בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

יישוב יהודי בן 2,000 שנה נחשף ליד בית שמש

כך מימנו תלמידי תיכון 'בויאר' מירושלים,את מסעם לפולין

  • כלב אליהו
  • א' ניסן תשע"ז - 08:53 28/03/2017
גודל: א א א
חפירות העתיקות (רשות העתיקות)
חפירות העתיקות (רשות העתיקות)

תלמידי התיכון הירושלמי הוותיק 'בויאר', היו זקוקים להשלמת מימון נסיעתם למסע למחנות ההשמדה בפולין, אך הם עשו זאת בדרך לא שגרתית: עבודה במשך שבוע בחפירות ארכיאולוגיות הנערכות ברמת בית שמש. על הדרך הם חשפו שרידי יישוב יהודי שכוללים שמונה מקוואות טהרה, בורות מים ומערכות מסתור.

הפרויקט המדובר נערך במימון משרד הבינוי והשיכון המעוניין לבנות במקום שכונת מגורים חדשה. שמו של היישוב ששכן במקום לא ידוע אך ההפתעה הגדולה במקום הוא מספר מקוואות הטהרה שהיו חלק מבתי המגורים. כלומר, לכל בית היה מקווה טהרה ובור מים, ובחלק מהמקוואות ישנו גם 'אוצר' לאגירת מי הגשמים עבור המקווה.

הערכת הארכיאולוגים במקום היא שהיישוב היהודי שהתקיים במקום הוא מימי מרד בר-כוכבא. מתחת לבתי המגורים שלא שרדו, ומתחת למתקני תעשייה שנחצבו בסלע, ישנה סדרה של מערכות מסתור מפותלות, שבהן נפרצה גישה לבור המים. כמו כן, במערות הללו נמצאו קנקני חרס וסירי בישול שלמים שככל הנראה שימשו את המורדים ששהו במקום, לאחר חורבן ירושלים.

לדברי ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, "המסע לפולין מבקש להעלות את המודעות להיסטוריה שלנו כעם ולחזק את ערכי המחויבות והערבות ההדדית, ואולם אין זה סוד שעלות הנסיעה אינה זולה, ויש כאלה המתקשים לממנה. במסגרת פעילותנו ברשות העתיקות לקירוב בני הנוער לשורשים בשיתוף עם משרד החינוך, אנו מזמינים את בתי הספר להשתתף בחפירות ולהוזיל משמעותית את עלות המסע. כך, בצד הנחלת המורשת, מפתחים התלמידים ערכי נתינה וערבות הדדית כבר בארץ".

ד"ר עמית שדמן, ארכיאולוג מחוז יהודה ברשות העתיקות, אמר כי "בעצה אחת עם משרד הבינוי והשיכון, החלטנו שבתום החפירות האתר ישומר ויפותח כאתר ארכיאולוגי, בליבה של השכונה החדשה.

לדברי דפנה מנשה ברוך, מנהלת בי"ס בויאר, "הפרויקט הייחודי, המחבר בין עברה של הארץ ומורשתה לבין לימודי השואה והמסע לפולין, מזמן לתלמידים חווית למידה דרך התנסות וחקירה. היציאה ממסגרת הכיתה אל הלמידה בשטח באמצעות חפירה ארכיאולוגית, חושפת את התלמידים אל עולמות ידע רבים ומגוונים, ובצד עבודת כפיים, הם זוכים להיכרות מקרוב עם תחום מחקרי מרתק. זו זכות גדולה וחוויה בלתי נשכחת שנפלה בחלקינו, ואנו מלאי הערכה ותודה לצוות רשות העתיקות ולעומד בראשה על היוזמה החינוכית-ערכית, המחברת בין העבר להווה".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד