בע"ה ט"ו ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

התגלה קבר הצדיק רבי מרדכי מצ'רנוביל

במהלך בנייתו של כפר יהודי לפליטי המלחמה באוקרינה, נחשף קברו של הצדיק מצ'רנוביל

  • טוביה אריאל
  • ט"ז אלול תשע"ה - 15:42 31/08/2015
גודל: א א א
הרב אסרמן בבנית הכפר החדש (יחץ)
הרב אסרמן בבנית הכפר החדש (יחץ)

בעקבות המלחמה באוקרינה, החליטשליח חב"ד בקייבהרב משה אסמן, על הקמת כפר יהודי לפליטי המלחמה. בשיחה עם ערוץ 7 סיפר הרב אסמן, כי אמנם חלקמהפליטים היהודים עלו לישראל, אך חלק גדול מהם נשאר ברוסיה מסיבות שונות.

הרב אסמן מספר כי הקהילה היהודית ברוסיה הקימה מעין מחנה, בו מתגוררים מזה כשנה כמאה מהפליטים. פליטים נוספים מתגוררים בכפרים הסמוכים, אך הם אינם מתגוררים בעיר, מאחר ותושבי קייב אינם מעוניינים להשכיר להם בתים, כמו גם לנמלטים אחרים מאזור הקרבות.

במהלך הקמת הכפר, נחשף קיברו של הצדיק רבי מרדכי מצ'רנוביל הטמון במקום. "הדבר נודע לי במקרה" אומר הרב אסמן. "אחרי שקניתי את האדמה התברר לי שהצדיקקבור בפינה".הרב אסמן מספר כי בחסידות צ'רנוביל עורר הגילוי התרגשות רבה, וחסידיו וצאצאיו של הצדיק הודיעו כי יבואו לפקוד את קברו. לדברי הרב אסמן, "בשנתתקצ"ז עבר הצדיק במקום בדרכו לעיר קייב. הוא הרגיש שהוא הולך להסתלק לעולמו ואמר שהמקום יפה והוא רוצה למות כאן."

הרב אסמן סבור כי זכותו של הצדיק מצ'רנוביל עומדת להם בבניית המיזם. ביום שלישי הקרוב תושלם בנייתם של בית הספר, גן הילדים ועוד מספר מבנים מרכזיים בכפר. "בנינו בבנייה מהירה, ואף אחד לא יכול להאמין שבשדה שקנינו, יצמח כפר בתוך שלושה חודשים", אומר הרב אסמן בהתרגשות."היינו צריכים לקבל אישורים וגם אני בעצמי לא יודע איך זה קרה אבל זה קרה".

"כול יום אנחנו מוצאים בכפרים יהודים שברחו מהמלחמה. אנחנו מוציאים אותם אל הכפר שאנחנו מקימים, מוצאים להם מקומות עבודה בקייב, ומתכוונים להקים מקומות עבודה קטנים בכפר החדש עבורם. יש לנו אוטובוס שלוקח ילדים לבתי ספר ובקרוב נעשה גם קו אוטובוס למקומות עבודה".

הרב אסמן מספר כי במשך השנה שבה התגוררו היהודים בכפרים, שלחו הוא ואנשיו מזון כשר עבורם, ודאגו לשמירת האווירה יהודית. "הם חיים בשכירות בלי שיש להם כסף ובעזרה של ארגונים יהודים. אנשים בקייב חוששים להשכיר דירות למי שמגיע מאזור המלחמה".

על הקמתהמתחם הזמני שקיים היום סיפר הרב "לא הספקנו לשפץ שום דבר, היה לנו רק מחנה קיץ הרוס שהצלחנו להשיג עבור הפליטים היהודים, ופתאום הגיעו שלושה אוטובוסים שנשלחו על ידי הרב המקומי. הם הגיעו בלי כלום, בלי כסף או ציוד. הייתי צריך בתוך כמה ימים להקים להם מקום. את מי שאפשר היה לשלוח לארץ עם מסמכים שלחנו, אבל לא כולם כך. בינתיים הגיעו עוד ועוד חדשים".

גם בעניין קניית הקרקע עליה הוקם הישוב, מספר הרב על סייעתא דשמיא גדולה: "בהתחלה לא היה כסף בכלל אז נתתי מקדמות על סמך העתיד,וברוך ה' יהודים תורמים בעין יפה".

עוד הוא מספר כי "בעוד כחודש וחצי תושלם בניית בית הכנסת ושני מקוואות. בית הספר שהוקם במקום יפתח בסוכות, ובעתיד הרחוק יותר אנחנו מתכנניםלהקים מרכז הבראה בכפר. לא חשבתי שהפרויקט יצליח כל כך ויהיה ביקוש ענק כל כך, אבל ככל שאני בונה יותר אני רואה שאני בכיוון הנכון. הכסף מגיע מהקב"ה". חותם הרב אסמן.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד