בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"נחצו כל הקווים"

שיחה עם אבישי גרינצייג בעקבות כתבתו על העדויות החמורות של צוערים דתיים בבסיס בה"ד 1

  • אורי קירשנבום
  • כ"ט כסלו תשע"ז - 21:13 29/12/2016
גודל: א א א
ארכיון (אברהם שפירא)
ארכיון (אברהם שפירא)

על הקשיים של חייל שומר מצוות במסגרת שירותו הצבאי דובר רבות לאחרונה, ובכל זאת נראה שהדברים שחושף אבישי גרינצייג בעיתון 'בשבע' חוצים כל רף שהכרנו עד היום.

גרינצייג מביא בכתבתו עדויות של חיילים שמשרתים כיום בבה"ד 1, בית הספר היוקרתי לקצונה של צה"ל, על בעיות צניעות חמורות, לא רק במהלך אימונים ופעילות אלא גם במתחמי המגורים. חוסר הקפדה על הפרדה, שינה מעורבת של בנים ובנות בתירוצים שונים וקושי גדול עבור החיילים המבקשים להקפיד על אורח חייהם הדתי גם במסגרת הצבא. שוחחנו עם אבישי גרינצייג בנסיון להבין האם מדובר אכן בפריצת גבולות שלא הכרנו ועד כמה זה משקף הלך רוח כולל בצה"ל.

גרינצייג מסביר בקצרה על "פקודת השירות המשולב" החדשה בצה"ל: "מדובר בפקודה שנועדה לסדר את מצבם של חיילים דתיים בצה"ל. פקודות אלו מחליפות את פקודת השירות הראוי, כשבמוקד - הרצון לאפשר כמה שיותר שוויון ושילוב של חיילות ומאידך לאפשר לחיילים דתיים לשמור על אורח חייהם".

מה החידוש בפקודה החדשה על פני מה שהכרנו עד היום?

"ישנם כמה חידושים, אך העיקר הוא שעל פי הפקודה החדשה חיילים דתיים לא יכולים לסרב לשרת בגדוד נפרד או פלוגה נפרדת. אם אומרים לחייל שהוא מיועד לשרת בפלוגה מעורבת של גברים ונשים הוא יכול להחליט שהוא לא יהיה קצין אבל הוא לא יכול לסרב לשרת ביחידה הזו".

עולות בכתבה שלך בעיות מאוד חמורות על בסיס בה"ד 1, בעיקר סביב הנושא של צניעות והפרדה בין המינים. עד כמה להבנתך מדובר בפריצה של גבולות, דברים שלא הכרנו עד היום?

"מדובר לגמרי בפריצת גבולות. כשצה"ל בצורה רשמית, דובר צה"ל, מצהיר שלחיילים שעל פי הפקודה מגיע להם לשרת בפלוגה נפרדת לא מאפשרים את זה - זה דבר מאוד חריג ומאוד חמור. קורה לפעמים שיש מפקד בשטח שמחוסר הבנה מתנגח, אבל פה זה נעשה בתגובה רשמית של דובר צה"ל ובצורה מובהקת מצהירים שמי שרוצה להיות קצין ייאלץ לעשות מד"ס עם צוערות, לישון איתם יחד בשטח וכו'".

"צריך לשאול למה קולו של הרב הצבאי לא נשמע, אך זה ברור. דובר צה"ל אוסר עליו להתראיין בנושא ולמען האמת אוסר עליו להתראיין בכלל. מגמדים את הרב הצבאי הראשי בכוונת מכוון. ההיגיון אומר שבנושאים דתיים דובר צה"ל אמור לפנות לרבנות הצבאית - השאלות האלה לא הופנו לרבנות הצבאית ודובר צה"ל אמר שהוא אוסר לראיין אותו. סותמים לרב הצבאי את הפה. לא רק סותמים לו את הפה אלא לא נותנים לו לקבוע שום דבר, אפילו פקודות רשמיות לא נאכפות, צריך לעשות פה הרבה חושבים. במיוחד ש-40% מהקורס הם דתיים, יש ארבע פלוגות - למה אי אפשר שפלוגה אחת תהיה נפרדת? בכל הקורס יש בסך הכל שמונה בנות והן מחולקות בזוגות לארבע הפלוגות".

"קשה שלא לראות פה מגמה של נסיון לחינוך מחדש של החיילים הדתיים לפלורליזם ושוויון, פירותיו של קמפיין ההדתה של יגיל לוי. מראים לדתיים מי בעל הבית פה. הכל נעשה בצורה גלויה ומפורשת ועולם כמנהגו נוהג".

ישנן טענות, גם בציבור הדתי, ביחס לפעילות צו 1שמקצינה את המציאות, מציירת דברים בהגזמה. גם אתה בחודשים האחרונים הרבית לעסוק בקשייו של החייל הדתי בצה"ל - מה ההתייחסות שלך לטענות הללו?

"בנושא של בה"ד 1 יש הסכמה מקיר לקיר שקיימות בעיות חמורות. מהאגף השמרני עד האגף הליברלי ביותר בציונות הדתית, לרבות רבנים ורבניות שמעודדים גיוס בנות לצה"ל. לנסות להציג כאילו יש פה גוף שמוציא דברים מפורפורציות זה לטמון את הראש בחול".

"צריך לגלגל את השאלה לאיגוד ישיבות ההסדר ולראשי הישיבות: האם ממשיכים לכופף את הראש, לטפל בדברים בשקט ומגלים שהבעיה רק הולכת וחריפה או שמחליטים לשבור את הכלים ולהחריף את הטון - זו החלטה של ראשי הישיבות וראשי המכינות".

אתה מזהה במקביל גם תהליך הפוך? גורמים בצבא שמנסים לאזן את המצב ולהרגיע את הרוחות?

"יש הרבה הבטחות לשנות ולהפריד אבל בינתיים זה לא קורה. לפני כחודש נפגשו רבנים עם הרמטכ"ל, הוא הבטיח שיקום צוות בדיקה, חודש עבר והצוות עדיין לא קם. בעקבות הכתבה היום קיבלנו מידע שהוא מתכוון לקדם את זה ברצינות, בוא נראה... אלו דברים שייבחנו במעשים".

יש בכתבה שלך תיאורים מאוד קוסמטיים של בעיות צניעות חמורות בבה"ד 1. איך אתה רואה את זה על רקע העיסוק בנושא ההטרדות המיניות בצה"ל?

"ראש אכ"א אומר במסמך רשמי שיש זינוק במספר ההטרדות המיניות בצה"ל. כל אחד יסיק את המסקנות לבד - אם בשנים האחרונות יש זינוק במספר הלוחמות בצה"ל בגדודים המעורבים ויש זינוק במספר ההטרדות המיניות - כל אחד יסיק אם יש קשר או אין קשר. אבל זו שאלה אחרת שמטרידה את כולם, אנחנו מדברים על כך שהדתיים לא צריכים לסבול".

תגובות (7) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד