בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ערבים מטופלים בישראל - על חשבונינו

בניגוד למצופה, אזרחי ישראל נאלצים לשאת בנטל הכלכלי • כתבה שנייה בסדרה

  • כלב אליהו
  • ט"ז אדר תשע"ז - 20:20 14/03/2017
גודל: א א א
ערבים מטופלים בישראל (דובר צהל)
ערבים מטופלים בישראל (דובר צהל)

מערכת הבריאות במדינת ישראל היא מערכת בריאות ציבורית הנשענת על כספי משלם המיסים בסופו של דבר. תיירי מרפא המגיעים מרחבי העולם לטיפול רפואי בישראל משלמים סכומים גבוהים על הטיפול הרפואי, וזהו למעשה הטיעון המרכזי של תומכי תיירות המרפא: ניצול משאבי הרפואה הישראלית עבור אזרחים זרים הוא משתלם מכיוון שההכנסות מאפשרות לפתח את הרפואה בארץ.

ואולם, בכל הנוגע לתיירות המרפא של ערביי יש"ע, המצב הוא הפוך. ישנן שתי סיבות לכך: האחת, התעריף של תיירי המרפא מיש"ע נמוך מתיירי חו"ל והוא זהה למעשה לתעריף שמשלם אזרח ישראלי. בנוסף, הגורם המשלם הוא לא התייר עצמו, אלא מוסדות הבריאות הערביים והם נוהגים לשלם כעשירית מהסכום המחויב, בלבד. שתי הסיבות הללו גורמות לכך שתיירי המרפא הללו אינם רווחיים עבור מערכת הבריאות, ואף גורמים לה להפסד המגולגל לפתחו של משלם המיסים הישראלי.

עוד בנושא:
ערבים מטופלים בישראל - על חשבונינו

הסיבה הראשונה שהוזכרה פה, נובעת בין היתר מפעילותו של ארגון 'רופאים למען זכויות אדם'. ארגון זה סייע בידי הערבים להשיג 'תעריף זול' במשא-ומתן שהתנהל מול בתי החולים בארץ. התעריף שהושג מנע למעשה כל אפשרות להצדיק את מתן הטיפול הרפואי בפיתוחה של מערכת הבריאות בישראל.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית הרפואה 'הדסה' בהווה, ומנכ"ל בית הרפואה 'שיבא' בעת השתתפותו בוועדת גרמן הסביר בוועדה, כי התשלום בפועל שמגיע לבתי החולים מגיע לכדי עשירית מעלות הטיפול.

גם בתי הרפואה של קופת-חולים 'כללית' מלינים על כך: רו"ח אלי כהן, ראש חטיבת הכספים בקופה, הבהיר כי לא יעלה על הדעת ניצול של החוק במדינת ישראל באופן "שמוסדות רפואיים-ציבוריים המעניקים שירות לתושבים-זרים בלי לקבל תשלום עבורם, על חשבון משלם המיסים הישראלי בכלל, ומבוטחי 'הכללית' בפרט. בולטת הבעיה ביתר שאת בנושא היולדות הערביות, הן המדינה והן הרשות מסרבות לממן חובות אלו, שמתגלגלים לכתפי מבוטחי הכללית".

אולי שאלתם את עצמכם כיצד מתחמקים כל-כך מהר מתשלום? התשובה לכך קצת מורכבת. בשונה מתייר מרפא המגיע מארץ רחוקה, ומשלם על הטיפול הרפואי שהוא קיבל בארץ במזומן, הרי שתיירי המרפא הערביים אינם משלמים על כך בעצמם אלא באמצעות הרשות.

לפיכך, הודגש על-ידי משרד הבריאות ומתאם פעולות הממשלה, שכל הגעה של חולה ערבי לבית רפואה בארץ דרושה אישור מראש. במידה והתייר לא אושר, הרי שבית הרפואה יישא בכל הוצאות הטיפול הרפואי בו, או שינסה לגבות מ'התייר' את מלוא המחיר עבור הטיפול הרפואי.

אך גם במקרה של תיירי מרפא שדבר הגעתם לטיפול רפואי בארץ אושרה, לא מקבל בית הרפואה הישראלי את מלוא הסכום. משרד הבריאות הערבי נוקט בגישה של 'התחייבות מוגבלת'. קרי, ישנה וועדה הקובעת האם חולה ערבי זכאי לטיפול רפואי בארץ, ובמידה וכן, את אחוז ההשתתפות שהם ישלמו עבורו, כך שגם אם ישנו אישור, לא יקבל בית החולים את מלוא הסכום. והיתרה? היא תיפול על כתפי הישראלים כדברי פרופ' רוטשטיין "המניע היחיד שלנו בטיפול בהם הוא המניע האנושי".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


6 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד