בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

המאבק על עמונה – כל מה שאתם צריכים לדעת

צפו בתיעודי הוידאו: אלימות, השמצות וסכסוכים פנימיים. כך הרסה מדינת ישראל ישוב עם 41 משפחות

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • ז' שבט תשע"ז - 08:01 03/02/2017
גודל: א א א

משימת צה"ל והמשטרה לגירוש תושבי עמונה הסתיימה אמש (חמישי) כאשר 41 המשפחות ולמעלה מ-1,000 התומכים והפעילים שהגיעו למחות, גורשו מהמקום.

במהלך משימת הגירוש שכונתה בידי המשטרה מבצע 'גן נעול' נפצעו כ-30 מתיישבים בידי כוחות המשטרה שהפעילו אלימות קשה והשתמשו באמצעים שונים, למעלה מ-40 נעצרו בעמונה ובאזור, מספר חיילים ושוטרים סרבו לפקודת הגירוש וכ-40 שוטרים נפצעו בדרגות פציעה שונות, כך על פי דובר המשטרה.

(אברהם שפירא)

האירועים החלו ביום שלישי לקראת שעות הצהרים, אז נתלו צווים בישוב המורים לתושבים כי עליהם לעזוב את בתיהם עד לשעות הערב. במקביל, שופטי בג"ץ דנו בעתירה שהגיש ארגון השמאל הקיצוני 'יש דין' וביקש להפיל את מתווה עמונה שנחתם בין המדינה לתושבים. עוד בטרם נתנו שופטי בג"ץ את החלטתם, החלו שוטרים רבים להתפרס באזור הישוב עמונה וצירי הגישה לישוב נחסמו.

בני נוער רבים החלו לזרום לישוב עמונה כאשר הם עוקפים את החסמים הרבים שהציבו השוטרים. בקול היהודי פורסם אז לראשונה כי חייל תושב השומרון שנתבקש להחליף שוטרי מג"ב לטובת הגירוש בעמונה, סירב פקודה. במקביל, נערכו הפגנות מחאה במקומות שונים. למחרת, יום רביעי

בשעות הבוקר, עלו מאות שוטרים לישוב והחלו בגירוש התושבים.

עם תחילת הגירוש ועליית הכוחות לישוב, הודיע אחד משוטרי המג"ב כי הוא מסרב לגרש את המתיישבים. עימותים פרצו בישוב עמונה, והפגנות מחאה הכוללות חסימות כבישים נערכו במוקדים שונים ברחבי הארץ, החל מהשרון וכלה בצפון הארץ.

| "השוטרים השתמשו בחפצי התושבים כבביזה"

כך פרצו השוטרים בית-בית וגירשו את התושבים והפעילים שהתבצרו במקום. על פי הדיווחים, הרחק מעדשות המצלמה, בתוך האוטובוס, הכו השוטרים בברוטאליות את המפגינים והמתיישבים. חלקם פונו לקבלת טיפול רפואי. גירוש התושבים נמשך לתוך הלילה, כאשר השוטרים מפעילים אלימות בבית משפחת שאג, בפינוי שנמשך לאורך רוב שעות הלילה. באותו הלילה דווח, כי שוטרים השתמשו בבתים ובחפצים של תושבים אשר כבר גורשו מבתיהם.

בשעות הבוקר של יום חמישי סיימו השוטרים לפנות את כל בתי התושבים בישוב ופנו לפרוץ לבית הכנסת בו התבצרו מאות פעילים. בין יתר הפעילויות שביצעה המשטרה לפני הפריצה למבנה, הוציאה דוברות המשטרה הודעות לתקשורת עם הסברים עד כמה אלימים הפעילים בתוך בית הכנסת, מה שנתן לשוטרים לגיטימציה להפעיל אלימות קשה.

| "השוטרים נהגו באלימות קשה"

תיעודים ועדויות שונים שהגיעו לקול היהודי ולמוקד המשפטי של ארגון חוננו, העלו כי המשטרה השתמשה באלימות קשה שכללה, התזת גז פלפל, שימוש באגרופים, בעיתות, חניקות, התזת מים באמצעות זרנוק, השלכת חפצים ועוד.

הפעילים שגורשו מבית הכנסת ניפצו את חלונות האוטובוס והצליחו להימלט. שוטרים פתחו במרדף אחריהם. היום הסתיים כאשר עמונה הייתה נקייה מתושבים יהודים ולמקום הגיעו מכולות בכדי לפנות את תכולת הבתים.

לאורך גירוש התושבים נערכו הפגנות מחאה רבות באוזר חיפה, נתב"ג, כפר ברוך, גוש עציון, חטמ"ר שומרון, צומת יצהר, צומת תפוח, צומת מורשה ומול ביתו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך.

| סמוטריץ' גינה – הרב פרנקל שתק

לאחר הגירוש, נשמעו גינויים רבים כל העת כנגד המתיישבים שפעלו במקום והתנגדו לגירוש. ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "נחצו קווים אדומים", יו"ר מטה מאבק עמונה אביחי בוארון אמר כי המתבצרים בבית הכנסת הם "שוליים קיצוניים" והשר גלעד ארדן קרא לפעילים בשמות גנאי כמו "חוליגנים" ועוד. רב הישוב הרב פרנק לעומת זאת, סרב לגנות את המתיישבים, על אף ההפצרות הרבות.

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד