בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"לא צריך שיחות הכנה על התבוללות"

יפה גיסר, יו"ר ארגון "בת עמי" מכירה את תופעת ההתבוללות בשירות, אך שוללת שיחה מקדימה עם הבנות בנושא. כדוגמה להתנדבות במוסד בו משרתים ערבים, מביאה גיסר דווקא את בית החולים בו נפלו לאחרונה 2 בנות שירות מ'בת עמי' לקשר עם ערבים.

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • ג' חשון תשע"ד - 14:29 07/10/2013
גודל: א א א
ארגון בת עמי
ארגון בת עמי

בשבוע שעבר פורסם בקול היהודיעלארבע בנות שירותשנפלו לקשרים עם ערבים בשבועות האחרונים. שלוש מהבנות התנדבו לשירות האזרחי במסגרת אגודת 'בת עמי', שבמסגרתה מתנדבות אלפי בנות לשירות אזרחי ברחבי הארץ. בכתבה העלו חלק מהבנות טענה כי לא קיבלו הכנה מתאימה שתעזור להם להתמודד עם סכנת ההתבוללות, הכנה, שאולי הייתה מונעת את הנפילה לקשר המסוכן.

פנינו ליו"ר ארגון "בת עמי", יפה גיסר, לבדוק אם היא מודעת לתופעה, ולשאול כיצד מכינים ב'בת עמי' את הבנות לקראת ההתמודדות במקום ההתנדבות.

"בדרך כלל מדובר בבנות שמוגדרות מראש בסיכון", מסתייגת גיסר אך מאשרת את קיומם של המקרים. "הבנות האלה שקורץ להם אירועים כאלה, מזמנות ומזמינות את האירועים האלה מחוץ לשירות הלאומי, אחרי השירות הלאומי ולעיתים נדירות גם בשירות הלאומי עצמו", מטילה גיסר אחריות רבה על הבנות.

"בודאי שגם לנו יש אחריות", מודה גיסר, "אבל אחריות כמו לכל הגורמים שהיו קודם. להגיד שזה קורה בשירות הלאומי? כן. להגיד שזה קורה כי השירות הלאומי מאפשר לזה לקרות? זה הבל בעיני".

לדברי גיסר, מרבית האירועים אינם קורים במסגרת השירות הלאומי.

ובכל זאת, בשלושה מהמקרים האחרונים מדובר בבנות שהכירו ערבים שעבדו יחד איתם במסגרת השירות.

"לא ידוע לי על האירועים האלה ועד שלא ידוע לי עליהם, בעיני הם לא קיימים ואיני יכולה להתייחס אליהם", אומרת גיסר.

"להגיד לך שלא קורה אחת לתקופה קשר שאנחנו חושבים שהוא גרוע, ואנחנו עושים הכל כדי להפסיק אותו, ומנתקים אותו, לא אגיד, אבל שזה משהו שמאפיין את השירות הלאומי? ממש לא".

"אני יכולה לתת לך עכשיו שעה שיחה על הפרויקטים היחודיים שיש לנו להצלת בנות מכל המגזרים" אומרת גיסר. "יש לנו 21 קבוצות של בנות בסיכון שמשרתות ומשתקמות, תכנית הכנה לשירות ותכנית לאחר השירות כולל הכנה להשכלה וללימודים.על זה אתם לא שואלים" אומרת גיסר. "על החריג? ודאי שיש חריגים".

בכל זאת יש לכם אחריות על הבנות

"יש מקרים מסויימים שאני יודעת עליהם.אבל באופן כללי השירות הלאומי לא מספק לבנות היכרות עם ערבים. נקודה."

"לא חושבת שצריך שיחות הכנה על התבוללות"

האם "בבת עמי" מטפלים בתופעה?

"בודאי" גיסר נחרצת, "אם חלילה אנחנו מגלים דבר כזה, זה מטופל, ובדרך כלל הבנות לא נשארות במקום השירות שלהן".

יש שיחות הכנה שעושים לפני השירות?

"שיחות הכנה לא להיפגש עם ערבים? לא. יש שיחות הכנה על שליחות ועל מסירות ועל עם ישראל וחינוך. יש גם שיחות על צניעות ומניעה מראש של הטרדות של הבנות".

עלו טענות ממספר בנות המתנדבות בבת עמי, על כך שלא נתנו שיחות הכנה, והן אמרו שאם היו מכינים אותן לפני אז הן לא היו מגיעות לקשר עם ערבי.

לשמע הטענה פורצת גיסר בצחוק רם."תגיד לי, אתה חושב שהבנות לא יודעות שזה קו אדום? אתה חושב שבסמינר הכנה לשירות לאומי צריך לעשות סדנה לא להיפגש עם ערבים? אני לא.אותה בת שאמרה שאם היו נותנים לה שיחה קודם אז זה לא היה קורה, אז זה שטות והבל, ואם אתה אדם בוגר אז אתה מבין את זה לבד. בחייך".

"אני חושבת שהחינוך הבסיסי מדבר על גבולות ועל צניעות ועל קשרים בכלל", אומרת גיסר. "הרי אתה ודאי מנוי על החבורה שחושבת שהחינוך צריך להיות נפרד לגמרי. גם על זה אנחנו לא עושים שיחות, אז יש כמה הבדלים בגישה. אבל אין שום דיון על כך שאם לבנות יש קשרים עם ערבים, אז צריך לעשות הכל כדי לפרק את זה ולנתק את זה ולטפל. הריהבת הזאת צריכה טיפול וליווי. זה לא קורה סתם".

"לא קוראת שלא לשרת במקומות עם ערבים"

הבעיה היא בעיקר במקומות בהם קיים חיכוך גדול עם ערבים. האם את קוראת לבנות שלא לשרת במקומות בהם מועסקים או נמצאים ערבים?

"אני לא קוראת ואין לנו קריאה כזאת" אומרת גיסר. "אנחנו בודקים כל מקום לגופו וכל מקום שיש בו תנאים של צניעות ושל אוירה נכונה עם הבנות, הם משרתות, מתוך אחריות של הרכזות ושלנו".

"בבית חולים חלק מהרופאים הבכירים הם ערבים וחלק מהחולים הם ערבים וחלק מהאחים והאחיות הם ערבים. המציאות של החברה הישראלית היא חברה שיש בה גם ערבים והם אזרחי מדינת ישראל. איך אנחנו מתנהלים? זה משהו אחר".

"אביא לך דוגמה לבית חולים בו מתנדבות בנות שירות, ומטופלים במקום גם ערבים וגם יהודים", אומרת גיסר ונוקבת בשמו של בית חולים. אותו בית החולים בו מתנדבות הבנות שנפלו לאחרונה לקשרים עם ערבים, ועליהן נכתבה הכתבה אליה מגיבה גיסר כעת…

"השירות הלאומי מזמן הרבה טוב ויכול לזמן גם הרבה רע" מסכמת גיסר. "זו בחירה אישית, ובכלל, נסיבות חיים וחוסר עמידה בזהות. יש הרבה תקלות לצערינו".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד