בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הפיגועים שבוצעו בחסות "תיירות מרפא"

עם זאת, רק כאשר ידוע על 'סיכון ביטחוני ממשי' נמנע האישור • כתבה שלישית ואחרונה

  • כלב אליהו
  • י"ז אדר תשע"ז - 20:20 15/03/2017
גודל: א א א

סיפורה של צעירה ערבייה מג'באליה פורסם לפני כעשור, אך מאז לא השתנה דבר. ופאא סמיר איברהים בס טופלה בבית הרפואה 'סורוקה' בבאר-שבע לאחר שקיבלה 'היתר כניסה' לצורך טיפול בכוויות. לאחר שהחלימה מכוויותיה, חברה הצעירה לארגוני הטרור ברצועת עזה ותכננה לבצע פיגוע בבית הרפואה במהלך כניסה 'למעקב'. היא נתפסה ב'מעבר ארז' כשהיא נושאת על גופה חגורת נפץ.

במסמך העמדה שפורסם על-ידי ארגון 'לביא' לא הסתפקו רק בסיפור מפורסם זה. בדו'"ח מפורטים הקטגוריות השונות של ניסיונות פיגוע בבתי הרפואה בארץ, בשל אותה 'תיירות מרפא'. הקטגוריות שהוגדרו בדו"ח שפורסם על-ידי שירות הביטחון הכללי הן: איתור וגיוס ערבים הזקוקים לטיפול רפואי, זיוף או השגה במרמה של אישורים רפואיים, ניצול היתרי הביקור של משפחות של ערבים המאושפזים בבתי הרפואה בארץ.

עוד בנושא:
דו"ח חדש חושף את הבעיות ב"תיירות מרפא"
ערבים מטופלים בישראל - על חשבונינו

את צהלות השמחה הנשמעות לא פעם מאת מטופלים ערבים ובני משפחותיהם בעת שמתרחש פיגוע המדווח בתקשורת נעזוב כרגע בצד, כמו גם את תחושות הפחד של מטופלים ישראליים השוהים ביחד עם המטופלים הערביים, ואת תחושות ההעדפה של מטופלים ערביים על-פני יהודיים ונתרכז בקטגוריות הסיכון הנוספות.

דוגמה להשגה במרמה של מסמכים רפואיים לשם ביצוע פיגוע התרחשה לפני כשנה. פעיל חמאס מג'באליה קיבל מסמך רפואי מזויף מרופא ברצועת עזה המעיד כי הוא נמצא ב'קריסת מערכות' עבור 7,000 ש"ח והוא הועבר לבית הרפואה 'אל מוקאסד' בירושלים. יום למחרת התברר כי פעיל החמאס ואחיו שנלווה אליו עזבו את בית הרפואה והגיעו אל אום אל-פחם כששניהם בריאים.

ככל הנראה, הסיכון הגבוה ביותר נעוץ בבני משפחותיהם של המטופלים הערביים. פרופ' רוטשטיין סיפר בעת כהונתו כמנכ"ל בית הרפואה 'שיבא' כי פעם אחת הגיע אחיו של חולה סרטן ערבי במטרה לתרום לו 'מח עצם'. בטרם החלה ההשתלה ולאחר שכבר התחיל תהליך הרס מערכת החיסון של החולה, נעצר האח על-ידי שירות הביטחון הכללי מכיוון שהוא טיווח את בית הרפואה כמטרה לפיגועים.

ועם זאת, נכתב בדו"ח של ארגון 'לביא', כי על אף שמתנהלת בדיקה קפדנית לפני מתן היתרי הכניסה לערביי רצועת עזה, כ-80% מבקשות הכניסה נענות בחיוב. רק במקרים שקיים בהם "חומר ביטחוני כבד-משקל, עדכני בטיבו, המצביע על קיומו של סיכון ממשי הנשקף מפני העותר לביטחון המדינה ושלום הציבור" מסורבות הבקשות. במקרים שבו קיים 'סיכון מסוים' ולא 'סיכון ממשי' הבקשה בדרך כלל מאושרת.

במקרים שבהם הבקשה סורבה, נכנס לתמונה ארגון 'רופאים לזכויות אדם' שבדו"ח שפרסם בעצמו נכתב "חלק מהמקרים הללו (הנדחים כ.א) מגיעים לפתחו של ארגון רופאים לזכויות אדם – רל"א, אשר מאתגר את החלטותיהן של הרשויות הישראליות, ופועל מולן כדי שינפיקו היתרי מעבר לפונים, למרות הסירוב הראשוני".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 20 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד