בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

התגלתה קערת אבן מהתקופה החשמונאית

במסגרת חפירות ארכיאולוגיות בגן לאומי – סובב חומות ירושלים, נמצאה קערת אבן עם כתובת נדירה

  • כלב אליהו
  • כ"ח כסלו תשע"ז - 14:33 28/12/2016
גודל: א א א
ארכיאולוגיה (יחצ)
ארכיאולוגיה (יחצ)

בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו בגן לאומי – סובב חומות ירושלים, נמצאה לפני כשנה, שבר קערת אבן עם הכתובת 'הרקנוס' המתוארכת לפני כ-2,100 שנה. חשוב לציין, ששניים מראשי בית חשמונאי נשאו את השם 'הורקנוס', וגילוי הקערה מעורר את סקרנותם של החוקרים.

במשנה מוזכר פעמים רבות המונח 'כלי אדמה', ולדברי פרופ' אסתר אשל מאוניברסיטת בר-אילן, וד"ר דורון בן-עמי מרשות העתיקות, הקערה היא אחד הכלים המוקדמים ביותר שנמצאו העשויה קירטון (סוג של סלע הבנוי בעיקר מקלציט). העדפת השימוש בכלי אדמה בזמן המקדש נבעה בעיקר מכך שהם אינם מקבלים טומאה.

על זהותו של השם 'הרקנוס' שנמצא על הקערה, קשה לתת תשובה וודאית. השם הורקנוס היה נפוץ מאוד בתקופת בית-חשמונאי, כמו למשל, יוחנן הורקנוס שהיה נכדו של מתתיהו החשמונאי ושלט ביהודה. כמו כן, לא ברור אם השם שחרוט על הקערה מציין שם של אדם בעל חשיבות או שבאותו הזמן היה נהוג לכתוב את השם על הכלים.

מקום מציאת הקערה הוא בחניון גבעתי – מהגדולים באזורי החפירה שנפתחו עד עכשיו בירושלים. החפירות באתר זה מומנו על-ידי עמותת 'אל עיר דוד' והן הניבו עד כה ממצאים ארכיאולוגיים רבים מתקופות רבות. לדוגמא, לפני כשנה נחשפו בחניון שרידי 'החקרא היוונית (הסלאוקית)' – מבצר מפורסם שהקים אנטיוכוס הרביעי, במטרה לשלוט על ירושלים ולפקח על הפעילות במקדש. בסופו של דבר, המבצר הוכנע על-ידי החשמונאים ולא הרחק משרידי החקרא, התגלתה הקערה המדוברת.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 20 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד