בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מחיר האבסורד: לפני שבועיים - בקבוק תבערה במקום הפיגוע

לפני שבועיים נזרק בקבוק תבערה לעבר יהודים במקום הפיגוע ליד איתמר, בנס לא היו נפגעים. החיילים: "פחדנו לפתוח באש, מחשש שנסתבך עם מערכת המשפט של צה"ל"

  • טוביה אריאל
  • כ"א תשרי תשע"ו - 13:00 04/10/2015
גודל: א א א
זירת הפיגוע בו נהרגו הזוג הנקין הי"ד (צילום: זק"א)
זירת הפיגוע בו נהרגו הזוג הנקין הי"ד (צילום: זק"א)

כך נראית תוצאת השתיקה על פיגוע שנגמר בנס ללא נפגעים:לפני שבועיים נסעו דוד וחגית ורנר בכביש שבין היישוביםאיתמר ואלון מורה בשומרון, ובאותו מקום בו נורובסוף השבועבני הזוג איתם ונעמההנקין הי"ד. סמוך למחסום בית פוריק,תקפו אותם ערבים בבקבוק תבערה.

בשיחה עם הקול היהודי סיפרה חגית ורנר כי נאמר להם שאמנם היה מארב של חיילי צה"ל במקום, אך החיילים פחדו לירות על המחבל לפני שזרק את בקבוק התבערה, מחשש שיסתבכו עם המערכת המשפטית של צה"ל.

"נסענו מאיתמר לאלון מורה אני, בעלי והתינוק", מספרת ורנר. "פתאום ראינו רכב ערבי עומד על הכביש, ולידו ערבי עם בקבוק תבערה, בעלי הגביר את המהירות, וברוך ה' המחבל לא פגע בנו. זה ממש נס גדול כי אם הבקבוק היה פוגע ברכב אי אפשר לדעת אם היינו יוצאים מהעסק הזה בחיים".

ורנרמספרת כי בתחילה היא ובעלה היו עסוקים רק בהימלטות מהמקום, אך לאחר מכן חשבו שאם המחבל יישאר שם הוא ינסה מן הסתם לפגוע ביהודים נוספים. "הסתובבנו, ותוך כדי בעלי הוציא את האקדח והחל לירות לעבר המחבל", מספרת ורנר, "פתאום שמענו יריות נוספות, והבנו שאנחנו לא היחידים שיורים" היא אומרת, "בשלב הזה כבר הסתובבנו וברחנו ועצרנו רק לאחר שהתרחקנו מהמקום".

ורנרמספרת כי לאחר מכן חזרו היא ובעלה למקום האירוע, עם כוחות גדולים של צבא, משטרה, ושב"כ, על מנת לשחזר את האירוע. במהלך השיחזור התברר להם כי היריות הנוספות שנורו, לא נורו על ידי ערבים, אלא על ידי חיילי צה"ל שהתבלבלו וחשבו שהם יורים על מחבלים.

"נהלי הפתיחה באש הזויים"

"מארב של הצבא הבחין כבר כחצי שעה לפני האירוע, בשני רכבים של ערבים שמסתובבים באזור", מספרת ורנר. "מאחר וככל הנראה מדובר בחוליה שפועלת באזור בזמן האחרון, החיילים כבר הבינו שמדובר בערבים שרוצים לעשות פיגוע, אבל על פי הוראות הפתיחה באש אי אפשר לפגוע בערבי שמתכנן פיגוע, צריך לחכות שהמחבל יפגע ביהודים, ורק אז יהיה מותר לירות בו", מספרת ורנר.

"מה שקרה זה שבהתחלה זיהו החיילים שני רכבים של ערבים, אך לאחר מכן אחד הרכבים כבר התרחק מהמקום, ורק אחד הרכבים נשאר", מסבירה ורנר. "הרכב שלנו היה קצת דומה לרכב שנסע, ולכן כשהסתובבנו וחזרנו תוך כדי שבעלי יורה מתוך הרכב, החיילים חשבו שאנחנו ערבים והחלו לירות בנו". ורנרמספרת כי קליע אחד פגע ברכב אך ברוך ה' הוא לא פגע באף אחד.

ורנרמוסיפה כי החיילים שפעלו במקום הינם קלעים מקצועיים, ובתחקיר הם סיפרו שהם לא ירו במחבל לפני שהוא זרק את הבקבוק, מאחר והם פחדו להסתבך. לדבריה - "ידיהם של החיילים כבולות. הם לא מעזים לפגוע בערבים מחשש להסתבך עם המערכת הצבאית, שבמקום לגבות את חייליה נלחמת בהם".

"הנהלים הקיימים היום הזויים" טוענת ורנר. "החיילים יכלו לירות במחבל עוד לפני שהוא זרק עלינו את הבקבוק, אבל הוא פחד מהמערכת הצבאית. הערבים עושים מה שבא להם, חוגגים בכל הארץ, ואנחנו לא מעזים להרים את הראש". ורנר מוסיפה כי בשיחות עם חיילים הם אומרים כי מצידם הם היו רוצים לפעל הרבה יותר אך המערכת כובלת את ידיהם.

בהקשר זה מספרת ורנר, כי המחבל שזרק את בקבוק התבערה מת בסופו של דבר, ובהלווייתו התפרעו ערבים, שנעזרו בצלמים מחו"ל. לדבריה הצלמים ניסו לפרוץ לג'יפ, והחיילים שברו להם את המצלמות. בתגובה החליט צה"ל על הדחתו של הסמ"פ שניהל את האירוע. "ברור שחיילם שרואים שהדיחו את המפקד שלהם יפחדו לפעול" אומרת חגית.

עוד מציינת חגית כי הציר בו נסעו בני הזוג הנקין, היה חסום עד לפני זמן לא רב לערבים, והערבים היו נוסעים בכבישים פנימיים שלהם. לפני מספר חודשים החליט שר הביטחון בוגי יעלון לפתוח את הציר לערבים כמחווה, על מנת לחסוך להם כקילומטר נסיעה. "אנחנו מראש אמרנו שזה מסוכן אבל לא הקשיבו לנו וכעת אפשר לראות את התוצאות", אומרת חגית.

בנוסף מציינת חגית כי הפיגוע אירע בסמוך לכפר בית פוריק, הידוע ככפר ממנו יצאו הכי הרבה מחבלים, ותושבי הכפר מתפארים בכך, רחובות וכיכרות רבים בכפר אף קרויים על שמם של מחבלים. "אבל כמובן שלא עושים להם כלום כי עד שערבים לא יורים בנו ממש אסור לעשות להם כלום" מסיימת חגית.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד