בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מעצרים וחיפושים לא חוקיים – המשטרה תפצה

המדינה תפצה פעיל הר הבית ב-32,000 ₪ בגין מעצרים וחיפושים לא חוקיים. עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו: "התביעה חשפה ליקויים חמורים בהתנהלות שב"ס והמשטרה"

  • יח"צ
  • ב' אדר תשע"ו - 10:40 11/02/2016
גודל: א א א
משטרה (אילוסטרציה)
משטרה (אילוסטרציה)

המדינה תפצה פעיל הר הבית בסכום של 32,000 ₪, כך קבעה בשבוע האחרון שופטת בית משפט השלום בירושלים דורית פיינשטיין, וזאת בפסק דין שניתן במסגרת תביעה אזרחית שהוגשה בגין חיפושים ומעצרים לא חוקיים שביצעו שוטרים וסוהרי שב"ס. את הפעיל ייצג עו"ד מנשה יאדו מהמחלקה האזרחית של ארגון חוננו.

מדובר בשני אירועים שהתרחשו לפני כשנתיים וחצי בהפרש של מספר ימים זה מזה וכללו מעצרים ממושכים וחיפושים לאחר שהפעיל נעצר כשהתפלל בשערי הר הבית.

האירוע הראשון התרחש כאשר הפעיל התפלל ביום שישי בצהריים סמוך לשער הכותנה, שער של הר הבית הממוקם מול מקום קודש הקודשים. ערבים שיצאו מהר הבית החלו לקלל אותו וילד ערבי אף בעט בו. הפעיל בתגובה בעט בחזרה בילד ואז נעצר בידי שוטרים שהיו בקרבת מקום.

לאחר חקירה ביקשו השוטרים לשחררו בתנאי הרחקה מהר הבית למשך 15 יום אך הוא סירב. בעקבות כך, ולמרות שנעצר חמש שעות לפני מכניסת השבת, בחרה המשטרה להשאירו במעצר למשך כל השבת במקום להביאו לדיון בטרם כניסת השבת, וזאת בניגוד לחוק. במוצאי שבת הובא העצור לדיון ושוחרר בתנאים עד לדיון נוסף יומיים לאחר מכן.

במהלך המעצר אף בוצע על גופו חיפוש בעירום בידי סוהרי שב"ס, וזאת למרות שהתנגד לכך. השופטת קבעה כי לא היתה כל עילה לחיפוש בעירום אלא היה צורך לחפש על בגדיו בלבד כפי שמורים הנהלים. כמו כן קבעה כי להשארתו במעצר בשבת תחת שחרורו בתנאי שיופיע לדיון בהמשך לא היתה עילה, ופיצתה אותו בסך של 8,000 ₪ על החיפוש, ו5,500 ₪ על המעצר הלא חוקי.

| "שיקול הדעת של המשטרה לא היה מאוזן וסביר"

אירוע שני התרחש כעבור מספר ימים כאשר הפעיל ערך לבדו "סבב שערים" והתפלל מחוץ לשערי הר הבית לבדו. מחוץ לאחד השערים החלה התקהלות של ערבים שהחלו לצעוק ולהתווכח איתו, ולאחר מספר דקות הוא התרצה ועבר עם ליווי משטרתי לשער השבטים הסמוך. גם בשער השבטים החלה התקהלות קטנה ואז החליטו השוטרים לעצור את התובע ולאזוק אותו. לטענתם הוא קילל אותם אך השופטת קבעה בהכרעת הדין על סמך צילומי מצלמות האבטחה כי "אין כל ראיה לכך שהתובע השתולל או נהג באלימות".

השופטת דחתה את טענת המשטרה לפיה התובע נאזק כי "היה עצבני" וכתבה כי טענה זו "אינה יכול לעמוד במבחן משפטי". השופטת הוסיפה כי לא היתה סיבה להמשיך ולהחזיק את התובע במעצר ולהביאו לבית המשפט כשהוא עצור, וכי "שיקול הדעת של המשטרה לא היה מאוזן וסביר ולפיכך המעצר אינו חוקי".

בנוסף נערך על גופו חיפוש לא חוקי ולפיכך הורתה השופטת לפצותו בסך של 5,500 ₪ על המעצר הלא חוקי, וב-6,000 ₪ בגין החיפוש הלא חוקי שנערך הפעם לא בעירום מלא. בנוסף נפסקו הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 7,000 ₪.

במהלך המשפט אף נחשפו ליקויים חמורים בהתנהלות שב"ס, כאשר קצינה בכירה בשב"ס העידה באזהרה כי באופן קבוע עוברים הסוהרים על הנהלים ומבצעים חיפוש בהפשטה בצורה לא חוקית, על אף שהנהלים מורים כי יש לחפש על בגדים חיצוניים בלבד, למעט מקרים חריגים בהם יש חשד ממשי כנגד העצור.

השופטת פיינשטיין קראה למדינה לחדד או לשנות את הנהלים בכל הנוגע לחיפוש במתקני שב"ס. "לטעמי סוהרים אינם יכולים להפעיל שיקול דעת ראוי בכל הנוגע לחיפוש אם אין הם יודעים בגין איזה חשד ובאילו נסיבות מובא לפניהם האסיר", כתבה השופטת. "ראוי שהמדינה תשקול שוב תיקון נהליה או חידודם וזאת כדי לאפשר הפעלה אמיתית ומידתית של שיקול הדעת בכל מקרה ומקרה".

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו שייצג את הפעיל מסר בתגובה: "מדובר בתביעה שהוגשה בזמנו על ידי עו"ד בן גביר ומסיבות טכניות הועברה לטיפולי. במקרה המדובר, התביעה האזרחית לא רק שנתנה פיצויים על פגיעה באזרח, אלא גם חשפה פעם נוספת ליקויים חמורים בפעילות שב"ס והמשטרה, ליקויים שלמרבה הצער אינם מטופלים בידי גורמי הביקורת הפנימיים, אלא אדרבה, מגובים בידי קצינים בכירים וממשיכים להתבצע באופן יומיומי".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד