בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"כל מי שלא חושב נכון הופך ליעד שב"כ"

בצו מנהלי: על קטין נאסר ליצור קשר עם 170 איש

  • י"ב טבת תשע"ז - 10:34 10/01/2017
גודל: א א א
אילוסטרציה (יהודה פרל)
אילוסטרציה (יהודה פרל)

מה משותף לילד בן 12 מיצהר, קצין ביחידה סודית, לוחם בפלס"ר גבעתי, ואברך בישיבה גבוהה במרכז הארץ? עם כולם אסור לקטין בן 16 מיצהר ליצור קשר, וזאת בצו מנהלי חתום בידי אלוף פיקוד המרכז רוני נומה. את חלקם הקטין לא מכיר ולא פגש מעולם, אך מקום מגוריהם או ישיבה בה למדו בעבר הפכו אותם ככל הנראה ליעד עבור המחלקה היהודית בשב"כ.

אתמול (א') עיכבו בלשי משטרה את הקטין במאחז גאולת ציון, ולאחר שיחת שב"כ מסרו לו את הצו המנהלי המורה לו לשהות במעצר בית לילי בבית הוריו שביצהר, ולא ליצור קשר עם לא פחות מ-170 איש, מספר תקדימי המכפיל את מספר איסורי הקשר שניתן אפילו למאיר אטינגר ממנו כה חוששים בשב"כ.

אולם עיון קצר ברשימה העלה כי מלבד זאת שאחד השמות מוזכר פעמיים, הרי שהיא כוללת כ-30 אנשים שהקטין אינו מכיר ולא פגש מעולם, ועוד עשרות רבות שאינם קשורים לגבעות או לפעילות אידיאולוגית כזו או אחרת, והקשר שלו אליהם מסתכם בהיכרות שטחית בלבד, עם חלקם לא שוחח כמה שנים.

>הירשם עכשיו ותקבל את הכותרות החשובות למייל האישי!<

כך קצין ביחידת סודית שבעבר התגורר בישוב בו גר הקטין, לוחם בפלס"ר גבעתי שהקטין לא מכיר אך בדיקה קצרה העלתה שלמד כנער בישיבה בשומרון, צעיר שהקטין נפגש עמו פעם אחת בחייו בשבת במאחז לפני 5 שנים, אך כיום הוא מתגורר בתל אביב ושנים שאינו קשור לגבעות, אברכים מישיבה במרכז הארץ שגדולים מהקטין ביותר מעשור והוא מעולם לא פגש או שמע את שמם, והם אף לא מעורבים בפעילות אידיאולוגית בשנים האחרונות, ועוד.

מלבד זאת כוללת הרשימה את שכנו של הקטין, ילד בן 12, עשרות מתושבי יצהר ובהם רב ואנשי חינוך, רכז הנוער של הישוב, עשרות תלמידים ממספר ישיבות תיכוניות ברחבי הארץ אשר את חלקם הוא לא מכיר ועם חלקם נמצא בקשר שטחי בלבד, וזאת לצד "נערי גבעות" מוכרים יותר לרשויות.

יש לציין כי מדובר בקטין שהורחק לפני מספר חודשים מבית הוריו בצו מנהלי ונעצר לאחר שהודיע כי אין לו היכן לשהות. הצו הקודם הסתיים לפני כחודש וחצי, ועתה נמסר הצו הנוסף, ללא ראיות וללא הליך משפטי.

בארגון חוננו אומרים בתגובה כי הרשימה מעידה על כך שבמחלקה היהודית בשב"כ איבדו את הצפון. "רשימה של איסור קשר עם 170 איש ובהם קצינים ולוחמים ביחידות מובחרות בצה"ל, אנשים שהקטין אינו מכיר, ושלא נעצרו מעולם, וכן ילד בן 12, מוכיחה פעם נוספת כי הצווים המנהליים אינם ענייניים, וכל מי שלא בדעה הנכונה הופך ליעד של המחלקה היהודית בשב"כ שאין עליה שום ביקורת", אומרים ב'חוננו'.

"כשהשב"כ מגדיר את הישוב נוף איילון, ישוב על כביש ירושלים תל אביב אשר גרים בו שופטים, כסביבה אידיאולוגית בעייתית, וקצין מיחידה סודית משתרבב לצו מנהלי, על ראשי הציבור לערוך חישוב מסלול מחדש ביחסם אל המחלקה היהודית בשב"כ", מוסיפים בארגון.

אביו של הקטין, שי מסר בתגובה: "מצער שביום שבו נרצחים יהודים, זה מה שיש למשטרת ישראל לעשות לתת לילד צו מנהלי. מדובר בצו מופרך, לא ישים ולא הגיוני, הילד אמור להסתובב ברחוב עם רשימה ולבדוק כל עת עם מישהו מסביבו הוא אחד מתוך 170 האנשים שאותם הצו אוסר לו לפגוש שאת חלקם הוא לא מכיר ולא פגש מעולם. וכל זה ללא שהואשם במשהו וללא שניתנה לו הזכות להתגונן."

מדובר צה"ל נמסר: "הצו הוצא בעקבות מידע חסוי, קונקרטי ומבוסס, לפיו הקטין היה מעורב בפעילות בלתי חוקית ואלימה המסכנת חיים ורכוש, ולאחר שהמפקד הצבאי שוכנע כי טעמים ביטחוניים כבדי משקל מחייבים את הוצאת הצו וכן, לאחר שמוצו כל החלופות האחרות. הרשימה הנוגעת לאיסורי יצירת קשר ומפגשים נקבעה אף היא, לאחר הפעלת שיקול דעת, על בסיס ניתוח המידע הקיים בידי גורמי הביטחון, ובתשומת לב לסיכום הפוטנציאלי הנשקף מפעילות שהוגבלה תנועתו או הוטל עליו פיקוח מיוחד".

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד