בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

החלת ריבונות: "חסרה רק חשיבה נכונה"

בכינוס שיתקיים בשבוע הבא, ינסו פעילי תנועת 'דרך חיים' להציג קריאת כיוון בנוגע לטיפול ב"שטחים הכבושים". חינוך, "חפים מפשע" והחלת ריבונות

  • כ"ח אלול תשע"ד - 21:22 23/09/2014
גודל: א א א
כינוס דרך חיים הקודם (הקול היהודי)
כינוס דרך חיים הקודם (הקול היהודי)

בתנועת 'דרך חיים', הפועלת למימוש חיים ציבוריים על פי התורה, מסכמים שנה בכנס פעילים, שבמרכזו מושב שיוקדש לסוגיית הטיפול ברצועת עזה ממספר היבטים.

הכנס, שיערך ביום שני ה' תשרי בכפר חב"ד, ומיועד ל"פעילים ולכאלו שרצוים להיות פעילים", יורכב משלושה חלקים. "החלק הראשון יהיה סקירה של הפעילות שנעשתה עד עכשיו בתנועה. התנועה גדלה בתקופה של קצת פחות משנה מ-800 אנשים ל-1,800 אנשים", אומר עו"ד אורי ציפורי, חבר הנהלת התנועה. "זה גידול יפה שמגיע בעקבות הרבה פעילויות שנעשו בכל מיני תחומים. תהיה סקירה של הפעילות ולאחריה יהיה שיח משותף, וידונו מה רוצים לעשות בשנה הבאה וכיצד רוצים להתפתח". בהמשך יערך החלק המרכזי של הכינוס בעניין רצועת עזה ומה שמכונה "השטחים הכבושים", והחלק השלישי הוא שיעור של ראש התנועה הרב גינזבורג.

ערכות הסברה של תנועת 'דרך חיים' (דרך חיים)

סיפוח שטחים והחלת ריבונות

"אחרי מבצע 'צוק איתן' כולם ראו שאין לנו בעיה של אמצעים, אלא רק בעיה של חשיבה. איך מתמודדים עם עזה, כדוגמא, או מה עושים עם שטחי יהודה ושומרון. מה שמכונה בטעות 'השטחים הכבושים'", מסביר ציפורי את הרקע לכנס. "הרב גינזבורג הדגיש, במיוחד בתקופה האחרונה, מאז חטיפת הנערים, את הנושא של החלת הריבונות על כל שטחי ארץ ישראל, והחלטנו שאנחנו רוצים לגעת בסוגיא הזאת ולנסות להעמיד פתרון אמיתי למצב".

"כשאומרים החלת ריבונות, יש לזה כמה זוויות ובכינוס ניגע בחלק מהם", הוא אומר. "בתחילה תהיה סקירה של איתיאל גלעדי, חבר וועדת ההקמה של התנועה, בקווים כלליים, מה הכוונה כשהרב גינזבורג אומר 'החלת ריבונות', מה הם השלבים וכיצד יראה כל שלב. אחרי זה תהיה סקירה של עו"ד איציק קובי מהתא המשפטי של התנועה, אשר יסביר מה המשפט הבינלאומי מאפשר בסיפוח והחלת ריבונות. האם אפשר לעשות סיפוח ואם כן באיזה תנאים? ואחרי זה מה אפשר לעשות עם האוכלוסיה מבחינת אזרחות ושאלות נוספות שצריך להתייחס אליהם".

פעילות דרך חיים בזמן 'צוק איתן' (דרך חיים)

"לדבר עם המציאות בשפה שהיא מבינה"

ציפורי מדגיש כי העיסוק במשפט הבין לאומי נועד לצרכי הסברת חוץ בלבד, ולא מתוך צורך לקבל את הסכמת העולם. "אותנו זה לא מעסיק כל כך מה חושבים על זה אומות העולם. צריכים לעשות אז עושים. אבל כדי שנוכל לדבר עם המציאות בשפה שהיא יודעת לדבר, כדאי להראות שבנושא הזה יש פתרון גם במשפט הבינלאומי".

בהמשך הכנס יסקור הרב יוסי אליצור, ממחברי הספר 'תורת המלך', הדן בהלכות מלחמה, כיצד יש להתייחס לחלקי האוכלוסייה הערבית בעזה שאינה נלחמים בפועל. "כשרוצים להחיל ריבונות זה אומר לכבוש את עזה מחדש, וממילא עולה השאלה הזאת", אומר ציפורי.

"לאחר מכן ידבר הרב ישראל אריאל מיצהר על סוגיית לקיחת האחריות והחינוך שצריך להעניק לאוכלוסייה שתסופח, דבר שהרב גינזבורג הדגיש לא אחת".

"הנושאים בכנס אומנם לא מכסים את כל הסוגייה, אבל אלו כמה נקודות למחשבה. להראות שאם רוצים יש פתרונות לסוגיא, ואלו פתרונות שאינם תלושים מהמציאות. גם מבחינת המשפט, וגם להסביר שהדבר מוסרי, ולא כמו שמתייחסים לזה כיום בחלקים רחבים מהציבור, וגם הצעה ראויה לשמה בנוגע להתייחסות לאוכלוסיה האזרחית לאחר החלת הריבונות".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד