בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הכלת ה'נכבה' ו'השילוש' הנוצרי לקראת יום הסובלנות...

חשבתם שלציין את ה'נכבה' זה רע? חשבו שוב... • המורים בישראל לומדים איך לפתח אצל התלמידים את היכולת להכיל את "הנרטיב הקולקטיבי של הצד השני"

  • אורי קירשנבום
  • כ' חשון תשע"ז - 20:00 21/11/2016
גודל: א א א
שר החינוך נפתלי בנט (יחצ)
שר החינוך נפתלי בנט (יחצ)

לקראת יום הסובלנות הבינלאומי שחל בשבוע שעבר (16 בנובמבר למניינם) קבלו מורות ומורים בבתי ספר רבים חוברת הדרכה: "חינוך לחיים משותפים - איך עושים את זה?".

החוברת, כשמה כן היא, נועדה להקנות לצוותים חינוכיים במסגרות החינוך השונות כלים להקניית ערכים של "דו-קיום", בדגש על יחסי יהודים-ערבים במדינת ישראל.

על הכנת החוברת עמלו אנשי "פורום הארגונים למען חינוך לחיים משותפים" המורכב מארגונים רבים אשר ברובם ממומנים על ידי הקרן לישראל חדשה. הפורום זוכה לשיתוף פעולה נרחב עם 'המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים' של משדר החינוך. על הצד המקצועי מונתה חברת "מט"ח" אשר אמונה על כתיבת חלק ניכר מתכני הלימוד המואשרים על ידי משרד החינוך עבור תלמידי בתי הספר.

הכותבים מסבירים בדברי המבוא את הקשיים הקיימים היום בחברה הישראלית בנושא זה: "אלו (יהודים וערבים. א.ק.) חיים לעיתים זה לצד זה ולעיתים ביחד, לעיתים בידידות אך לעיתים גם בניכור וחשדנות. התפרצויות אלימות הן חלק מן הקונפליקט, והקרבנות הנופלים בשני הצדדים מחזקים את העוינות ההדדית. ההיסטוריה של הקמת המדינה ונקודות המבט השונות ביחס לאירועים, העדר שוויון אזרחי ומצב בו כל צד בטוח שהצד השני הוא התוקפן ואילו הצד שלהם המותקף והקורבן, מקשים על חינוך לחיים משותפים. במצבים אלו, אנשים נעים בין הצורך היומיומי לקיים מפגש בין-אישי ו'להסתדר' עם האחר, לבין הדרישה לנאמנות לקולקטיב הלאומי ולרצון לשרטט גבולות של הפרדה ושוני".

כך ינסו מחברי החוברת לסייע למורה ולמדריך בתנועת הנוער להכיל את ה"נרטיב של הצד השני" ביחס למדינה היהודית שקמה ב-48', הנרטיב אותו הערבים מכנים 'הנכבה'. הנה לשון ההמלצה של הוועדה הציבורית לחינוך לחיים משותפים משנת 2008 למניינם, אשר מאומצת על ידי כותבי החוברת: "הכרה בנרטיב הקולקטיבי של הצד השני במובן של מתן כבוד ולגיטימציה לנרטיב זה, ולאו דווקא של הסכמה עימו".

באופן לא מפתיע, הגופים המומלצים בחוברת לקיום פעילויות עבור תלמידי בתי הספר וחניכי תנועות הנוער בנושא הם אותם ארגונים הנתמכים על ידי הקרן לישראל חדשה: המרכז היהודי-ערבי לשלום בגבעת חביבה, קרן אברהם, האגודה לזכויות האזרח ועוד רבים.

המלצות נוספות המופיעות בחוברת הן למידה על מצוות ומנהגי הדתות האחרות, וביתר פירוט: תלמיד יהודי ילמד על צום הרמדאן של האיסלאם ועל אמונת "השילוש" הטמאה של הנוצרים כחלק מהצורך במתן כבוד ולגטימציה לכל אזרח. ויש גם המלצה מקורית בחלק הזה: להמציא חג משותף ליהודים וערבים במדינת ישראל בשביל להוסיף אהבה ואחווה בין העמים...

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "החוברת אינה קשורה למשרד, אינה חלק מתוכנית הלימודים ואינה מופצת על ידי המשרד".

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד