בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

השופט ג'ובראן: "האם אני כגוי חייב מיתה"

אתמול דנו שופטי בג"ץ בעתירה שהגישו ארגונים רפורמים בדרישה להעמיד את מחברי הספר 'תורת המלך' לדין פלילי. השופט הערבי-נוצרי טען כי "הספר נותן תמונה לא נכונה על היהדות"

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • כ"ז ניסן תשע"ה - 14:19 16/04/2015
גודל: א א א
סאלים גובראן (הרשות השופטת) צילום: הרשות השופטת
סאלים גובראן (הרשות השופטת) צילום: הרשות השופטת

בעוד מחברי הספר עומדים בצד, דנו אתמול (רביעי) הרכב של שלושה שופטי בג"ץ בעתירה שהגישו מספר ארגונים רפורמים, בראשם עמותת י"ב בחשוון, נגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שלא להעמיד לדין את מחברי הספר תורת המלך, הרב יצחק שפירא והרב יוסף אליצור, וכן את מנותני ההסכמות, הרב יצחק גינזבורג והרב דב ליאור.

המדינה טענה ממספר סיבות, שאין להעמיד את מחברי הספר לדין, מכיוון שהספר לא עוסק ברמה האופרטיבית, מסתמך "על כתבי דת" כלשונם וכן החשש שהעמדתם לדין יעלה את נושא הספר לסדר היום ובכך יצברו כותביו תמיכה ציבורית. כמו כן טענה המדינה, הספר מחשיב את כל הגויים אותו דבר, ולא משנה בין ערבים לאחרים אלא אם כן הם אוייבים, בשל כך טענו, אין מדובר בגזענות. בנוסף, הספר מסביר כיצד על המדינה לפעול כנגד אויביה ולא כיצד הפרט צריך לנהוג.

כאמור, ארגוני השמאל טענו כי נפלה פגם בהחלטה ובשל כך התכנסו אתמול שלושה שופטי בג"ץ. השופט הערבי-נוצרי סלים ג'ובראן אמר במהלך הדיון "האם מה שכתוב בספר 'תורת המלך' חל עליי באופן אישי?", שאל. "האם אני כגוי חייב מיתה?". לדבריו "הספר נותן תמונה לא נכונה על הדת היהודית, חייבים להביא תמונה נכונה יותר".

לאחר שהשופטים שאלו האם יש בידי גורמי הבטחון אינדיקציות לכך שהספר השפיע באופן קונקרטי על חשודים לפגוע בערבים, ענה עו"ד סגל-אלעד מפרקליטות המדינה, כי "הסיבה שלא הוגש כתב אישום היא משום שאין בידי המדינה ראיות שיכולות לקשור בין הספר לבין ביצוע אירועים כאלה אלימים". עוד הוסיף, כי העותרים הציגו סרטון שפורסם בידי תנועת 'מתגייסים באמונה', בו נראה מועמד לגיוס כשהוא מחזיק בספר 'תורת המלך' ומצהיר כי לאחר גיוסו יפעל על פי הנאמר בספר. "אותו אדם לא התגייס", הגיב עו"ד סגל-אלעד, "מדבר כזה שמישהו מחזיק ב'תורת המלך', אין די ראיות לקשר בין אחד לשני".

"אנו מביעים תרעומת על הספר, שלא יהיו אי הבנות", אמרה בדיון נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור. "אני לא רוצה להשתמש במילים בוטות, אין לכם מחלוקת אתנו שאלו ספרים שלא צריכים לקרוא... עדיין, כשאני בודקת את זה, יכול להיות ספר שהוא לא ראוי שמשרד החינוך אוסר אותו, זה לא אומר שיש לו עדיין השפעה. מה התשתית הראייתית?".

לפני כשנתיים וחצי הודיעה הפרקליטות המדינה על החלטתה לסגור את התיקים הפליליים שנפתחו נגד מחברי הספר ונותני ההסכמות, בגין עבירות של הסתה לאלימות ולגזענות, בשל היעדר ראיות. הספר, עוסק בדיני מלחמה בין יהודים לגויים על פי ההלכה.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד