בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

דיון סוער על שקיפות העמותות

סמוטריץ' הטיח בגלאון: "הדמוקרטיה לא שייכת לאבא שלכם"

  • י"ח אייר תשע"ו - 08:21 26/05/2016
גודל: א א א
בצלאל סמוטריץ' (יהודה פרל) (צילום: יהודה פרל)
בצלאל סמוטריץ' (יהודה פרל) (צילום: יהודה פרל)

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת החלה לדון אתמול (ד') בהצעות חוק להגברת השקיפות. הצעת חוק ממשלתית, הצעת חוק פרטית של ח"כ רוברט אילטוב וכן הצעת חוק פרטית של ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

הצעת החוק הממשלתית מבקשת להגביר את השקיפות רק של עמותות וחברות לתועלת הציבור שעיקר מימונן מתרומות שקיבלו מישויות מדיניות זרות. מוצע להטיל עליהן ועל נציגיהן חובות גילוי מוגברות. בחינת "עיקר המימון" נעשית בשנת הכספים האחרונה שלגביה נדרשת העמותה להגיש דוח כספי או בשנת הכספים הקודמת לה.

עפ"י הצעת החוק, עמותות וחברות יצטרכו לציין את דבר היותן "נתמך שעיקר מימונו מתרומות מישויות מדיניות זרות" בפרסום לציבור לרבות באינטרנט, בפנייה בכתב לעובד או לנבחר ציבור, דו"ח שהן עורכות ומפיצות לציבור. יתירה מזאת, בפנייה של נציג החברה לעובד ונבחר ציבור ובדו"ח המופץ לציבור, יציינו גם את שמות הישויות המדיניות הזרות שמהן קיבלו את התרומות שהופכות אותן לנתמך שעיקר ממימונו מישות מדינית זרה.

יצוין, כי הכנסת הקודמת חוקקה חוק אשר קובע חובות שונות של דיווח ושקיפות. הכוונה לחוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה. כ"כ גם חוק העמותות שמעיל חובות דיווח שונות.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר בפתיחת הדיון "אני לא שש לחוקק את החוק. אולם, ההכרח לא יגונה. מאחר וקיימת התערבות של ממשלות זרות בדיונים ובמהלכים פנימיים של מדינת ישראל באמצעות העברת כספים. יש שהיו אוסרים כניסת כספים לחלוטין, אולם ההצעות לא הלכו לקצה, אלא אפשרו את התרומות. אולם נדרשת שקיפות לפחות שנדע את מי הם מייצגים ומי התומכים בהם".

יוזם הצעת החוק ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר "יש הבדל תהומי בין תמיכה של ישות מדינית זרה, לתרומה פרטית. תרומה של איש פרטי, באה ממטרה לעשות טוב. אף שלצערי יש תורמים פרטיים שתורמים למען הקמת מדינה פלסטינית. אולם למדינות, יש אינטרסים אותם הם מבקשים לקדם". ח"כ זהבה גלאון ממרץ שאלה את סמוטריץ' "האם לארווין מוסקוביץ' ולשלדון אדלסון אין אינטרסים?". סמוטריץ' השיב לגלאון "אין לי בעיה עם תרומות של ארווין מוסקוביץ' לעיר דוד, אנו מנציחים את זה בשלטים". סמוטריץ' הוסיף ואמר "למדינות אין רצון לעשות טוב, אלא לקדם אינטרסים. לא לגיטימי שמדינה מקדמת את האינטרסים שלה באמצעות כסף. למדינות יש דרכים לגיטימיות דיפלומטיות באמצעות משרד החוץ או האו"ם לקדם אינטרסים".

גלאון הטיחה בסמוטריץ' "אתה חצוף ובריון במתק שפתיים! אתה עוטף את החוצפה שלך במתק שפתיים ובצלופן ורדרד. אתה זועק את זעקת הגוזל הנגזל". סמוטריץ' השיב לגלאון "אני חצוף כי אני מעז לחשוב שמה שאני טוען הוא דמוקרטי. הדמוקרטיה לא שייכת לאבא שלכם. עם כל הכבוד, אתם מנכסים לעצמכם הגמוניה מהי דמוקרטיה". אמר סמוטריץ'.

יוזם הצעת החוק הפרטית השנייה ח"כ רוברט אילטוב אמר "בארה"ב יש חוק דומה כבר משנת 1938. הצעת החוק שלי קובעת כי תחול שקיפות על כל תרומה שתתקבל מישות זרה, והגילוי יהיה ע"י רשם מיוחד. כ"כ הצעתי שהתרומות הללו יחויבו בתשלום מיסים. אולם הסכמתי לנוסח הממשלתי המרוכך יותר". ח"כ זהבה גלאון השיבה לח"כ אילטוב "זה לא דומה לחוק האמריקאי אלא לחוקי פוטין. סוכן זר עומד לשבת במשרד הביטחון".

היועצת המשפטית של הוועדה אמרה "הגברת חובת השקיפות, כוללת אלמנטים שאינם רק שקיפות, בוודאי כשהחוק יחול רק על עמותות מסוימות. הציבור יכול לדעת בקלות אלו מדינות תורמות, לאלו ארגונים ולאלו מטרות. אין הכרח שבהגברת חובת הדיווח, תהיה תוספת שקיפות, אלא יש בה השפלה".

ח"כ בני בגין אמר כי לאחרונה פורסם שהממשל האמריקאי עשה שימוש בעמותות לצורך הסטת דעת הקהל לטובת ההסכם עם אירן. כ"כ ערב הבחירות האחרונות פעלה עמותה בשם 15V. "שוו בנפשכם שדרכה של העמותה הייתה צולחת, וזו הייתה מקטינה את הרוב בכנסת במנדט אחד בלבד, התמונה הפוליטית היום הייתה שונה". יחד עם זאת, בגין סבור כי ראוי להחיל את חובת הגילוי גם על תרומות פרטיות. בגין התנגד לסנקציה הפלילית שבהצעת החוק.

בתום הדיון הודיע יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי כי הדיון ימשך בשבוע הבא.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד