר עליהם לפגוש עורך דין במשך למעלה מעשרה ימים. שניים מהעצורים שוחררו הבוקר בידי בית המשפט המחוזי בלוד. אחד העצורים נזקק במהלך המעצר לטיפול רפואי ובית המשפט מתח ביקורת על המשטרה שנמנעה מלעדכן את בני משפחתו בנעשה עמו.

מוקדם יותר יצא שירות הביטחון הכללי בהודעה ארוכה ומפורטת לתקשורת בה הוצגו "פעילים מרכזיים בהתארגנות" ומהלך פעולותיהם כמו שמוצגים מחבלים בידי השב"כ. בהודעה צוין כי החשודים הודו בטענות חוקריהם. העבירות בהן הם חשודים: ניסון להצתת בית ערבי בכפר מזרעה אל קבליה, תקיפת ערבי, השלכת רימוני גז צה"ליים לבית ערבי בכפר ביתילו שם גם רוססה כתובת "נקמה. ד"ש מעצורי ציון". בנוסף הצתות רכבים לפני כשנה ולפני כשנתיים בכפר ביתילו.

בתגובה לחשדות אומר עו"ד אהרון רוזה המייצג את העצורים מטעם ארגון חוננו: "בניגוד לכל מיני שמועות וחצאי פרסומים, רוב רובם של העבירות שנחקרו בתיק הזה אין בהן שום פגיעה בחיי אדם, ורובן לא מעבר לקטטה בין אנשים. ללא קשר לסוג העבירות שנחקר, השיטה הזו של מניעת מפגש עם עו"ד בכל חקירה שהכותרת שלה היא חקירה ביטחונית, לא תקינה ולא נכונה. בדיעבד, כשאני נפגש עם הלקוחות ברגע שמוסרת מניעת המפגש אני רואה שלא היתה סיבה ממשית למנוע את המפגש, מעבר להפעלת לחץ קשה מאוד על נחקרים שמבודדים מעורך דינם והפכים להיות שבויים בידי חוקריהם. כשאדם נמצא ללא עורך דין וללא העצה הפשוטה המוקנית לו על פי חוק שלא להפליל את עצמו, ברור שיותר נח לחוקרים, והדבר הזה לא רק שעלול להביא להודאות שווא בחלק או באירועים שלמים, אלא הוא גם אסון לדמוקרטיה. זה יכול לקרות לכל אחד בכל רגע נתון, ואדם שמוצא את עצמו שלול זכויות אל מול יחידות כל כך חזקות, האזרח פשוט נרמס".

עו"ד חי הבר המייצג את החייל שנעצר בפרשה מטעם ארגון חוננו: "היום הוא עוד יום אפל למדינת ישראל אשר מתיימרת להיות מדינה דמוקרטית. לצערינו רשויות החקירה כנראה לא הפיקו את הלקחים המתאימים מהפעלת העינויים והפרת הזכויות בפרשת דומא, והנה שוב חוזרים הדברים ולמעשה נוצרת מציאות מטרידה בה איסור מפגש של חשוד עם עורך דין הופך להיות הכלל, ומתן הזכות החוקית הבסיסית של אדם להיוועץ עם עו"ד בטרם חקירה הינו החריג לכלל. לא יתכן כי ינהגו באופן לא מידתי ונוגד את החוק רק נגד פלח מסויים באוכלוסייה, ולציבור "ימכרו" סיפורים כאלו ואחרים כי מדובר בביטחון המדינה וסיכון חיי אדם כאשר המציאות רחוקה מכך. בדעתינו לפעול בכל הדרכים החוקיות על מנת לשים סוף להתנהגות מבישה זו של רשויות החקירה ולהפרת זכויות האדם אשר הן מבצעות על בסיס קבוע, ונדרוש שתיערך בחינה מעמיקה לכל אותם חומרים אשר על בסיסם מבקשות רשויות החקירה את איסורי המפגש, והכל במטרה להראות כי הכתוב בהן תלוש מן המציאות וחסר כל פרופרציה לעובדות".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו המייצג חלק מהעצורים: "בעידן זדורוב ודומא אין לי אלא להביע את תדהמתי מהמשך השיטה הנלוזה שמתרכזת אך ורק בהשגת הודאות באמצעים פסולים וללא יעוץ משפטי. מערכת המשפט הופכת להיות כזו שמונעת יעוץ משפטי ומפקירה חשודים, והדבר צריך להדאיג כל אזרח במדינה".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד