בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מדוע יום ירושלים, ומי מצדד ל"מסירת" העיר?

25% מהציבור הדתי-לאומי מוכן למסור חלקים מירושלים תמורת "שלום", כך עולה מסקר שנערך לקראת יום ירושלים. "בירושלים עלולים להתעורר עוד כ-15 שנים עם ראש עיר ערבי"

  • יח"צ
  • כ"ח אייר תשע"ה - 15:54 17/05/2015
גודל: א א א

לקראת חגיגות יום ירושלים שחל היום (ראשון), ערך חיים סילברשטיין ראש עמותת 'בניין קשר לירושלים'-מיזם 'אם אשכחך', סקר דעת הקהל. במסגרת הסקר, אשר נערך בשבוע האחרון באמצעות מכון טלכלל בקרב 573 נסקרים, כמדגם מייצג, נשאלו מספר שאלות לבחינת הקשר של הציבור היהודי בישראל לעיר ירושלים.

לפי תוצאות הסקר 28% מהציבור בישראל אינו יודע מדוע מציינים את יום ירושלים. בין התשובות שהוזכרו ניתן למצוא "יום ציון חורבן ירושלים", ו"יום תפילה ותענית" . גם 15% מהמגזר הדתי לא ידע כי ביום זה נכבשה העיר ירושלים בעת מלחמת ששת הימים.

בין הנתונים הנוספים אשר הפתיעו את מבצעי הסקר נמצא כי 50% מהציבור תומך בחלוקת העיר ומסירת השכונות הערביות במזרח העיר לידי הפלסטינים והשכונות היהודיות יישארו בידי ישראל. ו23% מהציבור מוכנים לחלק את העיר העתיקה, שכוללת מסירת הרובעים המוסלמים והנוצרים וכן את הר הבית לידי הפלסטינים. בבחינת התמיכה למהלך של מסירת שכונות בקרב הציבור הדתי-לאומי, נמצא כי 25% מהמגזר הדתי-לאומי הביע תמיכה כלשהי למסירת שכונות במזרח העיר, אך הנתונים צונחים בצורה מובהקת כשמדובר על מסירת שכונות בעיר העתיקה, 4% בלבד. אולם, 68% מהציבור החילוני אמרו שהם מוכנים למסור שכונות יהודיות במזרח העיר באופן כללי, ו- 32% מוכנים למסור שכונות שאינן יהודיות בעיר העתיקה, ובכלל זה גם הר הבית.

חיים סילברשטיין, מייסד ונשיא עמותת "בניין קשר לירושלים", אמר לאור תוצאות הסקר: "הנתונים שעולים מהסקר מדאיגים וצריכים להדליק נורה אדומה בקרב המחנה הלאומי. במידה וניכנס לתהליך מדיני אגרסיבי אנו עלולים להיות מופתעים כשגם אצבעות ימניות יצביעו בעד מסירת חלקים מירושלים. נסיגת ריבונות ישראלית מהשכונות הערביות עלול ליצור רצף בשליטה ערבית מרמאללה ועד בית לחם, דרך מרכז ירושלים. מציאות זו עלולה ליצור מצב כמו בעזה, שימשוך את כל ארגוני הטרור לאזור במטרה "לשחרר" את שאר ירושלים".

עמותת "בניין קשר לירושלים – אם אשכחך" עורכת מידי שנה מאות סיורים ברחבי ירושלים בקרב קבוצות שונות ומובילי דעה מהארץ ומהעולם. במסגרת הסיורים נפרסות בפני המשתתפים העובדות על התפתחות העיר בתחומי הדמוגרפיה, גיאוגרפיה ובניה. גם נושאים בטחוניים ואסטרטגיים מועברים בסיורים. לדוגמא: בשכונות היהודיות במזרח ירושלים כמוהר חומה, פסגת זאב, רמות, רמת שלמה, נווה יעקב, רמת אשכול והגבעה הצרפתית מתגוררים כיום כ-250,000 יהודים וזאת ביחס של 1:1 מול האוכלוסיה הערבית במזרח העיר (פחות מ 4% מהנשאלים ידעו על יחס זה).

סילברשטיין מוסיף "תמונת המצב כפי שמשתקפת מתוצאות הסקר עגומה למדי. רק 3% מקרב האוכלוסיה היהודית מודעים לעובדות, ובראיית העמותה זהו נתון מדאיג אשר באופן טבעי יהיה בעל כובד משקל במידה ותעלה שאלת מסירת חלקים מהעיר. דעות קדומות קשות מאוד לתקן, במיוחד כאשר יש מכונה משומנת וממומנת היטב העובדת ללא הרף כדי לשכנע את הישראלים ואת העולם להכרחיות בחלוקת ירושלים. תפקידה של "אם אשכחך" היא להשפיע על דעת הקהל בנוגע לחשיבות של שמירה על ירושלים מאוחדת תחת ריבונות ישראלית".

מן הצד החיובי עולה מן הסקר כי ישנו רוב עצום, כ-80%, לתמיכה בבנייה משמעותית בשכונות היהודיות במזרח ירושלים כמו גילה, פסגת זאב, רמות והר חומה, למרות הלחץ הבינלאומי הכבד שמופעל על הממשלה להימנע מכך. בקרב המגזר הדתי מדובר על קונצנזוס ברור של 96% בעד הבניה. אגב, גם בקרב 66% מהציבור אשר מגדיר את עצמו "שמאל ומרכז" תומכים בבניה משמעותית במזרח ירושלים.

"להקפאה השקטה בירושלים אין לגיטימציה ציבורית. ראש הממשלה חייב להבין שיש לו תמיכה ציבורית רחבה לחידוש בנייה מסיבית בשכונות היהודיות בירושלים המזרחית שבעיקר הוקפאו בחמש השנים האחרונות. ללא בניה משמעותית תמשיך ההגירה השלילית ותהיה פגיעה ישירה במאזן הדמוגרפי", מוסיף סילברשטיין.

"אם המגמות הדמוגרפיות הנוכחיות יימשכו כפי שהם, ללא פעולות מתקנות משמעותיות, אנו עלולים להתעורר בעוד 15 שנה לראש עיר ערבי בירושלים".

הכתבה באדיבות יח"צ

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד