בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"לפתוח את תיק החקירה מחדש"

ב'חוננו' דורשים לפתוח מחדש תיק חקירה של אירוע פריצה בירושלים

  • יח"צ
  • כ' אב תשע"ו - 18:45 24/08/2016
גודל: א א א
(דוברות המשטרה)
(דוברות המשטרה)

רק לאחרונה עלתה מכת הפריצות בישראל לכותרות לאחר שושב בית אלעזרי ירה בפורץ שניסה לגנוב את משאיתו. אולם האם טיפול כושל של המשטרה בתופעה הוביל להתגברות מכת הפריצות?

בארגון חוננו הגישו לאחרונה לפתוח תיק חקירה בגין אירוע של נסיון גניבה ופציעה של תושב ירושלים, אשר נסגר לפי חוננו בנסיבות תמוהות ורשלניות תוך פגיעה בזכויותיו של נפגע העבירה.

האירוע התרחש לפני כחמש וחצי שנים. תושב שכונת רמות בירושלים חזר לביתו מתפילת ערבית והבחין בשני צעירים חותכים כבל של עגלה של בנו שעוסק בהובלות, וחנתה בסמוך לבית.

הוא החל לצעוק והשניים עלו במהירות לרכב טנדר שהיה ברשותם. בהחלטה של רגע עלה המתלונן על הטנדר וצעק 'עצרו', אולם הגנבים פתחו בנסיעה תוך שהם גוררים אותו על הכביש משום שלא הספיק לרדת מהטנדר.

לאחר נסיעה של כמה מאות מטרים במהלכה זעק לעזרה, נפל המתלונן על הכביש ובדרך נס נחבל באופן שטחי בלבד. למקום הוזעקו כוחות מד"א ומשטרה ולאחר גביית עדות ראשונית וקבלת טיפול רפואי הופנה התושב להגשת תלונה בתחנת המשטרה בנווה יעקב. רכב הגנבים אותר נטוש ברחוב סמוך והתושב שזיהה את הרכב בודאות, אמר לשוטרים כי יוכל לזהות גם את שני הגנבים במסדר זיהוי. לדבריו, החוקרים הבטיחו כי הוא יוזמן למסדר בהמשך.

מאז התקשר המתלונן פעמים רבות לתחנת המשטרה לברר מה עלה בגורל תלונתו. בשלב מסויים נאמר לו כי נעצרו חשודים ושוב הובטח לו שיוזמן למסדר זיהוי, מה שלא קרה. בהמשך נאמר לו כי התיק עדיין בחקירה וכך חלפו שלוש שנים עד שיום אחד כאשר הוא פנה לתחנה נאמר לו כי התיק נסגר, וזאת מבלי שקיבל מכתב סגירת התיק או הודעה יזומה של המשטרה. כששאל את החוקר כיצד התיק נסגר מבלי שהוא הוזמן למסדר זיהוי, נאמר לו כי ביכולתו לשלוח פקס ולבקש את תיק החקירה לצורך הגשת ערר על פי זכותו כנפגע עבירה.

אולם גם דרישותיו החוזרות ונשנות בפקסים וטלפונים לקבלת חומרי החקירה לא נענו עד שלבסוף החליט לפנות למחלקת נפגעי עבירה בארגון חוננו לקבלת סיוע.

בשלב זה הוציא עו"ד מנשה יאדו מחוננו דרישה למשטרה לקבל את חומרי החקירה, אולם נאמר לו כי עקב הזמן שחלף מאז סגירת התיק אין חובה להעביר לו את חומרי החקירה. עו"ד יאדו השיב שהטענה נכונה במידה ונשלח מכתב סגירת תיק והמתלונן לא הגיש ערר, אך במקרה זה לא נשלח למתלונן שום מכתב על סגירת תיק ולא נמסר לו חומר החקירה. או אז השיבו לו מתביעות מחוז ירושלים כי הצדק עמו וכי ניתנה הוראה להעברת חומרי החקירה.

אולם מספר חודשים נוספים חלפו ורק לאחר חמישה מכתבי תזכורת ואיום לפנות לבית המשפט, הואילה המשטרה להעביר את חומר החקירה לעיון עו"ד יאדו, וזאת שבעה חודשים לאחר בקשתו.

חומרי החקירה שהועברו אמנם התבררו כחלקיים, אולם מהם עלה כי מי שנחקרו בגין האירוע היו בעל הרכב – ערבי מצפון ירושלים, עבריין מורשע בעבירות אלימות ורכוש שהועסק בזמן האירוע בסופר בגבעת שאול. הוא טען שהרכב היה באותו הזמן אצל אחיו הגדול, עבריין בכיר בעל עבר פלילי עשיר במיוחד. בנוסף נחקרו בני משפחה נוספים המתאימים לתיאור המתלונן וצעיר נוסף שנקשר לזירה ובינו לבינם נתגלו סתירות בחקירה. אולם כלל החשודים שוחררו והתיק נסגר מבלי שנערך מסדר זיהוי, וזאת למרות שהמתלונן העיד כי יוכל לזהותם.

בנוסף מדגישים בחוננו כי גם החשודים שכן נחקרו, נחשדו בעבירות של "קשירת קשר ונסיון גניבה" בלבד, ולא בעבירות חמורות יותר של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה וגרימת חבלה בנסיבות מחמירות.

לאחר עיון בחומר החקירה הגיש עו"ד מנשה יאדו ערר על ההחלטה לסגור את התיק ודרש לפתוח אותו מחדש. תשובה על הערר התקבלה לאחרונה, ובה אותה התשובה שהתקבלה על הבקשה לקבל את חומרי החקירה. אותו התובע טוען כי לא ניתן לפתוח את תיק החקירה מחדש עקב הזמן שעבר...

עו"ד יאדו הגיב בשנית כי מדובר בטעות, וכעת ממתינים ב'חוננו' לתשובת התביעות.

בארגון חוננו אומרים בתגובה כי "מדובר במקרה בו אזלת היד המשטרתית והיחס המחפיר למתלונן נפגע העבירה לא יעלו על הדעת. ישנה מכת מדינה של פריצות וגניבות, בפרט בשכונות התפר, ורק לאחרונה ראינו מה התרחש בבית אלעזרי. אך המשטרה במקום לבצע מלאכתה נאמנה, מתרשלת בצורה מחפירה, לא מבצעת פעולות בסיסיות, ובמשך שנים מורחת ומאמללת את האזרח הקטן שגילה תושיה אל מול הגנבים. לא יעלה על הדעת כי נפגע עבירה צריך לפנות לשירותי עורך דין כדי לקבל את ההזכויות הבסיסיות ביותר המחויבות להגיע אליו על פי חוק".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד