בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

פגישת נתניהו עם נשיא ארצות-הברית

לאחר 8 שנות נשיאותו של ברק אובמה, שינוי בגישת הממשל האמריקאי לישראל • כל מה שחשוב לדעת על הנשיא החדש של ארצות הברית

  • כלב אליהו
  • כ' שבט תשע"ז - 15:06 16/02/2017
גודל: א א א

יחד עם הלבביות שהקרין נשיא ארצות הברית החדש דונלד טראמפ בפגישתו אמש (רביעי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי הוא מעוניין לראות ב"ריסון" הבנייה ביהודה ושומרון.

| "ריסון" בבנייה היהודית ביהודה ושומרון

כבר בפתח הפגישה הבהיר טראמפ כי "מדינת ישראל היא סמל לעולם. אף מדינה לא עברה את מה שישראל עברה". בנוסף, ביקר הנשיא טראמפ את הסכם הגרעין של איראן פעם נוספת, והבהיר כי עסקה זו היא מהגרועות ביותר שהוא ראה, "הממשל שלי כבר הטיל סנקציות חדשות על הרפובליקה האסלאמית". הנשיא טראמפ הבהיר גם את דעתו בנוגע להחרמות השונות של מדינת ישראל, "אנחנו דוחים את היחס הלא הוגן באו"ם נגד ישראל ואת החרם עליה".

את הקו הפרו-ישראלי המשיך טראמפ גם בנוגע לתהליכים מדיניים בישראל, ולבנייה ביהודה ושומרון. טראמפ הבהיר את עמדתו ואמר כי הוא מעוניין שאנשים בישראל ידעו שארצות-הברית עומדת איתן ביחד עם ישראל במאבקה בטרור. טראמפ הבהיר גם שלא ייתכן שלום בטרם הערבים יפסיקו את החינוך שלהם להסתה והוסיף כאמור, כי הוא מעוניין לראות "ריסון" בקצב הבנייה היהודית ביהודה ושומרון.

במהלך הפגישה לא עלה לדיון נושא חזרתו של יהונתן פולארד לישראל.

בנאומו של טראמפ במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת לאחר מכן, הוא חזר והדגיש כי מבחינתו הרעיון ההכרחי של פתרון 'שתי המדינות' הוא איננו פתרון מוכרח וכי הוא לא חושב כי זהו הפתרון היחיד. "הפתרון הנכון הוא פתרון ששני הצדדים יסכימו עליו ויהיו מרוצים ממנו". כמו כן, התייחס טראמפ למעבר השגרירות האמריקאית לירושלים ואמר כי הוא מעוניין בהעברתה וכי הוא בוחן את הנושא.

לאחר דבריו של טראמפ במסיבת עיתונאים, אמר נתניהו לטראמפ כי "הברית בינינו היא חזקה ותחת מנהיגותך אני בטוח שתתחזק עוד יותר. אין תומכים גדולים יותר של העם היהודי מאשר הנשיא טראמפ". כמו כן הבהיר נתניהו את ציפיותיו ופנה לנשיא ארצות-הברית, "אמרת שאמריקה מחויבת למנוע מאיראן נשק גרעיני, קראת להבסה של דעא"ש; תחת מנהיגותך אני בטוח שנתמודד עם האסלאם הקיצוני".

בתדרוך לעיתונאים לאחר מכן, סיפר נתניהו כי הוא ביקש במהלך הפגישה את הכרתה של ארצות-הברית בריבונות ישראל ברמת הגולן, הסביר כי ההתיישבות ביהודה ושומרון איננה 'שורש הבעיה' להשגת שלום והדגיש שוב כי ללא הכרה במדינה יהודית אין אפשרות להתקדם בתהליך השלום. כמו כן, דיבר שוב על הסכנה הנשקפת מאיראן והדגיש את דחיפות העניין ואת הצורך בהטלת סנקציות על חיזבאללה. את שחרורו המלא של יונתן פולארד ככל הנראה אף אחד לא הזכיר.

| עידן חדש ביחסי ישראלו ארה"ב?

מאז תחילת החורף הנוכחי ועוד לפני שירדו גשמים רבים, עת גבר מועמד המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ, על יריבתו הילרי קלינטון יש האומרים כי נפתח עידן חדש ביחסי ישראל-ארה"ב. כמה שעות לאחר היבחרו, ועוד בטרם נרגעה התקשורת העולמית ממפלת הסקרים, כבר שוחח הנשיא הנבחר עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והזמינו לפגישה בארצות-הברית 'בהזדמנות הראשונה'.

רבים מהמערכת הפוליטית והתקשורת בארץ ניסו לצנן את ההתלהבות. הם טענו כי היכרות מוקדמת ביניהם הובילה להזמנה, הם קיוו שכאשר הנשיא הנבחר יכיר את הנתונים הוא 'יתיישר' לפי המצע המדיני והפוליטי שהיה בבית הלבן בשנים האחרונות, והם אף הסבירו שיש פער עצום בין הבטחות של מועמד בעת מסע הבחירות, למימושם לאחר היבחרו.

ייתכן אולי שגורמים אלו נתלו בהבטחתו של טראמפ להעביר את שגרירות ארצות-הברית לירושלים. למרות ההבטחה המפורשת של טראמפ כי הוא יעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים עם היבחרו לנשיא, התבטאויות של גורמים שונים בממשל האמריקאי לאחר הבחירות היו שהממשל בוחן זאת או שטרם הוחלט על המעבר.

למרות זאת, ואולי דווקא בגלל זאת, יש כאן עדות על השינוי העצום שחל בעמדת הממשל האמריקאי. מלך ירדן עבדאללה, שנתקף פאניקה מהעברת השגרירות, נחת בוושינגטון ללא הזמנה רשמית, בכדי לעשות כל מאמץ למנוע את העברת השגרירות. לעומתו, נתניהו הוזמן באופן רשמי והוא מתארח במעון הרשמי, מה שלא קרה בכל שמונה שנות נשיאותו של ברק אובמה.

יתרה מזו, אבו מאזן וכנופייתו שלא מוצאים את מקומם כל-כך עם בעל הבית החדש, ניסו ליצור קשר כלשהו עם כל גורם בממשל החדש של טראמפ, אך לא נענו. לדבריהם, "טראמפ 'מסנן' את אבו-מאזן". בצר להם, הם נוקטים בדרכים המקובלות: איומים בהקצנה וניסיון לקבל גיבוי ממדינות אירופה התומכות בהם, תוך ניסיון ליצור מצג שהפתרון היחיד הוא 'שתי מדינות'.

| טראמפ נגד ההסכם עם איראן

בעוד ממשל אובמה דחף להגיע להסכם גרעין עם איראן שמאפשר לה להמשיך בתהליכי פיתוח הגרעין עד כדי השגת פצצה גרעינית, הבהיר הנשיא טראמפ כי ההסכם המדובר הוא גרוע מאוד עבור ישראל, ובכלל.

ניסוי בטילים בליסטיים שערכה איראן, הובילה את טראמפ להתבטאות הבאה: "איראן משחקת באש, אני לא נדיב כמו אובמה". פרשנים מעריכים כי טראמפ מנסה לדחוק את איראן לבצע הפרה בוטה של ההסכם – הפרה שתוביל לביטול ההסכם באופן כזה שאיראן תישא באחריות על ביטולו.

התבטאות נוספת שלא ניתן להפריז בחשיבותה, נוגעת להתיישבות היהודית במרחבי יהודה ושומרון. הממשל האמריקאי הודיע כי הבנייה ביהודה ושומרון איננה פוגעת בתהליך השלום. הכרזה כזאת מהווה חידוש לא רק ביחס לממשלו של אובמה שראה בכל 'סגירת מרפסת' במעלה אדומים או בשכונת גילה פגיעה ממשית ביציבות הביטחונית במזרח התיכון, אלא גם ביחס לכל ממשלות ארצות-הברית שלא הכירו ב'לגיטימיות' של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון וראו בהם 'מכשול לשלום'.

התבטאות נוספת בטרם בפגישתם של נתניהו וטראמפ נאמרה על-ידי בכיר בבית הלבן, "לא נתעקש על פתרון שתי מדינות". לדברי הגורם הבכיר המטרה העיקרית היא שלום במזרח התיכון ולא 'עשיית שלום' בדרך המקודשת באופן בלעדי.

| הצעה: מדינה ערבית בסיני

על רקע העידן החדש ביחסי ישראל-ארצות-הברית, הצעה חדשה-ישנה להקמת מדינה ערבית באזור סיני, הועלתה שוב על-ידי השר איוב קרא. הצעה זו התפרסמה לפני שנתיים ולפיה מצרים תקצה שטחים בצפון סיני בצמוד לרצועת עזה ובה תוקם מדינה ערבית חדשה, לכלל ערביי יהודה ושומרון. על-פי הדיווחים, ראש הממשלה התייחס להצעה זו במהלך תדרוך לעיתונאים ואמר, "אחד משרי הממשלה בא עם כוונות טובות לעזור לי והדליף שהוא עומד להציע לטראמפ מדינה פלסטינית בסיני. הבהרתי עד כמה היחסים בין ישראל ומצרים תורמים ליציבות באזור. היחסים עם מצרים מצוינים. אנחנו רואים את מצרים כמדינה יציבה. הסכם השלום בינינו על כל היבטיו תורם ליציבות באזור".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד