בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"יורקים לבאר שממנה שותים"

כבכל שנה, סטודנטים ערבים ברחבי הארץ מקיימים טקסים לרגל "יום הנכבה". מולם עומדים סטודנטים יהודים שמבקשים למחות על פסטיבל האבסורד

  • ז' אייר תשע"ו - 22:00 15/05/2016
גודל: א א א
אוניברסיטת חיפה (ויקיפדיה)
אוניברסיטת חיפה (ויקיפדיה)

(צפו בד"ר מיכאל בן ארי בהפגנה היום מול טקס 'הנכבא' באוניברסיטת תל אביב)

המתיחות הקבועה בין יהודים לערבים שנפגשים מדי יום במקומות העבודה והלימודים מגיעה בימים אלה לרמות אחרות. בכעשרים השנים האחרונות, בתאריך ה-15 לחודש מאי, מציינים הערבים בישראל את מה שהם מכנים "הנכבא", בתרגום חופשי - האסון, השואה, כשהכוונה היא לתוצאות מלחמת השחרור בצד הערבי. כך נוצר מצב שבימים שיהודים חוגגים את הקמת מדינתם, חבריהם הערבים באוניברסיטה או בעבודה מציינים את אותם אירועים היסטוריים בדיוק כאסון.

האוניברסיטאות ברחבי הארץ מהווים כר פורה לפעילות של ארגונים ערבים וארגוני שמאל קיצוני. כבר כמה וכמה שנים שהתמונות חוזרות על עצמן. סטודנטים ערבים ותומכיהם מהשמאל הקיצוני מקיימים טקסים פומביים עם אלמנטים של אבל ושכול. מולם החלו במשך השנים להפגין סטודנטים מהצד השני של המפה, חברי תנועת 'אם תרצו' ועוד רבים.

היום (א') למשל, התקיימה באוניברסיטת תל אביב הפגנה של סטודנטים חברי תנועת 'אם תרצו' לצד פעילי תנועת 'עוצמה יהודית' שמחו על הטקס לציון ה"נכבא".

מחר יתקיים טקס דומה באוניברסיטת חיפה. סטודנטים ימניים, חברי תא 'ליכוד' ותא 'ישראל ביתנו' באוניברסיטה יפגינו מול סטודנטים ערבים שיקיימו טקס "נכבא". דניאל סיגלוב, ראש תא 'הליכוד' באוניברסיטת חיפה סיפר לקול היהודי שהסטודנטים הערבים יקרינו באירוע שלהם סרט על ערבים שנהרגו בקרבות מול לוחמי צה"ל במלחמת השחרור. חבר הכנסת ד"ר יוּסף ג'בארין מהרשימה הערבית המשותפת ינאן בטקס לצד דוברים נוספים.

"הייתה ישיבה של ראשי תאים לפני עשרה ימים ושם העלתי את הנושא הזה שיום ה'נכבא' מתקרב וצריך לראות אם האוניברסיטה מתכננת לאשר איזשהו אירוע לערבים", מספר סיגלוב. "הדיקן אמר שהוא מתכוון לאשר את הבקשה של הערבים לקיים את הטקס".

שאלנו את סיגלוב עד כמה המתיחות סביב אירועי ה"נכבא" מלמדת על מתיחות בין יהודים לערבים באוניברסיטה במהלך השנה כולה. "ראה, בשנים קודמות היו מתיחויות, בין אם זה דקה דומיה שהם עמדו לזכר מחבל ובין אם זה דברים אחרים. השנה פחות או יותר היה שקט תעשייתי, אני לא יודע להגיד לך מחר מה יהיה ואיך זה ישפיע. כשפתחנו את האירוע בפייסבוק ראינו הרבה תגובות של ערבים כמו למשל שצריך להחזיר אותנו לגרמניה ודברים מהסוג הזה".

"ערבים שלא שותפים לנושא הזה ואין להם דעה פוליטית זה לא פוגע ביחסים. היחסים נפגעים בין אלו שמביעים את דעתם בצורה כזאת לביננו. לדעתי מדובר ברוב הערבים, כי רוב הערבים שבאים לאוניברסיטה חיפה מגיעים מהכפרים בצפון והכפרים מהצפון הנטייה שלהם לקיצוניות היא יותר גדולה. ערבים שנמצאים באזור של חיפה הם פחות בעלי דעה פוליטית אבל הם לא הרוב, וגם אם הם היו הרוב הם לא היו משמיעים את הקול שלהם כי הם מפחדים. המתונים מפחדים להשמיע את הקול שלהם".

למה חשוב לכם להפגין? אולי זה לגיטימי שאנשים יביעו את הרגשות שלהם ביחס לאירועים היסטוריים שונים מנקודת המבט שלהם?

"אותי למדו שאתה לא יורק לבאר שממנה אתה שותה. הם מקבלים הכל מהמדינה ומהאקדמיה, בין אם זה מלגות, בין אם זה עבודה, להרוויח כסף, והם יורקים לבאר הזו, בפרצוף של המדינה".

"חוץ מזה, כל הסיפור של ה'נכבא' התחיל ב-98', לפני כן אף אחד לא חשב לדבר עליה. זה איזה שהוא משהו שהם מנסים להפיץ ב-20 שנה האחרונות. ללכת נגד המדינה אני חושב שזה לא מתאים, במיוחד בתחומי האקדמיה".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד