בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מחבר הקוד האתי של צה"ל נגד חיסול המחבל

פרופ' אסא כשר התייחס בדיון בכנסת לפרשת חיסול המחבל בחברון

  • י"ז אדר תשע"ז - 09:28 15/03/2017
גודל: א א א

בכנסת נערך אמש (שלישי) דיון תחת הכותרת "קדושת החיים וטוהר הנשק" לאחר מתן גזר הדין והרשעתו של החייל אלאור אזריה בהריגת מחבל בחברון לפני כשנה. הדיון התקיים בשל יוזמתם של שני חברי כנסת, איתן ברושי (המחנה הציוני) ויעקב פרי ( יש עתיד).

בדיון השתתף בין השאר פרופ' אסא כשר ממחברי 'הקוד האתי' של צה"ל, שהביע תמיכה במערכת המשפט הצבאית והביע את דעתו כנגד חיסול המחבל: "ברגע שיש שבוי שהרים ידיים או לא נשקפת ממנו סכנה, אנחנו לא הורגים שבויים כמו כל העולם המתוקן. אנחנו לא הורגים אם לא מוכרחים".

לאחר הקדמתו הקצרה התייחס פרופ' כשר לחיסול המחבל עצמו ואמר, "במקרה של אזריה לא היה הכרח להרוג אותו, וזה היה מעשה לא נכון להרוג את אותו ערבי. מבחינת טוהר הנשק המפקדים התנהגו כמו שצריך. טוב מאוד שהפרקליט הראשי גרם לתהליך שיפוטי ומעניין, וחשוב ששני המסלולים הגיעו לאותן מסקנות".

פרופ' כשר סבור כי העמדתו לדין והרשעתו של אזריה תרמו לאמון הציבור בצה"ל. לדבריו, "אנחנו רוצים שהצעירים ישרתו ויצאו לקצונה ויעשו מילואים. הניתוח של האירוע מחזק את האמון בצבא ובמפקדיו, ואפשר למחוק אירועי רעש ולחזור לשגרה של פעילות הצבא".

בדיון שהתקיים הדף האלוף (במיל') ח"כ אייל בן-ראובן את כל הטענות שכל חייל צריך עורך-דין צמוד. "הטענות שלפיהן כל חייל צריך עורך-דין על ידו, הטענות האלה נשמעו גם במלחמת העצמאות. יש גם טענה שחיילים יחששו לפעולה מסוימת לאור משפט אזריה; מי שחושב שחיילים שנמצאים בהגנה חושבים מה יהיה במשפט שעלול להיפתח נגדם, הוא קשקוש מקושקש וטענה הזויה".

על חשיבות המוסריות של הצבא דיבר גם ח"כ יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר שאמר כי "אין ספק כי כאשר ניצב איום אל מול חיילי צה"ל או אזרח ישראלי, על החיילים לפעול ללא היסוס בכדי לעצור את האיום בכל דרך אפשרית, אך עלינו לשמור על צה"ל מוסרי".

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד