בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

אחרי הלהבות: מתחילים לשקם ולהשתקם

המדינה הבטיחה פיצוי רב לנפגעי השריפות, אך מסתבר שמעט הפיצוי על הנזק

  • כלב אליהו
  • א' כסלו תשע"ז - 15:59 01/12/2016
גודל: א א א
הנזק בישיבה בחיפה
הנזק בישיבה בחיפה

גל השריפות שהתחוללו בארץ במשך השבוע שעבר שכך, אך ישנם אנשים רבים שבשבילם הסיפור כולו רק התחיל. השריפות התחוללו כמעט בכל רחבי הארץ ועל פי דיווחי נציבות כבאות והצלה, כוחות הכיבוי טיפלו בלא פחות מ-1,773 שריפות בשטחים פתוחים כאשר 39 שריפות מתוכן הוגדרו שריפות גדולות המצריכות לפחות 10 צוותים. כוחות הכיבוי פעלו מסביב לשעון כולל גיוס של מאות כבאים מפיקוד העורף כדי למגר את השריפות הללו.

במהלך גל השריפות לא נרשמו פגיעות משמעותיות בנפש, אך היו פגיעות רבות ברכוש. ברחבי הארץ נפגעו כ-2,000 בתים או דירות וכ-600 בתים ודירות נשרפו כליל באופן שהן אינן ראויות למגורים. כמו תמיד, עם ישראל פתח את ביתו ואת לבו והמונים התגייסו לסייע לאנשים שאבדו את ביתם ואת רכושם. כך למשל, ישיבת "מבשר שלום" בעיר חיפה שעלתה בלהבות, הקימה פרויקט גיוס תרומות ב"הד-סטארט" לשיקום הישיבה שבמסגרתו נאספו יותר מ-200,000 ₪ בפחות משבוע. בדומה לכך, תושבי היישוב נווה-צוף שהלהבות כילו בו 18 בתים, העלו ל-Projector פרויקט שבפחות משבוע גייס כ-90% מהיעד.

הנזק הרב בנווה צוף (צילום מסך מהפרויקט גיס תרומות)

פתיחת הלב של אנשים רבים באה בד בבד עם הודעות שר האוצר על פיצוי מידי של 2,500 ₪ לנפש עבור כל מי שביתו נשרף והוא אינו יכול לחזור אליו. מענק זה הוגדר כ"מענק הסתגלות" עבור התקופה הראשונית והוא מגיע מתקציב קיים של משר הפנים, אך מה באשר לשיקום הבתים שניזוקו?

מתחילת גל השריפות הנוכחי דובר רבות על כך שחלק גדול מהשריפות בוצעו בידי ערבים על רקע לאומני. למעלה ממחצית מהשריפות שהוגדרו כגדלות, הוצתו בידי ערבים, מלבד השריפות הרבות הקטנות יותר, שהצריכו לא יותר מ-3 צוותי כיבוי. החוק הקיים מבדיל בין אירועים על רקע לאומני שבהם המדינה אמורה לשלם באמצעות קרן 'מס-רכוש' לאירועים אחרים שנגרמו בשל הצתות רשלניות או כתוצאה מנזקי הטבע. רשימת המקומות שבהם האירועים היו על רקע לאומני, טרם נסגרה סופית אך כבר עכשיו ניתן למנות את השריפות שהתרחשו בחבל בנימין, חיפה, זיכרון-יעקב ועוד, כמקומות שבהם השריפות התרחשו כתוצאה מהצתה בידי ערבים, ע"פ הודעת רשות המיסים.

האבסורד הוא שאדם שביטח את רכושו לא מקבל את כספי הביטוח כאשר המדינה מכריזה על אירוע כעל אירוע לאומני, ומכיוון שגובה הפיצוי המוענק במסגרת קרן מס-רכוש נמוכה מהפיצוי המתקבל באמצעות חברות הביטוח, ישנם אנשים רבים ש'הפסידו' מכך. כתוצאה מכך, נערכו דיונים בין אנשי משרד האוצר לחברות הביטוח, שבמהלכם סוכם שגם במקרה שבו הוכרז על אירוע שריפה על רקע לאומני, יינתן מלוא הפיצוי ע"י חברות הביטוח בהתאם לפוליסה.

עם זאת, ישנם יישובים רבים שבהם השריפות לא הוכרו כאירועים על רקע לאומני. כך למשל ביישוב בית-מאיר השוכן בהרי ירושלים שניזוק באופן משמעותי, הודיעה המשטרה כי לא מדובר בהצתה שביצעו ערבים, זאת על אף שהיא נגרמה כתוצאה מפצצת תאורה שהושלכה במהלך מרדף אחרי מחבלים שניסו להצית אש. משמעות הדבר היא, שבישוב בית מאיר, תושב שלא ביטח את ביתו, וביתו נשרף, נשאר חסר כל.

בטקסט המלווה את פרויקט גיוס-חרום של תושבי היישוב נווה צוף שבבנימין נכתב: "במידה ויתקבל פיצוי מטעם המדינה ויישאר כסף – התרומות יועברו במלואן למשפחות אחרות שביתם נשרף וזקוקות לסיוע". מסתבר א"כ שלמרות התחושה שהכול מסודר, מדובר על סידור חלקי בלבד, ויש מקום רב לעזרה ולתמיכה הדדית.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד