בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חשודים בהצתת בית של ערבי שוחררו

הותר לפרסום כי שני צעירים יהודים שהו בחקירות שב"כ קשות במשך 11 יום בחשד להצתת בית ערבי אך שוחררו מאחר ולא נמצאו ראיות נגדם. ארגון חוננו: "שוב ההר הוליד עכבר"

  • כ"ו ניסן תשע"ה - 15:19 15/04/2015
גודל: א א א
הבית שהוצת בהר חברון
הבית שהוצת בהר חברון

חודש לאחר שנעצרו הותר השבוע לפרסום כי שני צעירים יהודים שהו בחקירות שב"כ ממושכות בחשד להצתת בית של ערבים בהר חברון, אך שוחררו מאחר ולא נמצאה כל ראיה הקושרת אותם למעשה, כך מדווח ארגון חוננו.

השניים, תושבי קרית ארבע והשומרון כבני 20 נעצרו בידי אנשי המחלקה היהודית בשב"כ ועם מעצרם הוצא צו איסור פרסום גורף על הפרשה שאסר אף לפרסם את דבר מעצרם. הם שהו בשני מתקני שב"כ במשך 11 ימים. במשך תשעה ימים אף נאסר עליהם לפגוש את עורכי דינם מארגון חוננו בשל צו מיוחד של מניעת מפגש שהוציאו חוקרי השב"כ. לאחר ששוחררו נמסרו להם צווי הרחקה מנהליים ללא משפט, מיהודה ושומרון למשך שנה ולאחד מהם גם מירושלים לחצי שנה.

צפו בסרטון שפורסם ברשת, בו העצורים בחשד להצתה בכפר עקרבא מדברים:

העצורים הכחישו את המיוחס להם ושמרו לאורך כל החקירות על שתיקה. בארגון חוננו אומרים כי השניים תיארו חקירות קשות שכללו הטחת עלבונות, איומים וצעקות. החקירות נערכו במשך שעות ארוכות ולעיתים אף במשך 16 שעות רצופות. אחד העצורים אף נחקר בשבת. העצורים ישבו במשך החקירות כשהם אזוקים לכסא קטן המקובע לרצפה. לדבריהם לא הוטחה בהם כל ראיה הקושרת אותם למקרה.

"שיטה פסולה שראוי שתפסק לאלתר". עו"ד יוסי ליןעו"ד יוסי לין שייצג את השניים מטעם ארגון חוננו מסר בתגובה להסרת צו איסור הפרסום כי "השיטה של העלמת חשודים מעיני הציבור, מניעת מפגש עם עו"ד וניסיון לשבור את רוחם כדי לגרום להם להודות גם כשאין ראיות כלל, היא שיטה פסולה שראוי שתיפסק לאלתר. שוב התברר כי ישנם עצורים בתנאים בהם נשללים מהם כל זכויות היסוד, כאשר מתברר כי היה מדובר במעצר שווא והחשודים שוחררו, אך אין מי שיפצה אותם על הנזק שנגרם להם".

| צווי איסור מפגש לפעילים קטינים - דבר שבשגרה

בארגון חוננו מדווחים כי הוצאת צווי איסור פרסום גורפים על מעצר חשודים ב"תג מחיר" הפכה לתופעה של ממש. לדבריהם הצווים נועדו למנוע את המבוכה הקבועה של המשטרה והשב"כ בשחרור עצורי "תג מחיר" שנעצרו בקול רעש גדול, לאחר שלא נמצאו ראיות נגדם.

ב"חוננו" מזכירים אירוע נוסף שגם הוא הותר לפרסום לאחרונה וטרם דווח בשל צו איסור הפרסום שהוטל עליו במשך חודשיים. שבעה נערים נעצרו בחשד לשני אירועי "תג מחיר" בכפר עקרבא בשומרון, אחד מהם בוצע בלילה שלאחר מציאת גופות שלושת הנערים בגוש עציון.

ארבעה מהנערים שהו בחקירות שב"כ ועל שניים מהם, קטינים בני 16 נאסר לפגוש עורך דין. העצורים הולבשו במדי אסיר-בטחוני חומים כאשר אחד העצורים, בן 14 בלבד, נאלץ ללבוש בגדים הגדולים עליו במספר מידות, דבר שזעזע את עו"ד חי הבר, סנגורו מטעם ארגון חוננו. "הנער לא נחקר ולא נשאל אף שאלה על התיק. רק הטיחו בו עלבונות, דיברו עליו בערבית, אמרו לו שההורים שלו שונאים אותו ובאחת הפעמים אף סטרו לו על פניו", מספר עו"ד הבר. "אני בטוח שבמצב כזה נער בן 14 יכול גם להודות במה שרק יגידו לו ולספר איזה סיפור שהשב"כ ירצה".

יש לציין כי במקרה המדובר הוארך צו איסור הפרסום בחודש נוסף גם לאחר שכל העצורים שוחררו ממעצר ללא כתב אישום וללא שהושגו ראיות נגדם. גם נגד הנערים הללו הוציא אלוף הפיקוד הקודם ניצן אלון צווי הרחקה מנהליים לאחר שלא הוכח קשר בינם לבין המעשים.

"המשטרה והשב"כ הובכו פעם אחר פעם". עו"ד חי הבר"המשטרה והשב"כ הובכו פעם אחר פעם מכך שמבוצעים מעצרים של חשודים ב"תג מחיר" בקול רעש גדול ובסופו של דבר ההר הוליד עכבר ומתברר כי אין ראיות נגדם", אומרים בארגון חוננו המלווה גם היום מספר עצורים הנתונים לאיסור מפגש עם עו"ד בשתי פרשיות שונות. "הוצאת צו איסור הפרסום פותרת למערכת את הבעיה. כך הציבור כלל לא מודע למעצר חשודים, שחלקם קטינים בני 14 בלבד, בידי השב"כ בתנאים קשים וללא שניתן להם לפגוש עו"ד, וכמובן שגם אינם מודעים לשחרורם ללא תנאי וללא שנמצאו ראיות נגדם".

בנוסף מבקרים בחוננו בצורה חריפה את השימוש הגורף בצווי איסור המפגש של העצורים עם עו"ד. "בעבר היה מדובר בצעד ששמור למחבלים המוגדרים כפצצות מתקתקות, אך כיום הדבר הפך לשגרה גם כאשר מדובר בקטינים יהודים החשודים בעבירות רכוש כנגד ערבים. לטעמינו המערכת איבדה את הכיוון המוסרי ואינה מבדילה בין אוהב לאויב. להתייחס לנער יהודי בן 14 כאילו היה אחרון המחבלים? מהיכן זה מגיע?".

הכתבה באדיבות יח"צ

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד