בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"ילד בן 15 הוא לא פצצה מתקתקת"

נציגי השב"כ ומשרד המשפטים לא התייצבו לדיון בוועדה לזכויות הילד בנוגע למדיניות הצווים המנהליים לצעירים ביו"ש

  • יח"צ
  • כ"ז תמוז תשע"ו - 13:58 02/08/2016
גודל: א א א
אלישע ירד (אברהם שפירא)
אלישע ירד (אברהם שפירא)

הוועדה לזכויות הילד דנה היום בפרשת הקטין בן ה-15 מיצהר שהורחק מבית הוריו בצו מנהלי.

ח"כ סמוטריץ שיזם את הדיון יחד עם ח"כ יהודה גליק אמר בדיון: "הקלות הבלתי נסבלת שבה מחליטים להפעיל צווים מנהליים, כח ואלימות כנגד צעירים וילדים מיהודה ושומרון תחת שם קוד שקוראים לו "ביטחון" הוא לא ראוי ולא הגיוני. ההרחקה של הנער הזה ספציפית והיחס המחפיר ההולך ומתגבר כלפי כלל האוכלוסייה ביו"ש בכלל חייב להיפסק. להתנהלות הבלתי אחראית הזו של השב"כ ושל גופי הביטחון יש השלכות חמורות, ראשית באמון הציבור בגופי הביטחון וזה כשלעצמו חמור מאד. בנוסף, גם לנו כחברי כנסת יש גבולות. אי ההופעה של נציגי משרד המשפטים ושל נציגי השב"כ אינה אלא זלזול בנו חברי הכנסת ובבית הזה ואסור לנו לעבור על כך לסדר היום".

"אני מודיע למי שעוד לא שמע, ההתיישבות איננה אויב העם ואם יש ילד ש"הלך לאיבוד" יש לטפל בו ולהחזירו למוטב", הוסיף סמוטריץ'. "יש להצמיד לו קציני מבחן ועובדים סוציאליים במסגרת ההליך המנהלי בדיוק כמו שמקובל בהליכים פליליים המנוהלים כנגד קטינים ולא להתייחס אליו כאחרון הטרוריסטים. אני קורא לשר הביטחון ולשרת המשפטים להכניס רוח מפקד שונה ממה שמתנהל בשנים האחרונות, להחזיר את השפיות ולא להפוך את המתיישבים לאויב".

ח"כ יהודה גליק: "ילד בן 15 הוא לא פצצה מתקתקת. צו מנהלי הוא איזשהוא צו חירום שניתן למקרה של פצצה מתקתקת. יש חשש שהוא יקשקש מילה על מסגד או לפנצ'ר משהו? אז אפשר להציב קצין מבחן שירות מבחן. הילד הזה ללא עבר פלילי ומשתמשים כנגדו בכלי שהוא מיותר.

אני חווה שמונה שנים שמשטרת ישראל נלחמה בי והשמיצה אותי והציגה אותי כאדם הכי מסוכן במזרח התיכון, ולבסוף טענה שאני רוצה לשנות את הסטטוס קוו. נראה שכוחות הביטחון לוקחים על עצמם את התפקיד לחנך ברוב הציבורי. לא יכול להיות צו מנהלי כנגד ילד בן 15 בלי לכל הפחות שירות מבחן או עובד סוציאלי. לא יעלה על הדעת שהדבר הזה צריך להיאמר בוועדה הזו".

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו אמר בדיון כי "בשנה וחצי האחרונות החל שימוש מסיבי בצווים מנהליים, כאשר המערכת נתפסה לא מוכנה לשימוש בצווים הללו. הם הופעלו ללא שום שיקול דעת של רשויות הרווחה או עירוב שלהם, ללא ביקורת שיפוטית וגרמו נזקים עצומים, ומצבים שלא היו קורים מעולם בהליך פלילי.

''בנוסף רק בעקבות ערר שהגשנו וביקורת שיפוטית החלו לאחרונה לערוך שימועים מקדימים, דבר המתחייב על פי חוק", הוסיף עו"ד יאדו.

נציגת המועצה לשלום הילד עו"ד כרמית פולק כהן קראה גם היא להגברת מעורבות גורמי הרווחה בהליך המנהלי במקרה של מעורבות קטינים.

אמו של קטין אחר שהורחק בצו מנהלי תיארה כיצד מדי לילה מגיעים שוטרים לבית המשפחה באישון לילה ובדפיקות רמות מעירים את כל בני המשפחה, דבר הגורם בחלק מהמשפחות למצב בו הן מבקשות כי הילד ישהה מחוץ לבית בכדי שהמשפחה לא תסבול מביקורי השוטרים.

ח"כ מוטי יוגב: "לי יש אמון עדיין במערכת הביטחון אבל אני חושב שצריכה להיות ביקורת על גופי הביטחון. אני חושב שצריכות לצאת כן אמירות שכדי שתתקבל החלטה של הרחקת קטין מביתו ומקום לימודיו צריך להיות סכנה קרובה לודאית וכן עירוב של גורם רווחה מקצועי". ח"כ יוגב הוסיף ותיאר כי בכמה מקרים בהם התערב הוחזרו נערים בסופו של דבר למקום לימודם, מה שמראה שמידת האיזון לא הופעלה כראוי.

יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון סיכמה את הדיון בקריאה לכך שההתייחסות לקטינים בהליך מנהלי צריכה להיות כמו בהליך פלילי, תוך הגברת הביקורת השיפוטית ומעורבות גורמי הרווחה.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד