בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חשש לניגוד עניינים במכרז לקצונה הבכירה בצה"ל

ארגון 'לביא זכויות האזרח' פנה למנכ"ל משרד הביטחון לבדוק ניגוד עניינים ואי עמידה בנהלי מכרז מצד מכון הרטמן והעומד בראש תכנית מחצבי"ם לחינוך הקצונה הבכירה בצה"ל

  • יח"צ
  • י"ט אב תשע"ו - 11:40 23/08/2016
גודל: א א א
ארכיון (דובר צהל)
ארכיון (דובר צהל)

האם התקשרות מכון הרטמן עם משרד הביטחון להפעלת תכנית לחינוך קציני צה"ל נגועה בניגוד עניינים וחריגה מתנאי המכרז?

בארגון לביא למינהל תקין וזכויות אזרח הגישו היום תלונה ל‏מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' מר אהוד (אודי) אדם, ובה דרשו לבדוק את הנושא ולנקוט בסנקציות ולנתק את ההתקשרות עם מכון הרטמן.

על פי התלונה שהוגשה בידי עו"ד אביחי בוארון, ישנו חשש חמור לניגוד עניינים של 'מוביל התכנית' במכרז ולחריגה מתנאי המכרז מצדו של מכון הרטמן שזכה בו במסגרת תכנית מחצבי"ם.

תכנית מחצבי"ם מעבירה סמינרים ממושכים לקצונה הבכירה בצה"ל בנושאי זהות וערכים. העומד בראשה מטעם מכון הרטמן הוא אל"מ יעקב קסטל.

בתלונה מפרט עו"ד בוארון את אי העמידה של מכון הרטמן בתנאי המכרז וכן חשש לניגוד עניינים שכן על פי פרסומים שונים, קסטל שימש בתקופה הרלוונטית יועץ לקצין חינוך ראשי האחראי על המכרז.

רוצה להישאר מעודכן? הכותרות החשובות מידי שבוע אצלך במייל!הירשם עכשיו!

ראשית מציינים בלביא כי דרגתו של יעקב קסטל איננה מתאימה לדרגתו של מוביל ההשתלמות בתכנית מחצבי"ם כפי הנדרש במכרז, ובנוסף עולה כי קסטל שימש בעת ובעונה גם כמרכז התכנית הזוכה במכרז וגם כיועץ אישי לקצין החינוך הראשי האחראי על המכרז.

"קצין חינוך ראשי הינו גורם משמעותי במיוחד במכרז זה של משרד הביטחון, והזוכים במכרז נדרשים לעבור את אישור מפקדת קצין חינוך ראשי בנושאים שונים. ממצאים אלו מביאים למסקנה שיועצו האישי של קצין חינוך ראשי זכה לשמש כמרכז התכנית לקצונה הבכירה במכרז שיוצא בפיקוחו של קצין חינוך ראשי. הדברים חמורים שבעתיים משום שכפי שהראינו לעיל מוביל תכנית זה איננו עומד בתנאי המכרז הדורשים שמוביל התכנית יהיה בדרגת תא"ל במיל. זוהי סיטואציה מובהקת של ניגוד עניינים, של קסטל, וגם ושל קצין חינוך ראשי שהינו הגורם המפקח על הזכייה במכרז ועל קיום הוראות המכרז במשך תקופת ההתקשרות", כתבו בלביא.

בנוסף טוענים בלביא כי "יעקב קסטל איננו בעל אישיות ממלכתית עקב שותפתו לכאורה בהפצת מסרים פרובוקטיביים ברשתות החברתיות בנושאים רגישים בחברה הישראלית". טענה זו מבססים בלביא על פרוטוקולים מישיבות בהן קסטל יחד עם נוספים פועלים כנגד השתלטות "גורמים חרדליים" על צה"ל וקוראים לבצע פרובוקציות ברשתות החברתיות לקידום מטרותיהם.

כמו כן עלה חשש כי מכון הרטמן לא דיווח למשרד הביטחון כראוי על קורות חייו של יעקב קסטל ועל היותו יועץ אישי לקצין חינוך ראשי. מצב דברים זה יתכןוהוביל לזכייתו של מכון הרטמן בתכנית שלא כדין.

בנוסף מציינים בלביא כי שותפותו של מכון הרטמן בתכנית 'גוונים' למפקדים בכירים בצה"ל נראית כמנוגדת לתנאי המכרז.

לאור זאת דורש עו"ד בוארון כי במידה וטענותיו ימצאו מוצדקות, יש להורות על השעייתו לאלתר של יעקב קסטל מתפקידו כמוביל תכנית מחצבי"ם במסגרת המכרז וכן להורות על הפסקת ההתקשרות עם מכון הרטמן, ועל נקיטת הסנקציות שברשות מנכ"ל משרד הביטחון כנגד מכון הרטמן לרבות פסילת אישור ספק משרד הביטחון.

בארגון לביא מסרו כי "מדובר במכרז ענק לחינוך אלפי קצינים בכירים לערכים ולזהות, מבדיקה שערכנו עולה חשש כבד לניגודי עניינים מהותיים ולחריגה בוטה מתנאי המכרז, אנו מקווים כי ראשי מערכת הביטחון ינקטו בצעדים המתבקשים ללא משוא פנים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מכון הרטמן מבצע את תכנית מחצבים לדרג הבכיר לאחר שזכה במכרז מטעם משרד הבטחון. מר יעקב קסטל מעולם לא שימש כמפקד השתלמות מחצבי"ם, אלא משמש כמנהל התכנית מטעם מכון הרטמן. תפקיד מפקד ההשתלמות אשר על פי המכרז ממלא תא"ל במיל', בוטל משיקולי עלות תועלת וכיום מפקדת על ההשתלמות מפקדת יחידת מחצבי"ם בסדיר. מר קסטל לא כיהן כיועצו האישי של קח"ר בכל שלוש שנות כהונתו. נסיון מכל סוג שהוא להשפיע על מכרזים חיצוניים הוא פסול בהחלט".

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד